HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 låter ju inte lika bra längre :(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/20 :  16:16:55  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan! jag har nyligen flyttat från min föräldrars hus. Där hade jag ett par högtalare i ett rum på ca 40-45 kvadrat. Jag tyckte att det helt ok då. Sjysst tryck i basen o lät rätt trevligt...
Nu när jag flyttat högtalarna till rummet i min lägenhet så låter det inte alls lika bra tycker jag...,visserligen blev det mycket bättre sen jag fick upp gardiner o lite så..men inte i närheten av ljudet som var innan. Tycker fortf det liksom ekar och basen bara brummar...verkar ha nån peak runt 70 hz kanske..vill jag ju inte ha...vill ju höra mest djupbas juh! Rummet jag har nu är väl ca 5x4 meter skulle jag gissa.
Alla tips på djudförbättringar tas emot med tacksamhet!
/Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/20 :  16:23:44  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
vad har du för prylar då?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/20 :  17:00:39  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag känner igen mig i det du skriver!
Blev samma sak när jag flyttade hemifrån. Visst, det blev som du skriver bättre och bättre när gardiner och tavlor m.m kom upp.
Men det är fortfarande galet på vissa frekvenser
Jag har själv möblerat om i alla tänkbara uppsättningar. Verkligen alla. Men det hjälper inte. Min nuvarande uppställning fungerar ok, men jag är inte nöjd på långa vägar.
Efter jul ska jag börja med akustiken i mitt lyssningsrum. Prova Svanå etc

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/20 :  17:19:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du har just upptäckt hur viktigt rummet är och hur olika det låter i olika akustiska miljöer. De har massor med tips om rum här och under DIY. Gör en sökning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/20 :  20:08:06  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
kul att man får svar snabbt här :)
edit: Jag brukar inte stava ljud med d i början ;)

Vad är DIY? FAQ för en hifisajt eller?
MVH
Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/20 :  20:13:40  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
DIY = Do It Yourself, dvs forumdelen där folk bygger sina egna högtalare, förstärkare osv .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:11:03  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
ett litet tips som fungerade för mig var sound cares superspikes.
fick bort en hel del bummlighet i basen och registret stramade upp sig.

Mvh:
W
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:17:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
androxe, sånt är inte lite trist.

Ge oss lite information om rummets dimmensioner, högtalar-/lyssnings-position så blir det enklare att försöka ge dig användbara tips.

Digitalkamera + mått vore ju det bästa (alternativt rita upp).
Ladda sen upp på ex. "hifiknaak".
Läs isf på: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14296



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/12/20 21:27:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:25:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
70Hz säger du?

Det första jag brukar göra när folk ber om råd är att ta fram min skiva med testsignaler(sinus toner mellan 20 och 20000 Hz) och låna ut den... Man bör försöka ta reda på mer exakt vilka problem man har och med en testskiva kan man lyssna sig fram för att få en uppfattning. Det är först när man har kartlagt sina problem som man vet hur och med vilka prylar man kan få till en vettig akustik i rummet.

Exempel på prylar som används för att korrigera (och också lämpliga sökord här och på andra ställen ) är tubetrap, helmholtzresonator, diffusor och dämp-panel.

Lycka till med ditt rum och post gärna vad du kommer fram till, det är roligt att se vart det "barkar hän"...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:31:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det här låter ju helt klart som ett rumsakustikproblem, troligen är rummet för kalt.
Mera möbler och mattor i första hand.
Absorbenter och diffusorer kommer väl tillpass, ex. från Svanå.

Bravo
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/12/21 :  10:31:12  Show Profile Send Tomas a Private Message
För att bli av med en stående våg(rumsresonans) måste du bryta rummet, alltså det får inte vara helt rektangulärt/kubiskt.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:43:47  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
jaha! så det är inte svårare än så? ;) bara börja bygga om hyresrätten då...
Typ hyllor o liknade borde väl fungera ganska bra som borttagare av stående vågor o sånt?


Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:54:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ju fler och större möbler desto bättre! Stora hyllor delvis fyllda med böcker, stora soffor, fåtöljer och sängar är bra.

Lycka till med rummet. Absorbenter är helt oslagbart kostnadseffektiva (förutom att flytta högtalarna möjligvis...) vad gäller bättre ljud per krona.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000