HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Contour S3.4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/12/17 :  08:49:54  Show Profile Send Ledzepp a Private Message

Har börjat snegla på denna danska, och undrar om min Primare 30.1
räckertill för att driva dessa.
Vet att Hifi-stället i Göteborg har båda dessa hemma, någon
som lyssnat på dom ihop???

Dont look back. Something might be gaining on you...

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:59:51  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Skall du inte ge dina MA en chans och låna hem en riktigt mastig förstärkare för att se vad som händer?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:25:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
Personligen älskar jag Dynaudio!
Dom hade den här modellen på Malmömässan men jag hann aldrig lyssna speciellt mycket på den. Han dock att lyssna en del på Dynaudio 52SE som jag blev mycket imponerad av.
Jag tror din förstärkare räcker. Primaren är en välbyggd stärkare med ärliga watt och är väl inte direkt "klen"?
Du funderar inte på stativare förresten?
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:54:35  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Kan så vara, men det känns lite synd att byta ut MA:na utan att ge dom en chans.

Eller så är det så att det inte bara är basen som inte räcker till.. verkar konstigt att GR20 inte räcker till för 42 m2 när GR10 enkelt hanterar 30 m2.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:37:21  Show Profile Send Anton a Private Message
Sitter med Primare A30.1 och Contour s1.4. Det låter utmärkt, men det märks att högtalarna är rätt trögdrivna.
Drar man på riktigt ordentligt med komplex musik kan man ana viss splittring i ljudbilden, som kan ha med effektbrist att göra.

Fast s3.4 har (enligt katalogen) 3dB högre känslighet, så det kan nog bli en bra kombination! Värd att testa iaf.

/A
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:06:51  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag vet inte hur trögdrivna den nya serien är.. men jag körde mina Contour 3.0 med en A30.1 ett tag och jag tyckte inte att den räckte till - vill du kunna utnyttja högtalarnas fulla potential så krävs kraftigare doningar.

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:49:03  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Vem var det som sjöng "tillbaka på ruta ett", var det Totte Wallin eller Tommy Körberg?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:57:59  Show Profile Send s60761 a Private Message
Körde mina gamla Dyn. 1.8 mk II med liknande effekt som Primare 30.1 och det räckte inte till. Jag tror att du måste upp på betydligt högre siffror för riktigt väljud typ 2x200 strömstarka...

Klart du kommer få ljud ur dynisarna, men basen blir blöt som en disktrasa...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/17 :  18:32:14  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag lyssnade på dynaudio 52SE för första gången under ordnande former i helgen och denna högtalare imponerade stort på mig! Hur i helvete dom gjort en så bra högtalare för så lite pengar förstår jag inte, men trevligt är det. Redan denna lät i mina subjektiva öron betydligt bättre än Monitor Audio Gold 20.

Förhoppningsvis så är inte S3.4 sämre än 52SE, och alltså tror jag att du kommer att få ett lyft med dom.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/12/17 18:33:02
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/12/17 :  18:58:34  Show Profile Send gurin a Private Message
Ni skall nog inte jämföra S3.4 med Dynaudios gamla golvare. De nya är lättare att driva. De demades i Umeå med en integrerad sak på 50 watt och det lät utmärkt. Pass, här på forumet, driver sina med en pass labs aleph 3 30 watt i 8 ohm. När jag var där och lyssnade prövade han en aleph 30 och det gick inte lika bra. Där märktes det att det fattades kraft. 30:an dubblar nämligen inte i 4 ohm som 3:an gör och de 60 watten i 4 ohm behövdes helt klart. Det blev ännu tydligare när aleph 60 monoblocken kopplades in. De dubblar inte heller i 4 ohm men det ger ju och andra sidan 60 watt i 8 ohm och de lät mycket bra.

Men och jag säger men, tänk på att alephstegen har en lite speciell konstruktion. De är ren klass a och drar full sula hela tiden. Det gör att de låter som bäst strax innan de klipper. Jag har dock bara varit där och lyssnat lite då och då så förhoppningsvis svarar han själv.

Jag vill i alla fall påpeka att det är riktigt bra högtalare, som kan spela all slags musik, även sådan som är mindre bra inspelad. Men det kanske beror på pass-elektroniken.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:24:02  Show Profile Send Matrixen a Private Message
hmmm. råkade radera texten...
Skriver igen... Lyssnade på dessa Dynaudio på hifistället, nyuppackade och de lät efter omständigheterna imponerande. Tror det var enkel Vincent elektronik som drev, men är ej säker. Blir nog en fullträff efter ett par hundra timmars inspelning.

