HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 varför ska det alltid krånglas till med ohm...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:16:34  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Har tittat på en receiver/CD på hifiklubben: Denon D-M31.
Följande står om effekten:
2 x 18 watt (8 ohm kontinuerligt)
2 x 22 watt (6 ohm dynamiskt)

Kan någon förklara för mig hur man bär sig åt för att välja att köra i 8 resp 6 ohm?
Har ett par högtalara som jag ev. tänkte driva den med som det står "impedans 4 ohm" på... Vad innebär det för effekten då?

/Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:44:47  Show Profile Send Anton a Private Message
Du väljer inte vilken impedans du vill köra i (eller, indirekt gör du ju det i.o.m. val av högtalare) utan dina högtalare ha en viss impedans och sedan kan förstärkaren leverera olika mycket effekt vid olika impedanser. En högtalare har inte heller konstant impedans, utan den varierar med frekvensen.

En ideal förstärkare dubblar uteffekten då impedansen halveras, i ditt fall skulle det innebära att den i 4 Ohm skulle leverera 36w. Detta kommer med största sannolikhet inte att ske! Att driva ett par 4 ohms högtalare med ovan nämda förstärkare kan nog vara lite problematiskt, så fort du kommer vilja spela lite högre kommer förstärkaren klippa.
Ett par 4 ohms högtalare kommer förmodligen sjunka lägre än 4 ohm vid vissa frekvenser, vilket ställer ännu högre krav på förstärkaren.

Vilken känslighet har högtalarna?

/A
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:00:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Andreas

Jag tror man ganska säkert kan säga att den är inte särskilt kraftfull. Du behöver verkligt känsliga högtalare om du vill köpa den och veta att musiken kommer att låta dynamiskt och kul.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:37:19  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Högtalarna är från slutet av 70-talet. Heter: Luxor 6001 by SCANTIC.
De är relativt lättdrivna tycker jag mig ha märkt..
Kanske någon som vet något om dessa högtalare?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:39:57  Show Profile Send Poe a Private Message
Mitt råd är att gå o lyssna på den med de högtalare du vill ha och se hur det låter. Ta ohm-talet mer som en riktlinje. Jag har själv ett par högtalare graderade till 8 ohm, i praktiken dippar de till under 3 ohm vid vissa frekvenser.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/29 :  09:22:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Here we go again....

Impedans

Alla högtalare utgör en belastning på förstärkaren och denna belastning mäts i ohm och ju lägre värde desto tyngre last för förstärkaren, kopplar du två högtalare parallellt så halveras impedansen och kopplar du dem i serie dubbleras impedansen.
Impedans kan översättas med "växelströmsmotstånd". En högtalare som t ex har 8 ohms impedans fungerar i en växelströmskrets på liknande sätt som ett 8 ohms s k resistivt motstånd i en likströmskrets. I de flesta fall ändrar sig impedansens värde med frekvensen. Detta kan illustreras med en s k impedanskurva . Kurvan visar på de flesta högtalare att det exakta värdet 8 ohm (på en 8 ohms högtalare) inträffar endast vid några få frekvenser.
Motståndet (impedansen) är normalt högst vid högtalarelementens resonansfrekvens (egenresonans). Därför presenteras det nominella värdet som är ett slags medelvärde. Motståndet påverkar inte ljudet ut från högtalaren (frekvenskurvan), men kan påverka en specifik förstärkares förmåga att återge ljudet (distorsionen ökar).

Det alltså låga impedanser hos högtalaren som skapar problem för förstärkaren och inte tvärtom. Detta enligt sambandet Z (impedans) = U (spänning) / I (ström). Förstärkaren måste alltså leverera rejält med ström vid låga impedanser.

När vi nu talar om Impedansen så har den även en s k fasvinkel. Ej att förväxlas med akustiska faslinjäriteten. Går inte in på vad detta teoretiskt innebär nu. Avvikelser från fasvinkeln noll betyder att förstärkaren belastas på ett sådant sätt att den kan få svårare att avge full effekt med låg distorsion.
Idealet är att faskurvan ligger omkring 0 grader. Den svåraste belastningen för en förstärkare är en samtidig låg impedans och hög fasvinkel. Nyare och dyra förstärkare är relativt okänsliga för variationer i impedans och fas men att billigare förstärkare oftare kan ge en låg effekt och hög distorsion vid olämplig belastning.

