HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dessa val
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/21 :  10:34:36  Show Profile Send sella a Private Message
krell 300il vs thor. på hifi konsult genom martinlogan i deras demo rum.lät krellen bäst .hemma låter nog thor bäst.har nu dynaudio 42 ska köpa monk med sub. vad jag vill komma til är jag tror thor passar bättre til stativare än krell.vad tror ni

dynamik!!!

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/21 :  10:49:32  Show Profile Send lasselite a Private Message
Låna hem och prova!!! Går inte handlarn med på det, tackar du vänligen och går till nån annan.

Det är bara du med dina preferenser och ditt rum samt din kringutrustning som kan tala om vad som funkar bäst för dig. Förhasta dig inte! Och slutligen, glöm inte begagnatmarknaden.

P.S. Du kan väl fråga dom på hifi konsult om dendär digitala Panasonicen är värd att prova

Edited by - lasselite on 2003/12/21 10:53:39
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:02:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer till fullo med "lasselite"!

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:18:49  Show Profile Send Aton a Private Message
Hej sella: Om du redan har bestämt dig för att köpa Monk oavsett förstärkare bör du vänta med att välja förstärkare tills högtalarköpet är gjort. Spela in Monken, lyssna sedan in dig på högtalaren med din nuvarande förstärkare och låna först därefter hem de nya förstärkaralternativen. Då vet du förhoppningsvis hur du vill att det skall låta hemma hos dig. Att snabbköpa flera produkter samtidigt i den här prisklassen låter helt meningslöst, hur skall du kunna veta hur slutresultatet blir? Och att samtidigt få låna hem Monk plus två förstärkare i den prisklassen blir kanske lite svårt?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:31:09  Show Profile Send sampix a Private Message
Håller fullständigt med Aton
Spela först in Monken helt och hållet, innan du köper förstärkaren. På så sätt blir det enklare att inse en ny förstärkares fördelar/brister.
När man väl kommer upp lite i prisklasserna som du allt gjort, så är matchning ännu viktigare än innan. Det räcker inte att man har bra produkter, utan de ska nu även passa varandra som handen i handsken.
Aja, nu förstår vad jag menar förhoppningsvis

edit: stavfel

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2003/12/21 11:32:44
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:08:30  Show Profile Send sella a Private Message
okej förstår. men jag undrar om inte thoren tar i lite mer lengre upp i registret.så att den passar bättre till en stativare och subb combination

dynamik!!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:58:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa alltid innan köp! Det kan bli dyrt att "tro" som du skriver sella .
Sampix: en helt annan sak (borde kanske PM:a dig): Hur upplever du Revel M20 vad gäller drivning? Såg att du är på g att skaffa ny stärkare, därav undran. Du kan ju svara via PM om du inte vill förstöra denna tråd .

Edited by - Snutten on 2003/12/21 15:23:02
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:16:55  Show Profile Send sella a Private Message
hej Snutten igår var jag hos en kompis som har enorma högtalare fyra st 6.5or två 10 tumare per högtalare. han har en sat. med hans högtalare hade jag utan tvekan tagit krellen.det hördes tydligt at krellen går djupare. men den basen hör man inte i en dynaudio 42 .det var mer tyck i mellan registre på sat.iok med att ja skall ha en sub tror jag mer på thor. kanske mosfet passar bättre till stativare?.har aldrig lyssnat till revel m 20

dynamik!!!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:28:01  Show Profile Send matson a Private Message
Tror inte att Thor har några problem med att spela bas utan det gäller att prova hemma med de tilltänkta högtalarna. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att den ena skulle passa bättre till stativare och den andra till golvare.....båda 2 verkar ju vara väldigt fina och lär ju funka med alla möjliga högtalare.

Testade du med Thor och Krell på polarens högtalare?
(Hur Amplifixen klarade sig på polarens högtalare säger ju inte så mycket om hur Thor eller Krell funkar hos dig....)

Mvh/Mats

Mvh
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:37:21  Show Profile Send pesa a Private Message
Håller med gänget ovan. Se till att Du tar ett steg i taget och det låter i detta fall som att Du tänker skaffa högtalarna först.

Vem vet, när dom är inspelade och klara så kanske det kommit ytterligare en ny integrerad på marknaden som kan vara värd att undersöka?

Vad gäller de produkter Du nämner så finns det massor att läsa om båda. Jag äger själv Krell 300iL och tycker den gör ett mycket bra jobb. Om Du tittar under arkiverade poster så lade jag in en recension på ett Audio Research försteg för länge sedan där jag jämför att köra 300iL som integrerad med att köra den som ett rent slutsteg i kombination med ARC'en. Thor har jag aldrig haft förmånen att lyssna på så jag kan inte uttala mig om den.

Lycka till i sökandet!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:20:49  Show Profile Send sella a Private Message
okej förstå mig rätt. jag menar att det basen på krellen är mer hissad än på sat. vad gäller ljud idialet på sat vs thor har jsg hört att det är samma. borde inte mosfet vara bätre till stativare.är jag ute och seglar?

dynamik!!!
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:23:12  Show Profile Send sella a Private Message
okej dom är kanon båda två men

dynamik!!!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:44:58  Show Profile Send sampix a Private Message
Snutten>
(Vi pratar ändå om drift & förstärkare)
Jag tror jag har drabbats av bytarbacillen bara Men det är nog så att du syftar på att Revel M20 är riktigt jobbiga att driva. Eller ska jag säga "driva på rätt sätt",.. De kräver nog mycket kraft för att prestera på topp. Och min Plinius-förstärkare är ypperlig med sina 2x175w i 8 ohm. men men,..tanken finns självklart där; Hur myckte bättre skulle det bli med att större slutsteg...?

Just det "sella", gör dig själv en tjänst och köp min Plinius istället

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2003/12/21 18:45:54
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:58:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo det vore intressant att höra vad som händer med ett bra slutsteg modell större. Hör av dig om/när du testat! Jag vet de som liksom jag använder ganska beskedliga förstärkare till M20 (min ger 100W/8 ohm) men ibland får jag känslan av att den inte riktigt räcker till. Speciellt om man vill spela lite högre än normalt. Men visst man har blivit lite kräsen .
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/21 :  19:07:29  Show Profile Send Aton a Private Message
sella: Har Thor verkligen mosfet-transistorer?
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/21 :  22:06:33  Show Profile Send sella a Private Message
ja mosfet

dynamik!!!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:05:27  Show Profile Send Bubben a Private Message
Alla Advantage har mos-fet. Bladelius Grendel har därimot Bipolära. (Enligt HiFi-consult)
Thor och Kav:en skiljer sig mycket i karraktär. Det är inte en fråga om förstärkaren passar till stativare eller golvare, utan vilken av dem du tycker bäst om.
Skulle man påstå att krell har mer energi i basen ser jag det som ett argument för att använda den till högtalare som inte har så mycket botten själv. (Ex. stativare)
Ljudidealet är ganska lika på sat och thor men det säger ju inget om hur någon av dem passar hemma hos dig.
Mos-fet sägs vara bättre på diskantområdet medan bi-polära sägs vara bättre i basområdet. Jag har själv en bi-polär stärkare och saknar absolut inget i varken toppen eller botten, så någon form av generallisering är det nog. Undrar om någon har jämfört på senare tid, de flesta generalliseringar är ju ganska uråldriga.
Att det sedan skiljer nästan dubbla pengen mellan thor och krell är ju en annan sak...
Jag förtår inte varför så många jämför just Thor och Kav400, nog finns det väl fler förstärkare mellan 20 och 36 000? (Ex. En primare-kombo med för- och slutsteg)

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2003/12/21 23:12:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000