HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 70-talet ut - men vad ska in!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/09 :  20:30:34  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!

Jag har en polare med en anläggning som behöver en uppgradering. Anläggningen består av:

Högtalare: Ortofon H-15 (1976)
Förstärkare: Sansui (också från 70-talet)
CD-spelare: Just nu en bärbar ! (Något nyare än 70-tal)

Han funderar på att först införskaffa en förstärkare. Med en budget på max. 2000:- så kan det ju bli en intressant uppgift att hitta något riktigt prisvärt. En fundering är den häftigt designade Vincent SPARK II, men ljudmässigt vet vi inte vad det är för en pryl. På Hifi-klubben hade de någon Cambridge också. Vad jag förstått så är det prisvärda grejer, eller!?

I högtalarväg så har vi funderat på att bygga en sluten/basreflex med Seas coaxial, antingen P17RE eller T18RE. Vad tror ni?
På HifiKit rekommenderade de Acoustic Excellent, för 995:- st. (filter och element).
Max. 3000 för ett stereopar (färdigbyggda eller köpta)!

Kanske det är med Seas-elementen hör hemma på DIY!? Om ni tycker att det verkar vettigt kan jag ju kolla vidare på DIY!

tack på förhand

//Kalle

Edit: Jag glömde fråga på HiFi-kit om man behöver delningsfilter för coaxialer, det stod 3500 Hz som rekommenderad delningsfrekvens. Vet ni vad det innebär?

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2004/01/09 20:32:48

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/09 :  21:46:28  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Ingen modig som vågar ta första steget? Alla svar, åsikter och tips är välkomna!

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2004/01/09 21:50:55
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:13:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Om du inte har tänkt att köpa begagnat, så kan jag inte tänka mig att det går att hitta så mycket bättre än Cambridge, för dom pengarna.
Vettiga högtalare i den prisklassen kan vara B&W DM 303 för 2795:- eller DM 600 för 3496:-.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:39:27  Show Profile Send kurt a Private Message
Ok, jag ger mig in i leken.
Jag tycker att prioriteringen är lite fel.
Även om den är 70-tal så tror jag att Sansui förstärkaren är den starkaste länken i kedjan.
Och om jag har förstått finns totalt 5000:- att spendera.
Så jag skulle skafa en billig bra statonär CD och ett par bra högtalare.
Ett exempel kan vara en Cambridge CD a 2,5 + B&W DM 303 enligt ovan.

mvh

Kurt
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:47:36  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Sansui förstärkaren är inte den starkaste länken, börjar sjunga på sista versen, kan spraka och spöka ganska ofta!

//Kalles kompis "polarn-med-ovan-nämda-frågeställning"

Stereo Audio
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:09:17  Show Profile Send kurt a Private Message
Är saker trasiga är givetvis läget ett annat.
Skulle dock ändå försöka byta CD-snarast.
Kanske kan Stärkarn leva ett tag till med kontaktspray.
Annars är nog Jonas Ns förslag OK

Kurt
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:16:55  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Skulle ha varit mer specifik, ber om ursäkt!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/10 :  07:37:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Verkar inte som om det har hänt något dom sista trttio åren.
Skämt. Klart att det har det. Jag har däremot dålig koll på marknaden. Kom igen och rekommendera lite nya fina ljudmaskiner nu.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/10 :  09:07:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vad kostar forumets egna DIY-högtalare att göra, dom ska vara mycket bra enl flera personer.
Har i övrigt dålig koll på beg prylar innom prisramen.
Lycka till.
Föresten vad kostar det att serva en sansui med lite nya kondingar och bättre motstånd och är det värt det?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:26:30  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag tror att det stod: Element och filter <3500kr för HFSL 1. Alltså så drar det säkert iväg med material, dämning, ytbehandling o.s.v. Jag ska ta och fråga på DIY-avdelningen, vad som kan vara vettigt att bygga för de pengarna (max 3000) som polarn tyckte var hans pristak.

Tack så mycket för alla svar, nya är också såklart välkomna!

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/12 :  11:26:20  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Hej,
Hade samma symtom med min gamla pioneer från 70-talet men lämnade in till "en kille från österlen" som vad jag förstår reser runt till hifibutiker i Skåne och hämtar upp för service. Allt var fel på den enligt mig och i praktiken oanvändbar men efter ca 500 spänn var den som ny. Dessutom får man nig svar om det inte skulle vara lönt att göra ngt.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/12 :  11:46:44  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
trippelbogey: ska föra vidare åsikten till polar'n! (han kanske kollar själv här men han är inte medlem i alla fall!). Det lät som en rimlig summa pengar!

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000