HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I ren nyfikenhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:40:29  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Håller med om att vi bör sätta streck här. Jag anser dock att både Hal och Aton blandar samman allmänmänskliga tankar om ett gott och moraliskt liv, föreställningar om rättvisa m.m. med diskussionen om en fungerande marknad och konsumenters rätt på denna marknad. För mig finns inga sjävklara spår mellan dessa diskussioner, åtminstone inte från perspektivet vi har diskuterat här.

Personligen tänker jag handla där jag får den vara jag vill ha till så bra pris som möjligt. Om en butik har högre priser än en annan butik, handlar jag naturligtvis i den med lägre priser. Det är ju butiken med högre priser som skall anpassa sig till konsumentens efterfrågan och inte konsumenten som skall drivas av något slags socialt patos för den dyrare butiken. GÖr konsumenten detta är han, som jag ser det, helt grundlurad och bidrar till kapitalistens vinst och sin egen brist. Han/hon har då ingått i ett sorts osynligt kontrakt med den dyrare butiken där han valt att vara en förlorare. Dumt heter det i min värld.

"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/12/18 10:41:48
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:50:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gör som Dajo, drar ner mp3 från DC & provlyssnar. Köper nästan uteslutande från nätet (vanligen cdon.com), ibland från Repeat Records (Halmstads beg-skivhandlare). Nån gång (när jag har gott om stålar) slinker jag in o köper i vanlig butik .

Välkommen till 2000-talet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:53:42  Show Profile Send Viktor a Private Message
Är inte de flesta handlingar i grunden egoistiska?

Om jag gynnar min lokala handlare (kan man kalla de stora skiväffärerna här i Sthlm för lokala handlare?) som håller lite högre pris för att han skall finnas kvar gör jag ju det för att jag vill ha den service han erbjuder. Köper jag på nätet gör jag det för att det är bra för min plånbok.
Få skulle ju gå till en affär om den inte erbjöd mervärden i form av service (provlyssning om vi pratar skivaffärer) och tillgänglighet.

För egen del så camapr jag i båda lägren. Kan gå till skivaffären och lyssna på skivor och köpa där men ibland så kanske jag inte kan bestämma mig direkt om jag verkligen vill ha en platta, den måste mogna. Eller så kanske det är i slutet av månaden och taskigt med likviditeten. När jag sedan bestämmt mig så kan det bli köp på nätet för att det är bekvämare.
Ibland hittar man ju guldkorn som man bara måste rusa hem och få lyssna på direkt och då är det butik som gäller, kosta vad det kosta vill.

Gäller det hårdvara så föredrar jag att handla i butik, tycker det är värt pengarna för den service jag får, framförallt efter köpet ifall något skulle strula.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:56:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Ibland hittar man ju guldkorn som man bara måste rusa hem och få lyssna på direkt och då är det butik som gäller, kosta vad det kosta vill."

Så kan det ju också bli ibland.

Sund inställning i största allmänhet Viktor.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:58:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Detta är inget nytt problem.
Jobbade i branschen på 80-talet. Butiker i storstadsregionerna fick på helgerna dema för "spekulanter" som skulle återkomma. Den som återkom var "Lasses Cykel & Sport & Blommor & Jaktvapen och Radio" ifrån Knäckebröhult. Han visste inte vad han skulle köpa annat en beteckning han fått av kunden, gärna till demopris eftersom han tänkte börja sälja "dom". En butik gjorde jobbet en annan rea ut grejorna till lokala kunder utan att ha haft några kostnader eller gjort nått jobb.
Samma problem förutom att vi nu har en större ankdamm att röra oss i. Och vi kan skaffa lokala kontakter över hela världen blixtsnabbt.
Köper själv globalt utan skrupler, men har heller inte varit och sättat och lyssnat och tagit tid hos butiker.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:04:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om 2 butiker i en stad har olika pris så är det lite av ett annat problem. Båda har då gjort ett jobb genom att prata med dig och kanske demat. Om inte prisskillnaden är dramatisk så skall man kunna väga för och emot även då det gäller efterköps service. Den bästa borde finnas kvar även om han kanske är några hundra dyrare. Hur många B&O handlare tror ni inte har pratat i timmar med kunder om link system då kunden redan har köpt dessa på en stormarknad?
Bra service skall löna sig och vill man inte betala för det så skall man heller inte belasta den som ger det.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:15:34  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej

Det är en lite konstig debatt att moralisera över hur man är som konsument.
Vi ska vara glada att det finns alternativ. Gissa prisnivån i butikerna om det inte hade funnits möjlighet att handla på annat sätt.
Det är lite som telefoni, jag har kvar Telia, men jag är oerhört glad att det har kommit in nya operatörer som andra har valt att använda. Det är ju dom som har fått Telia att sänka sina priser.

