HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny regelbok för HiFiforum.nu
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/21 :  19:14:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej!

Vi har under hösten förstått att det behövs tydligare regler för vad som gäller här på HiFiforum.nu, därför har en regelbok utformats.

Läs och begrunda det är nu detta som gäller för alla medlemmar på HiFiforum.nu

Ställ gärna frågor direkt till Pac eller Epkpeng på Pm.

Vänligen,
Pac & Epkpeng
Admin HiFiforum.nu

P.S. Detta meddelande kommer också att gå ut på PM till alla medlemmar.

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/21 :  19:19:32  Show Profile Send patrikf a Private Message
Mycket bra!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:02:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man tycker att det borde väl inte vara så svårt att följa de reglerna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/22 :  05:59:36  Show Profile Send nin a Private Message
Kanon! Nu kanske vi slipper se flera språkpoliser!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/22 :  07:19:58  Show Profile Send nin a Private Message
Fast, jag tycker att det blivit löjligt hårt när det gäller censur av vissa ord. Visst, ord som mannens kön och börjar på K eller kvinnans kön och börjar på F är en sak men att censurera F*N är ju ganska löjligt. Rena MTV fasonerna.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:30:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nin: Jag förstår inte varför man skall behöva använda de orden överhuvudtaget. Känns som brist på riktiga ord.
(För egen del får skulle jag hellre se att mannens och kvinnans ord användes än F ordet.)


Kanske OT redan?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/12/22 14:30:55
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/22 :  19:57:20  Show Profile Send nin a Private Message
Zalve, Nja, det tycker då inte jag iaf. Det tillhör vårat språk och att ta bort detta är att strypa lite av vårat språk IMO.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:45:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OT: Svordommar vet jag inte om det är något som tillhöt vårat språk. Snarare nåt som tillkommit för att vi inte kan uttrycka oss.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/23 :  13:00:17  Show Profile Send nin a Private Message
Zalve, Verkligen inte.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:15:05  Show Profile Send jajo a Private Message
"§.11 Språk på HifiForum.nu
§.11.1 Svordomar, könsord
Svordomar, könsord och andra olämpliga uttryck tillåts
ej på Hififorum.nu.
§.11.2 Anmärkningar kring svenska språkets användning
Anmärkningar kring svenska språkets användning som inte
faller inom ramen för det ämne som diskuteras (t.ex
rättstavning), är inte tillåtna."

Först förbjuds svordomar och könsord, sedan förbjuds anmärkningar på språkets användning(!)
- Därmed är kontradiktionen fullständig och forumägarna blottlägger sin intellektuella nivå.

Jag drar!
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:24:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om du på ett lätt sätt kan förklara vad Svordomar har med HIFI att göra, så det nog bli lättare att ändra på den regeln ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/31 :  01:52:04  Show Profile Send Empress a Private Message
Tja! Det enda jag kan tänka mig att svordomar hör till HIFI är väl när någon del i sterion pajar ihop.

Men det blir ju änndå inget somär unikt för HIFIN. Blev en massa hemma när min dator säckade ihop. Det var fina ramsor.


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:14:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Först förbjuds svordomar och könsord, sedan förbjuds anmärkningar på språkets användning(!)
- Därmed är kontradiktionen fullständig och forumägarna blottlägger sin intellektuella nivå.

Mycket märkligt inlägg.
Så jajo vill svära, använda könsord och gnälla på andras språk...
Är forumet för intellektuellt eller hur menar du?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/31 :  14:45:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
De som inte kan/vill hålla sig till de nya reglerna får gärna lämna, de lär inte ha så mycket att tillföra diskussionerna ändå.
Go to Top of Page

Bertil
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/04 :  16:10:32  Show Profile Send Bertil a Private Message
Nya regelboken är jätte bra ibland när man läser svaren från vissa människor så skäms man, och jag tror att det skrämmer bort folk att yttra sig, för några måste stå där med en hammare och klippa till vid minsta fel som har sagts, vi är här på forumet för att lära oss mer om ljud av några medlemmar som är otroligt kunniga och kan föra över den kunskapen till dom som är intresserad, klyftan är i bland kanske för stor mellan dom som hållit på med ljud i 30-40 år och nya ljud entusiaster, men svaren, råden, man får tas tacksamts i mot.

Hälsningar

Bertroe
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/04 :  16:14:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Amen.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:02:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Dubbel amen!!!

Tack för de orden Bertil. Det är pga det du tar upp som vi jobbar med reglerna och policyn.

Ja, just det! Det kommer en uppdatering av policyn också

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:19:05  Show Profile Send edison a Private Message
Till jajo & nin

Att
A gnälla på mängder av stavfel (ja, dom är verkilgen många här...;-)
och att
B ogilla svordomar,
det är ju två helt skilda saker, så när det påstås vara en kontradiktion att forumägarna vill hålla rent från båda dessa "fenomen" är det ju inte precis dom som sänker den intellektuella nivån...

Reglerna är helt OK anser jag...som definitivt skulle riskera att bli en töntig språkpolis om det inte var otillåtet, hehe...mycket medveten om att jag också ibland skriver mindre perfekt än jag borde!

Likaså skulle en och annan säkert fylla sina inlägg med mer eller mindre otrevliga ord, men nu slipper vi(!) både "edison språkgnällisen" och alla "badwording guys" vars alster (dom "mindre fina" orden alltså) ändå inte behövs, även om dom senare enligt nin bara använder "vårat språk".

Just klankande på felskrivningar/stavfel samt användandet av grovheter är sånt som både gör forumen mindre välkomnande och att alla inte känner helt vanlig trivsel, något väl alla vill ska råda här...?
Jag för min del trivs fast jag ibland måste stava mej igenom meningar som knappt är begripliga (överdrift visst..), liksom jag tycker det borde gå att gilla läget även om man i livet utanför denna sajt inte kan undvara grovt språk...och det tror jag nog alla/dom flesta kan hålla med om(?) ;-)

Nothing but MHO on this

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/02/03 22:21:12
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:53:12  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Bra regler dock bör denna regleras stricktare:
"§.3 Butikshyllan
Under butikshyllan tillåts företag lägga upp demo-ex, erbjudande,
begagnat mm. Butikshyllan skall hållas ren från gamla
erbjudanden och får inte uppdateras endast i syfte att Lyfta Tråden."

Många butiker ändrar sin tråd genom att lägga till SÅLD efter en produkt, varför inte ta bort den helt ur annonsen ? hur spännande är det veta att butik XYZ har haft en viss produkt, desutom bör bara tillskott eller prisänkningar lyfta tråden. Man ser ibland att någon butik har ändrat sin annons man öppnar den och scrollar igenom hela sk-ten och inser att det ända som hänt är att de har såld en gammal kabel? Så varje gång det säljs något så lyfts tråden ?
Dessutom det brukar hänga med länge, det ända som kan vara oitresantare än om Butik XYZ har haft en pryl är om de hade den för två månader sen ?

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/09 :  23:10:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mnyb:
Jag håller med dig och försöker påpeka detta för företagen på butikshyllan samt ibland själv gå in och "städa". Problematiken, som jag fått den beskriven, är att många butiker/hififöretag har många säljesavdelningar: en på egna hemsidan, en här och kanske ytterligare nån i pappersform för reklam i tidning. Det blir helt enkelt många ställen att uppdatera på.

Vi skall självklart jobba för att hålla Butikshyllan renare!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000