HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 3.1 ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/12/20 :  08:17:54  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag har en 2-kanals anläggning men funderar på möjligheten att bygga ut den med lite ytterligare kanaler så att jag kan använda den som del i en hembio anläggning.

DVS jag vill användemin nuvarande anläggning som de två frontkanalerna och komplettera med de övriga kanalerna.

Tacksam för förslag på anläggning som kan uppfylla detta. Gärna med en indikation på vad de olika komponenterna kostar ungefär.

Tack på förhand......


olle

OED

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/12/20 :  10:35:42  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej Snaben!

Vad har du för prylar i dag?

Mvh
Affe
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/20 :  13:38:46  Show Profile Send AndersP a Private Message
snaben: Det blir enklast och bäst om du har separata komponenter, men lista vad du har så ska vi nog hitta på nåt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/12/21 :  19:52:12  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag skulle vilja komma undan att separata komponenter eftersom jag vill ha anäggningen i mitt vardagsrum och där prioriterar jag ljudupplevelser. Men samtidigt så villjag kunna se lite film med trevligt ljud ....

Min anläggning består av För och slutsteg från Advantage (S2 och S150 (tror jag de heter)) och Cd-spelaren kommer från Audio Analogue och heter Maestro. Sluligen så har jag Canton Digital 1.1 som högtalare.

Det kan noteras att jag tar ut signalen från CD-spelaren digitalt och tar in den i Cantons digital box för rumskorrigering. Därefter tar jag ut signalen digitalt igen och tar den tillbaka till CD-spelaren och utnyttjar där den DAC som finns i den.

Tacksam för ideer........

OED
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:58:38  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jaha...... Du har altså det man brukar kalla för separata komponenter.

Fin anläggning förresten. Respect.

Dessvärre är det bara Meridians processorer som har separata digitala utgångar av dom produkter jag känner till.
Finns det nån analog ingång i den där digitalboxen? Då kunde du ju koppla l och r- utgångarna från en midpricereceiver in där. Det kommer att bli bökigt om det enda som finns är digitalt.


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/12/22 :  10:22:13  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej Snaben,

Högtalar valet är kanske spikat med Cantons ergo serie till övriga kanaler.

Vill du komma billigt undan så är en ex. Yamaha 640 receiver till 4-5000 kr en lösning där du får ljud till din hemmabio dvs. om kraven inte är allt för stora "se lite film med trevligt ljud".

Du kan koppla pre out från receivern till ditt försteg så har du ljud i dina frontar och sen ansluter du center och surr. högtalare till receivern.

En DVD spelare med komponent ut samt kanske progressive scan i PAL och då i prisklass som receivern eller billigare ex. Yamaha DVD-S540 för ca 2000:-

Skulle intresset växa under tiden som du funderar och om du då hittar "stora plånboken" så finns det många andra trevliga lösningar...

Mvh
Affe

Edited by - VälLjud on 2003/12/22 10:33:06
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:31:27  Show Profile Send snaben a Private Message
AndersP: Jo det finns analoga ingångar också.

Kan du ge ett par exempel på det du kallar midpricereceivers.

Ommankopplar som du föreslår, hur kommer då volymen att fungera mellan de olika högtalarna... eller kanske är det något somman alltid måst ställa in....

OED
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:32:58  Show Profile Send snaben a Private Message
Affe: Kan man koppla per out till ett försteg. Menar du slutsteg??

OED
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/12/23 :  10:38:29  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Det borde gå bra.

"The S2 has a complete balanced signal from input to output with no conversion used.

The Preamp operates in pure class A with single ended gain stage, Single stage amplification and mosfet outputs. DC coupled with no capacitors, no servo, and temperature compensated Current sources. Volume control of shunt to ground type. Large toroidal transformer with multi stage active regulation and multi stage Passive filtering.

Dot Matrix Display with possibility to name inputs etc. Possible to adjust input sensitivity for each input. Special surr mode for easy connection to surround processors."

Som jag förstår det så skall du inte ens behöva skruva upp volymen på S2'an (som annars är vanligt på försteg som saknar "surr mode" typ läge kl. 12.) utan du väljer "surr mode" och reglerar volymen från processor/receiver.
Du får då ut ljudet från din receiver pre out front, via S2'an till din S150 och ut i dina Canton hgt.

Ps. visserligen har jag då inte tagit hänsyn till din Canton digitalbox men det borde fungera ändå.
Vill du ha med digitalboxen så kanske du kan ansluta den analogt mellan pre out och din S2'a surr ingång.

Ställ dina frågor med ett PM till hifi-consult och Sladd här på forumet som säljer Advantage så får du säkert svar.

Mvh
Affe

Edited by - VälLjud on 2003/12/23 14:35:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000