(Fasvinkel är att det är ett förhållande mellan den kapacitiva/induktiva lasten och den rent resistiva belastningen.)

Känslighet

Verkningsgrad eller i många fall benämns det som känslighet och det är den parametern som anger hur högt högtalaren låter om man matar den med 1 watt (dB/2.83 V/m,vid 8 ohm) . Ju högre decibel värde desto högre kan du spela. Och det är stor skillnad, en högtalaren med 90dB känslighet behöver 2 ggr kraftigare förstärkare för att spela lika högt som en högtalare med 93dB känslighet.
Konklusion: Känsligheten är ingen parameter på hur bra en högtalare låter.

Högtalarens effekttålighet

Det är hur högt man kan spela, beroende på verkningsgraden, och hur mycket effekt som går att mata innan dom går sönder. Enkelt så kan man säga att effekten övergår till värme i högtalarspolen , och effekttåligheten beskriver hur mycket värme högtalaren tål innan den brinner upp.
Exempel: en glödlampa förbrukar 60 watt och ger en viss ljusstyrka. Ett lysrör på 20 watt ger ungefär lika mycket ljus. Så effekten i en högtalare är alltså bara hur mycket den förbrukar. Det säger ingenting hur ljudstyrkan i högtalaren . En glödlampa på 60 watt förbrukar alltid 60 watt när lyser om den är kopplad till 230 volt. Men en högtalare däremot ansluts till förstärkaren och effekten varierar i takt med musiken och volymen.

Förstärkarens uteffekt

Effekten mäts i watt.En HiFi-förstärkares uteffekt anges vanligen både för 4 och 8 ohms impedans.
Det krävs en fördubbling av effekten för att få 3 dB högre ljudnivå. 20 dB kräver 100 ggr mer effekt!
Exempel: Vi tänker oss att vi har en vanlig förstärkare med 2 x 50 watt. Fullt utslag på volymratten (innan det låter illa) ger då en viss ljudstyrka i rummet. För att få en fördubbling av ljudnivån räcker det alltså inte med 100watt på vardera kanalen, utan vi måste upp i 10 dB ( =1 Bell = fördubbling) vilket ger 50 x 10 = 500 watt! För att från denna nivå sedan få ännu en fördubbling av ljudstyrkan krävs det 500 x 10 = 5000 watt!!!



Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/29 11:17:43
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/29 :  12:07:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
kopplar du två högtalare parallellt så halveras impedansen och kopplar du dem i serie dubbleras impedansen.

Givet samma impedans på högtalarna (ville bara lägga till det annars bra beskrivet)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:24:47  Show Profile Send gcs a Private Message
androx: När ett företag skriver om en produkt som du säger i ditt första inlägg då har man anledning att bli misstänksam. Jag tycker att det är okunnigt och dumt och bara till för att förvilla konsumenten. Det här är ett exempel på sådana sådan saker som har gjort att jag numera aldrig handlar på HiFiklubben. Allt verkar så bra tills man köpt produkten och sen sitter man där och kan inget annat.

gcs
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:38:27  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Tänk om alla kunde enas om en standard för hur man uppger effekten på förstärkaren.
Idealet vore följande
kontinuerlig effekt i 20-20khz 8Ohm
kontinuerlig effekt i 20-20khz 4Ohm
kontinuerlig effekt i 20-20khz 2Ohm
Max strömstyrka.

Den dynamiska effekten är mer att anse som kuriosa...


Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/29 :  15:11:25  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Gemeni:
Utmärkt inlägg ! ( Till FAQ moderators...)
Dajo:
"Den dynamiska effekten är mer att anse som kuriosa... "
Håller med. En ofta förbisedd specifikation på förstärkare är vikten! Den säger ofta mer om förstärkarens prestanda än "dynamisk effekt".
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/29 :  15:26:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
dajo, det finns redan många standards för hur effkt ska mätas, ex DIN.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/29 :  20:08:28  Show Profile Send Gebex a Private Message
Gemini: Mycket bra förklaring.