Kurt
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:26:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Just det, exakt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:31:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Konkurrens är inte bra i alla lägen. Ta reklamrdion. Den håller på att göra barnradio av hela SR. Public service ger för låga lyssnasiffrar.
Ursäkta off topic där.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:34:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
För att inte tala kommersiell radio.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:47:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Kurt: Jag gillar också konkurrens på många områden. Telia är i mina ögon ett monopolistiskt företag som jag aldrig gynnar när det finns alternativ. Jag menar inte heller att det är synd om handlare i allmänhet och att vi behöver stödköpa produkter från dyra eller på annat sätt dåliga handlare. Själv handlar jag t ex gärna över nätet men då går jag inte och provar produkten hos en "real life"-handlare först.

edit: felstavning

Edited by - Aton on 2003/12/18 12:23:55
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:51:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
En riktig näthandel kan hålla ett utbud som en vanlig butik bra kan drömma om.
Rätt skött är det nog framtidens skivhandel.
Varför skall jag begränsa mig till butiken om hörnet med, låt oss säga 20000 plattor, när jag på nätet har ett utbud på kanske en 250000, varav de flesta inte går att få tag på i Sverige.

Bravo
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:18:08  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Mr Ekan says:

När man köper en hifiprodukt för en trave tusenlappar är det fler konkurrensfaktorer än priset som avgör. Handlaren bör ju t.ex. inte vara en skitstövel.

När man köper en cd-skiva för en hundralapp eller två är det priset, och endast priset, som avgör var man handlar.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:55:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Så kan man också uttrycka det "Mr Ekan", men det finns flera aspekter.
Näthandeln bör omhuldas då de har ett betydligt större utbud än det alltmer begränsade och slimmade utbudet i de vanliga butikerna.

Det nätbutikerna behöver är bättre lyssningsmöjligheter och hos vissa näthandlare bättre beskrivningar av skivinnehållet.
Här finns ju t.ex. franska näthandlare som är klara föredömmen.

Det gäller att omhulda möjligheterna att få tag på det udda och speciella, och där har butikerna oftast inte mycket att erbjuda idag.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:12:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det är ju konsumentens värdering av servicen som är det viktiga här. Är skillnaden 100 spänn på en skiva kan jag mycket väl tänka mig att säga tack å hej. Är skillnaden 20-30 kronor så är det ett pris JAG är villig att betala för servicen.

Samma sak gäller ju HiFi, men där handlar det om andra summor. Detta är något handlarna är väl medvetna om, och pressar priset för att jag som konsument skall tycka "servicekostnaden" är motiverad. Om handlaren inte kan eller vill följa den enkla regeln är dom snart ute ur spelet.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:40:02  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Moral och etik i ditt hifiande! När barn dör av svält i världen. Medan vi/du/jag spenderar flera tiotusentals kronor på överflöd. Är detta etisk? Kanske inte ens moraliskt!
Det finns ingen moral!!!!!


...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:14:45  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag tycker det är fel att utnyttja den lokala handlaren för att sedan beställa över nätet.
Jag gör som många andra här, jag laddar ner intressanta MP3:or från DC och lyssnar på dom och dom som är bra beställer jag skivan på. Förstår inte att skivbolagen inser att UTAN Mp3:or och nätet skulle dom sälja ÄNNU mindre skivor.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:42:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Klenkar
Skickar du därför allt över det du behöver för att överleva för dagen till närmaste u-land? T.ex allt över 20:- per dag vilket man kan överleva på om man ger sig fxn på det. Om du gör det så är du ett gott föredömme som har rätt att moralisera. Annars bör du kanske ligga lågt.

