HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Isolationsplattform?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2003/12/21 :  20:56:09  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Är det någon här som har erfarenhet av isolationsplattformarna från det norska företaget Base Technology? Är dom något att ha? Vad är dom exakta måtten på deras billigaste variant (den på bilden här under)? Finns det någon handlare i närheten av Göteborg som säljer dessa? Vidare har jag sett att det finns det något liknade ifrån ett företag som heter AudioMagic så samma frågor gäller dessa.

Mycket frågor på en gång men hoppas på svar i alla fall.


---[Mina prylar]---

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:32:00  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Rolfen:

Jag tycker BASE tech plattorna är kanonbra!
Min hifi/hembiobänk där jag har all elektronik på fångar upp en hel del ljudvågor och omvandlar de till vibrationer vilket påverkar bl.a. cdspelaren/dvdn. När man spelar musik på ganska normala lyssningsnivåer räcker det med att lägga handen på bänken och man känner ur det vibrerar i bänken. Givetvis påverkas elektroniken av detta också...men det finns lösningar!
Jag köpte en base tech platta för tyngder upp till 6-7 kg och satte min cdspelare på den.
Och jag säger oj, oj. Det blev ett tydligt lyft!
Jag minns precis vilket låt jag spelade innan jag satte cdspelaren på basetech plattan. Sen satte jag cdspelare på basetechplattan, körde samma låt igen. Man hörde direkt att basen blivit mycket mer tight och stram. Djupet i basen framträdde också tydligare. Även detaljer i mellanregister och diskant hördes tydligare även i röriga partier med många olika instrument. Den tydligaste förbättringen var dock i basen.
Den blev helt plöstligt mycket mer fast och tight samtidigt som den upplevdes förmedla de djupaste frekvenserna tydligare också.
Jag skulle vilja påstå att den ger ett lyft motsvarande att byta från en billigare cd till en lite dyrare. Numera skulle jag inte kunna tänka mig att säga vad en cd går för förräns den får stå på en baseplatta eller någon annan bra produkt som minimerar vibrationerna.
Rekommenderas varmt. Till min förstärkare har jag bara dämpkuddar under. Det gav inte samma lyft men en liten åtstramning i de nedre registren var märkbar.

Låna hem och testa säger jag bara!
Som sagt kan säkert resultatet variera beroende på hur känsliga möblerna är för vibrationer som du ställer elektroniken på.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/21 21:33:54
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/21 :  22:07:17  Show Profile Send Gebex a Private Message
Plattan är så stor att den passar normalstor utrustning. För att den skall fungera så måste plattan vara viktanpassad för den apparat som står på plattan. Jag såg en Base-platta på HiFi-klubben i Göteborg.
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2003/12/22 :  11:15:17  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Tack för det utförliga svaret hifirocker, jag blev ju inte mindre sugen av det direkt
HiFi-klubben i Göteborg som du tipsar om Gebex var jag hos nyss men lyckads missa detta, får åka dit igen. Är det någon som har tips om någon annan handlare i GBG trakten som kan tänkas ha isolationsplattformar?

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:33:57  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Jo, man har ju hört en del positivt om BASE.

Är det någon som känner till isolationsskivorna från Audio Magic, då t.ex. ISP-RX?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:38:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tror bara det är Hifi Klubben som har dom hemma... Hifi Consult kan säkert ta in dem om du ber dem.

Även jag hör till de frälsta på Base plattor...
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:47:30  Show Profile Send M3 a Private Message
Pris på dessa är? Annars kanske ett Diy bygge är på sin plats. Täljsten och BDR koner kan kanske vara ett pris alternativ...

Häls. Ronnie.
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2003/12/23 :  21:53:12  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Priset beror lite på vilken tyngd den skall hantera tex http://www.ljudmakarn.se säljer den minsta som är på bild här ovanför för 1895:- och dom har en kraftigare version för 3950:- Plattorna ifrån Audio Magic är lite billigare men jag har inte hittat någon i Sverige som säljer dessa.

---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2003/12/23 21:56:16
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/24 :  00:03:46  Show Profile Send sampix a Private Message
Om jag inte minns fel så säljer väl esoterisk hifi just Audio magic?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:53:11  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Har du möjlighet att provlyssna hemma så göra det. Jag köpte en BASE luftlagrad hylla till mitt försteg och mest negativa effekter. Bumligare bas och påträngande övre mellanregister bl.a.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:45:34  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tomas: Var det verkligen en BASE hylla du köpte?

Vad jag känner till så har aldrig BASE tillverkat några luftlagrad hylla.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/12/26 :  12:47:42  Show Profile Send Tomas a Private Message
Woops! Vad hette den då?...? Ber hemskt mycket om ursäkt om det var ett annat märke jag tänkte på.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/26 :  14:06:28  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Köp radiolagretas diabas sten i stället ! 25 eller 50 kg. fungerar kanon under cd spelare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000