Jag fattade allt utom vad fasvinkel är. Kan någon förklara det lite mer grundläggande???
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/29 :  20:35:00  Show Profile Send Larsen a Private Message
Å andra sidan kan en förstärkare med switchad nätdel och ICE- eller Zap-pulseförstärkare väga löjligt lite men ha otroligt flås. Fast då är det dyrare grejjor. Annars så brukar en tung stärkare sällan vara vek, men om den låter bra också är en annan fråga.

Den där Denonen verkar inte så kraftfull. Jag sällar mig till Poe:s inlägg; lyssna på den tillsammans med dina högtalare. Jämför helst med något annat som verkar intressant också.

(Gräsligast i "effektlurarligan" är väl den sk PMPO-effekten)

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/29 20:39:29
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/11/29 :  21:16:30  Show Profile Send joakim a Private Message
Gemini: Jag skulle vilja hävda att följande under stycket "Känslighet" ej är riktigt riktigt:

"Ju högre decibel värde desto högre kan du spela." - känsligheten anger inte detta utan maximalt ljudtryck är snarare det som bör användas. Jag förstår dock vad du menar, men om materialet skall användas i FAQ-syfte, så bör man undvika även små fel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  22:15:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja jag tycker att det är viktigt att veta hur mycket ett slutsteg klarar av med fullfrekvens under några millisekunder. Jag vill också veta hur snabbt ett slutsteg återhämtar sig efter en överstyrning.
T.ex vid 1000% överstyrning så tar det 1 microsekund för slutsteget att komma tillbaka.

gcs
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:15:11  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
watt pmpo är väl "postorder-watten" ...ännu värre är ju watt ILS (If lightning strikes) ;)

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/20 :  23:36:38  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Nu är denonen (d-m31) på plats och det låter rikigt bra faktiskt får jag säga, ett litet energiknippe det där. Ok man man får väl dra på kanske 20-25 (max är 35) för att det ska börja skaka om lite, men vad gör väl det. Räcker till helt klart och låter som jag sa mycket trevligt...
/Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:12:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har haft ett gäng sådana högtalare.
3-vägs med softdome, 4-tum´s mellanreg. och 10-tum i basen.
Nominell impedans är 4Ohm och jag är för mig att lägsta dipp ligger vid 3,6 (har sett impedanskurvan på dem för länge sedan). Känsligheten borde ligga vid 90-91dB. Maxeffekten är 60 watt så jag tror inte att den maskinen har några problem att driva dem fullt ut.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:23:38  Show Profile Send JM a Private Message
I vilket fall som helst: 0 (noll) ohm är kortslutning ! Då förstår de flesta...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:25:14  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
kul att du känner till dom bubben!
Skulle va rikigt kul om man fick se den där imp.kurvan!
Dessvärre så börjar upphängning till 10"-arna att spricka o har lossnat helt på vissa ställen. Vet inte om det finns nått som råder bot på detta problem? än så länge så hörs inga missljud om man inte sätter bas på max o diskant på min, men det är ju bara en tidsfråga innan basarna trillar ur helt...:/ synd på sjyssta högtalare. Kanske finns 10"-element att köpa som skulle passa i en sådan högtalare?
/Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/12/21 :  22:42:29  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det var ett gammalt produkblad jag såg kurvan i men, den är tyvärr borta sedan länge. Jag är uppväxt i Luxor-staden och min far jobbade där under ett antal år. Jag blev skolad tidigt skulle man kunna säga.
Problemet med skumkanterna känner jag till. Jag vet vissa som har tagit en 10" cykelslang och konat om med...och så har man gummiupphängning .
Problemet brukar komma på mellanreg. också efter ett tag. Det ska finnas någon sprej som "fuktar" till gamla upphängningar så tidens tand tuggar långsammare.
När mina bas-element torkade sönder kollade jag upp vad en ny bas skulle kosta. Det var kanske 7 år sedan och svaret jag fick var: runt 700:-. Det borde fortfarande gå att få tag i nya element men jag vet inte riktigt vart man ska leta, fabriken finns ju inte kvar där den brukade vara. Jag tror att nästan vilket element som helst på runt 10 tum och en impedans på 4Ohm, som spelar i en låda på 36 liter portad skulle passa bra.
Jag blev förresten snål och köpte en pyramid bil-bas som ersättare...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/21 :  22:51:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Uteffekten säger ändå inte mycket om hur det låter. Som att bedömma en bils köregenskaper med hjälp av motorstyrkan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000