Edit: svordom/cyber

Edited by - Cyber on 2003/12/20 02:00:29
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:42:04  Show Profile Send Dimitri a Private Message
quote:
Skickar du därför allt över det du behöver för att överleva för dagen till närmaste u-land? T.ex allt över 20:- per dag vilket man kan överleva på om man ger sig fan på det. Om du gör det så är du ett gott föredömme som har rätt att moralisera. Annars bör du kanske ligga lågt.

Flint, varför 20? Varför inte allt över 66?
Nikita har en poäng här liksom Aton, Klenker.
Larsho, Jonas har det med.
Att bemöta Atons argument med att det skulle vara gammalt kommunistsnack är inte snällt. För visst är det så att medelsvensson kan köpa en hifi anläggning för 100 000 (om detta prioriteras) medan en medelmustaffa kan köpa en anläggning för 3000 (om detta är prioriterat).
Samtidigt som vi alla vet att musiken KAN avnjutas via en minianläggning för 3-4 kkr. Egentligen.
Egentligen vill jag knyta an till en annan aspekt. Det är lockande att ha en lokal "nasse" som har lärt sig vad man brukar vilja ha eller gilla. Det är guld värt. Det är (imho) bättre att ha en samling bestående av xxx plattor som man verkligen tycker om än xxxx plattor som är si så där, av vilka man i praktiken lyssnar på xxx plattor. Det vill säga man har betalat xxxx*85 kr för att lyssna på xxx plattor, medan en annan har betalat xxx*160 kronor för plattor han/hon verkligen ville ha. Vem har betalat minst i slutändan?

Men det är ngt annat jag ville ta upp: att åka till butiken på stormarknaden eller att kolla och jämföra priserna på nätet tar tid. Mycket tid. Jag vill ha bra musik. Jag vill läsa min Platon (som exempel bara, inget framhävande här, inte) också. Jag måste diska, städa, byta blöjor, arbeta, delta i föreningsmötet, tänka lite, lyssna på musiken, krama hustrun (vill, inte måste). Hur mycket är tiden värd? Hur mycket tid kan jag spendera på att jaga det billigaste utan att det blir löjligt eller destruktivt?
Det tycks finnas ngn sorts balans. Allt kostar lika mycket. Det är bar välja vad man prioriterar.
Dimitri

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  03:50:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Häri ligger en kraftig poäng Dimitri.

quote:
Det tycks finnas ngn sorts balans. Allt kostar lika mycket. Det är bar välja vad man prioriterar.
Dimitri


Här tycker vi dessutom olika beroende på musikval, att gå till den lokale torgmånglaren är i princip dödfött för mig.
Jag har inget behov av att lyssna i en butik som inte har något utbud, men jag kan hålla med om att lyssna i butiken och köpa på nätet är småfult.
Däremot förstår jag inte intresset för den lokala handlaren med sitt, i stort sett, uteslutande mainstreamutbud, när jag på nätet kan hitta ett utbud som är minst 10 ggr. större och ofta till bättre priser.

Framtidens skivhandel ligger på nätet, det gäller bara att få dessa att bli kundvänligare genom att förklara att omsättningen nog skulle öka då.

Bravo
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/19 :  08:14:46  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Moraliserade jag?
Moral inom hifiköpnade kontra världsmoral. Anser man sig ha "moral" bara för att man stöder en viss form av komers. Tror inte det!
Dessutom så tror jag inte att handlarna finns där för att förnöja oss, utan deras primära mål lär nog att tjäna en slant.
inside

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/12/19 08:16:32
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:52:31  Show Profile Send Flint a Private Message
zed51
quote:
Flint, varför 20? Varför inte allt över 66?
På 66:-/dag lever man gott. Rena lyxen. Varför jag skrev 20:- var att jag var nere där ett tag när ex. hustrun jagade mig på underhåll. xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxx


Svordom och olämpligt uttryck/cyber

Edited by - Cyber on 2003/12/20 02:09:03
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  13:35:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hoppsan.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/19 :  13:46:00  Show Profile Send hal a Private Message
När fick du en kram sist, Flint? Tror nog att du behöver en...

GOD JUL !!!!

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/19 :  13:47:40  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000