HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelade komponenter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:09:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag använder en del annat än bara att lyssna när jag lyssnar på skillnader och det är en del knep som hjälper mig att komma ihåg ljudet vid jämförelser av olika saker. Jag använder synen och lite siffror. Jag kan "se" sångaren framför mig och tänker samtidigt hur bred munnen är och hur långt bak i ljudbilden han/hon eller instrumenten befinner sig. 3 dm bred mun eller en normal decimeterbred mun är lätt att "se" framför sig. 1 eller 2 meter bak i ljudbilden också.
Saknas det eller hör jag instrument i ljudet, så finns den skillnaden också.
Instrument som ligger nära varandra i ljudet. Går det att särskilja dom eller flyter dom ihop och verkar vara samma instrument.
Som ett par exempel på detta kan jag ta en skiva med en elbas och en synt som spelar i samma tonläge samtidigt som det bankas på en bastrumma. Samtidigt sjunger Emmilou Harris med gäll röst.
Kan man urskilja att det är 2 basinstrument eller flyter dom ihop.
Med en bra anläggning hörs anslagen på elbasens strängar samtidigt som det tydligt hörs att det är en synt som spelar med.
Det är sådant som är lätt att komma ihåg.
Fler exempel på hur man kan skilja olika delar i ljudet är på Patricia Barbers Companion. Låten Black Magic Women.
I slutet av låten är det massor av olika slagverk och det blir lätt en ljudgröt av alltihop. Där är det lätt att höra skillnad på olika prylar i en anläggning i jämförelser. Hur många spelar i kaoset.
Låter det som ett kaos eller går det att "se" gänget som spelar framför sig som om man vore där.
Det är bara några exempel på skivor som jag använder när jag ska utvärdera något. Man det finns mycket mer som trivselfaktorn.
Det kan vara hög upplösning, men tröttsamt ändå.
Svider det i öronen. En skiva med en portugisisk fadosångerska, Maritza är ett exempel på en mycket svår röst att återge utan att det svider i öronen. Svider det i öronen i vissa passager så är det något som inte stämmer.
Det här bara några av dom sätt som jag använder vid jämförelser och det är skivor som jag har hört mycket i olika anläggningar och olika uppställningar och när jag testar kablar eller som kommer nu olika RCAkontakter.
Och det här är saker i ljudet som jag kommer ihåg länge.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/18 17:11:09
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:17:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Jag håller med dig och jag har ett till sätt att bedömma ljud. Jag bara spelar och bryr mig inte alls om hur det låter. Passiv långtidslyssning där jag mer håller koll på hur jag reagerar i humör och stämning. Det kan ta flera veckor men det visar sig ändå ganska fort om någonting är fel för då är det inte kul att lyssna längre. Man byter skivor och man börjar snegla på lödkolven.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:23:02  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jorma mycket bra förklarat

Tänk om jag inte tjatat och varit påstridig, då hade vi aldrig fått den här handledningen i hur man lyssnar. Åhhh vad JAG är bra

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:38:56  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Svider det i öronen i vissa passager så är det något som inte stämmer

Måste det vara så
Om inspelningen är vass och hård är det väl meningen att anläggningen så ofärgat som möjligt skall återge detta

Mvh,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:20:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om man har lyssnat på en inspelning i många anläggningar så vet man rätt väl om den är svår att återge eller om den är dåligt inspelad.
En av Portugals högst renomerade Fadosångerskor hade inte folk lyssnat på live om det hade svitt i öronen av hennes röst.
Och det gör det inte heller när man hör en bra Fadosångerska live. Vissa operasångerskor kan vara svåra att återge utan att man tror att allt glas i rummet ska gå i bitar när som helst eller att trumhinnorna ska skära ihop.
På operan live förekommer inte den öronsvedan. Och ingen glaskrosskänsla heller.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  19:57:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Anser du att dina kablar behöver spelas in?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/18 :  20:11:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jorma:

OK. Jag förstår vad du syftar på.
Men om elektroniken mäter otroligt bra och även låter bra, men ger lyssningströtthet redan efter kort lyssning, vad är fel då?
Det finns ju t.ex. elektronik som kan ha ett ordenligt driv och attack och vara riktigt roligt att lyssna på, men kan samtidigt upplevas som lite påfrestande i det långa loppet.

Mvh,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/18 :  20:25:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ja det behöver dom, Flint. Men dom är inbrända i en Nordost kabelbrännare innan jag levererar dom och det blir inga stora skillnader, men dom förbättras lite till med tiden.
Om dom får ligga utan att vara inkopplade går denna inspelning gradvis tillbaka och behöver göras om, men den vägen går det långsammare. Och kablarna behöver ca. 15 minuter innan dimman som man upplever direkt när dom är nyinkopplade lättar.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  20:52:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Vad säger du om riktningskänslighet då?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/12/18 :  20:53:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har blindtestat en tidigare bekannt på en för honom okänd anläggning och han svarade rätt på i vilket konserhus som stycket var inspelat i. Var ett antal, kanske 5 försök med mina skivor. Han mindes, men han hade också som hobby att åka runt i europas konserthus och lyssna.