Edited by - Matrixen on 2003/12/17 23:25:38
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:51:36  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är väl inget fel på Vincent ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:56:31  Show Profile Send Aton a Private Message
När jag hörde dem på Hifi-stället tyckte jag det var lite väl mycket skärpa i diskanten. Men det är som alltid en ren smaksak. Kringutrustningen minns jag inte säkert, men det var inte primare.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:57:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
Larsho: Till ett par högtalare för 30-40000 kr kanske inte enkel Vincent elektronik räcker...speciellt kanske inte till Dynaudio som är ganska kräsna....
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:00:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Säg inte det, Vincent 991 ihop med Contour 3.0 lär
låta ruskigt bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:02:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
jo men det stod ju "enkel" vincent elektronik! =)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:03:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
har lyssnat på deras integrerade och den gick inte
av för hackor

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:04:32  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag har lyssnat på deras stativare Contour S 1.4 under ordnade förhållanden och den spelade väldigt trevligt då.
Diskanten hade verkligen ingen tendens alls till varken hårdhet, vasshet eller kyla. Den lät väldigt gosigt och "snällt". Dock utan att tappa än enda detalj. Ett fylligt, varmt och detaljerat ljud som är lätt att tycka om. Dynaudio är säkert inte helt fel.
Fast den stativaren vill ha effekt och öven om Primare A30.1 (som i det fallet) fungerade utmärkt då så märkte man att det hade utan problem kunnat vara några 100watt till.

Mvh,
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/12/18 :  01:20:04  Show Profile Send Pelle a Private Message

Lyssnade på Dynaudio 3.4 på Malmö-mässan och de imponerar. HiFi Stället har både 3.4 och Primare 30.1 så det borde underlätta vid ett test. Soundstage Live mässrecenserar(!?) Dynaudio 3.4: http://www.shows.soundstagelive.com/shows/avtour2003/mtl_stand_codell.shtml Se även längst ner på: http://www.shows.soundstagelive.com/shows/avtour2003/mtl_showstop1.shtml


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/18 :  02:21:10  Show Profile Send drkim a Private Message
Vad det gäller Vincent och Dynaudio kan jag bara Le.. och... jag gör det så gärna... !
Helst varje kväll.....
(bäst och tillägga att jag inte hört "billig" Vincent elektronik..
Jag låter bilden tala för sig, har dock bytt Cd: n...



MVH
Jocke

Edit: stavfel!

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/12/18 14:48:36
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:16:56  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Har du Yamma 1060 som CD??

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:29:31  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja - än så länge är det den spelaren som funkat bäst, jag har jämfört: S.A.T Cdfix, Densen Beat 400, Thule CD150B, Denon DCD-S10 MKII, Rotel RCD 971 HDCD, Denon DCD-1550AR och Primare D20 (ägt alla, förutom DCD-S10 MK II som jag haft hemma på lån). Vissa har varit bättre på vissa saker men aldig på helheten.

Nu har jag dock beställt en Yamaha DVD S2300, bör komma nån gång i nästa vecka, ska bli spännande att se vad den går för..

Läs mer om mina erfarenheter på min bildsida:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9501&whichpage=1

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:02:57  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
OT

drkim:

Ditt system är så himla snyggt!!
Hoppas det låter lika bra som det ser ut!

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/18 22:03:18
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:22:19  Show Profile Send drkim a Private Message
Tack!
Har lite aukustiska problem, men jag jobbar på att lösa det - annars låter det mkt bra!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:32:35  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
drkim:

Akustistiska problem...det har vi tyvärr nog allihopa.
Jag jobbar också på det. Förhoppningsvis skall jag täcka upp väggen bakom mina högtalare med en lång, stor och tjock gardin. PÅ sikt skall jag testa att dämpa upp innanför gardinen. Idagsläget har jag endast två 2 tubetraps i mitt rum. De funkar bra (tack Pac!) men tyvärr räcker det inte med bara 2 st för att få en helt jämn frekvensgång i basen. Min frekvensgång är fortfarande inte särskilt jämn under 150 hz.
Har du varit inne och kollat vad Svanå Miljöteknik har att erbjuda?
www.diffusor.com

Mvh,


Edited by - hifirocker on 2003/12/18 22:34:04
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:42:55  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo då, har kikat runt lite - något som jag tror kan vara en hit är de nya tubetraps/diffusionrören från Balance i Jönköping - verkar vara mkt prisvärda..



Du kan läsa mer här:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=111

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000