HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Finn fem fel på nya Zelmani!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/29 :  09:16:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Sophie är en av mina husgudinnor och samtidigt en artist som jag blivit ruskigt besviken på då jag sett live. Givetvis har jag en komplett Zelmanisamling med tex 2 olika utgåvor av den första plattan

Den senaste plattan köptes så snart den kom och full av förväntingar har jag nu spelat den ett antal gånger. Det måste vara något fel på min fina stereo Ljudet är tråkigt, platt, instängt, oengagerande. Jag hoppas att det är mitt exemplar av nya skivan som åstadkommer detta men det verkar väl inte troligt. Besvikelsen är på samma nivå som med nya Metallica, St Anger. Även där funderade jag om det var något fel på anläggnignen för så jäkla illa skall det väl inte låta?


Vad tycker ni om ljudkvalitén på nya Zelmani, i jämförelse med hennes andra plattor, bortsett från debuten?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/29 :  09:46:28  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag gillar faktiskt ljudet förutom missarna. Häller också med om ST Anger. Queens of the stoneages senaste var ett liknande lågvattenmerke, samt kent. Det MÅSTE vara frågan om en medveten strävan efter ett platt och jämt sound. Jämför med Rage Against...
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/12/29 :  19:44:47  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Skulle bara säga att jag tycker det är lite av tjusningen att höra produktionsmissar ibland... Det är skoj att ha en anläggning du kan höra det på..

min åsikt =) visst är det aldrig kul med produktionsmissar......

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:07:51  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har 'lekt' lite med wave-filerna på hårddisken. Har åtminstone delvis lyckats ta bort en del digitala knäppar. Mest verkar den fenomenala "Stay with my Heart" ha som någon sa.

Inte första gången jag har fått ingripa i en wave fil, kommer ihåg att Leonard Cohens "Tower of Song" hade en mycket högljud knäpp i vissa pressar. Den gick alldeles utmärkt att editera bort, så pass korta dessa ljud att det är bara att markera i editorn och lägga in tystnad.


Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:04:21  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
halbermench: jo men hur gör man om man vill spela på originalskivan!?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:19:47  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Det är inte det lättaste. Iofs så har jag en brännare, så det får duga med cd-r kopia.

Edit: Ord saknades.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/01/01 18:26:35
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/31 :  18:29:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jämför med Rage Against...



Precis...deras första platta (deras bästa!) låter riktigt grymt i stereon. Den skivan är inspelad med den rätta känslan.
Sicket sväng!
Underbar skiva!

Mvh,
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:31:41  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Hej alla Sophie Zelmani fans
Det som stör mig mest, produktionsmässigt, är den varierande kvaliteten på låtarna. Ibland ljuder hennes ljuva stämma med fantastisk närvaro och ibland, som någon annan skrev, vääääldigt utsmetad och ibland instängd

Överlag något platt inspelning. Mycket synd på en (som vanligt) underbar platta från henne och musikerna omkring.

Kanske huvudfrågan: Har det att göra med copy-skyddet Jag har svårt att tro det, med tanke på att det låter bra på några spår...

Någon mer som upplevt ojämnheten
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:20:57  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Visst kan man protestera, men kommer bolagen att bry sig om man ändå köper? Tror inte det.



Inte jag heller, OPEL säljer ju fortfarande bilar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/08 16:22:43
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:28:25  Show Profile Send dekengren a Private Message
Gson, jag tycker Sing And Dance har samma irriterande problem. Några spår låter kanon och några som om hon sitter i en kakburk och sjunger. Herr Halapi kanske inte tvättat öronen på länge (för han är väl producent på nya med?)!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/08 :  18:31:07  Show Profile Send pak a Private Message
sing and dance är bättre tycker jag,men som sagt:hon är lite väl STOR i ljudbilden ibland,på en del låtar.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/08 :  20:15:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sing and Dance lider ju dessutom av ett ihållande högfrekvent ljud (sinuston?) som kan bli enormt irriterande i vissa anläggningar. Undrar hur den grejen kunde slinka igenom?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:49:16  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Någon här som har skrivit till Sony sverige som har fått svar

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:31:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu gör vi det lite svårare:

Finn fem rätt!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:19:04  Show Profile Send joakim a Private Message
Enkelt:

Sophie
Sophie
Sophie
Sophie
Sophie
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:48:31  Show Profile Send hal a Private Message
Enkelt:

närvaro

integritet

känsla

lyrik

befriande


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000