Mina ICE power driver ett par JBL horn så det var dynamiskt ifrån start. Men en dag efter kanske 3 veckor lät det märkbart annorlunda. Hade då inte känndom om B&O rekommendation på 100 timmar. Sedan köpte en kompis ett par, efter att ha hört mina. Han höll på att lämna tillbaka dom! Sämre hade han aldrig hört, typ. Men han stod ut. Ställde Cd på repeat och lät dom tuffa på. Han blev mycket nöjd också men förvånad över hur stor skillnaden var. Och han vet för han justerar in förstärkare dagarna i ända ibland. Så vissa produkter tar olika lång tid på sig och skillnaden blir också större ibland.

Jorma:
Hmm, skulle nog inte våga att bara anta att det är inspelningstiden som skiljer sig mellan 2 olika 509.
Borde jämföras med samma röruppsättning efter injustering av bias.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:14:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Harry up, det var mellan 4 olika 509.

Jag får väl ta det ännu tydligare då.
Denna jämförelse gjordes naturligtvis om senare och då var dom likadana i ljudet. Att biasen var injusterad är något som jag inte trodde att jag behövde nämna. Den tar bara någon minut på dessa steg. 2 lysdioder och en pot som man kommer åt utan att öppna något.
skruva på poten tills lysdioderna lyser lika så är det klart.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:18:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den riktning som kablarna är inspelade är den viktigaste.
Om tillverkaren har en pil på kabeln så ska den sitta med pilen mot mottagaren. Det finns nog en god anledning till att pilen sitter där. Om den har text som följer kabeln så ska man läsa texten mot mottagarsidan.
Och om kabeln har ett filter av något slag som mina No.1 ska den sidan absolut sitta på mottagarsidan.

Edited by - Jorma on 2003/12/18 23:21:52
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:32:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jorma:
Ok vet att bias är lätt på dessa, men rören då?

texten är dock lite lurig för att man skall vara helt generell.
Har testat med olika rullar Suhner kablar över åren och riktningen har tyvärr skillt mellan rullarna samt också det bästa ljudet kom ifrån en serie rullar för några år sedan. Olika goda skördar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  04:01:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra förklarat Jorma på hur man kan lyssna, stämmer väl med egna erfarenheter.

"hifirocker" mäter rätt och låter fel är väl inget ovanligt och utgår nog från att man inte beaktar hela kedjan från framförandet från framförande/inspelning och till dina öron/tolkning av ljudet.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:32:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Vad säger du om dina kablars riktningskänslighet.
Jag ställer frågan en gång till.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:40:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

"Den riktning som kablarna är inspelade är den viktigaste.
Om tillverkaren har en pil på kabeln så ska den sitta med pilen mot mottagaren. Det finns nog en god anledning till att pilen sitter där. Om den har text som följer kabeln så ska man läsa texten mot mottagarsidan.
Och om kabeln har ett filter av något slag som mina No.1 ska den sidan absolut sitta på mottagarsidan."

Flint, har han inte svarat
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:43:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Jonas Nilsson
Ursäkta mig. Jag har tydligen missat det.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:50:43  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det är ok Flint
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/19 :  20:04:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
hifirocker" mäter rätt och låter fel är väl inget ovanligt och utgår nog från att man inte beaktar hela kedjan från framförandet från framförande/inspelning och till dina öron/tolkning av ljudet.

Ja,ja jag ska alltid göra det så komplicerat...
Men du känner väl igen min beskrivning? Givetvis handlar mycket om matcha produkter rätt, men det känns ju troligast att en produkt som mäter bra också låter bra och gör den inte det börjar man ju undra vad det kan vara för fel? Om det nu är något som är "fel". Det enda jag vill är att anläggningen skall spela upp den information som finns på skivan så ofärgat som möjligt, så välupplöst som möjligt, så närvarande som möjligt, så livfullt som möjligt...etc....

Mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  21:26:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag är inte så säker på det "hifirocker", att perfekta mätningar ger det perfekta ljudet, det svarar nog inte mot vår hörsel.
Vår hörsel är fortfarande anpassad till naturen och hur många perfekta signaler finner du där?
Jag medger att detta endast är en hypotes men trots allt en trolig sådan.
Om vi under en längre tid matas med en signal som vår hörsel inte är van vid blir man nog lyssningstrött.

Bravo
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/12/19 :  22:42:36  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Det jag inte förstår och som man ofta läser i tester i tidningar är att leverantörerna skickar oinspelade grejer till tidningen. Som att skicka en oinkörd bil till tiff nidell (stavning??). Man vill väl att den som testar ska få ut max ur sin produkt. (nu brukar väl tiff få ut max ändå!!)

Där jag själv har märkt mycket stor skillnad på oinspelat och inspelat är högtalare och pickup till skivspelaren. Kommer liksom i olika stadier.

Pickupen släppte en del efter några timmar, sen nästa stadie efter kanske 20-30 timmar, nu tycker jag att det har snäppat upp ytterligare ett steg mot den analoga nirvanan.

mvh
micke
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  22:45:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Bravo
Du verkar ha bra sjävförtoende. Du litar på din hörsel.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  23:28:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ålder och erfarenhet "Flint".

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000