HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp! får det ej att funka!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:44:30  Show Profile Send skalet100 a Private Message
Jag vet inte riktigt vad jag ska förbättra
har skrivit tidigare nångång men mitt problem
är att jag får inte min system och bli engagerande
och lite mer synvinlar skulle inte skada

jag har cambridge 500 seriens förstärkare + cd spelare
med ett par dali 5005 och signalkablarna är chords billigaste
och högtalarkabeln är nån biwire historia som jag inte minns
namnet på men gick på runt 100 spänn /M

Jag lyssar rätt uteslutande på tyngre musik och jag får
det inte och funka som själv vill, det saknas klipp och attack i musiken. Jag har fixat rummet så gått det går med feta gardiner
och möbler (lite eko effekt fortfarande då det är högt till tak
men inte överdrivet)

Ljudet känns trist och med slö bumlig bas och väldigt
tillbakadraget mellanregister, kan man lösa detta på nåt
smart sätt, byta kablar ? fixa nå specifikt med rummet
bara någonting och prova... vad kan felmatchningen vara ?

högtalarplacering har jag bökat fram och tillbaka med men
skillnaderna blir rätt så små!

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:47:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Hmm i det läget skulle jag nog provat med att låna hem lite andra högtalare.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:55:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kan nog instämma med "hepcat", men verkar även fortfarande vara ett akustikproblem också.

Bravo
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/17 :  07:08:55  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Försök att infoga någon layout över rummet. Det där med högt/lyssn.pos är lurigt. Tror inte du har några direkta svagheter i ditt system - det borde rocka på rätt bra

Prova att ställa ut högt. minst 2m från bakväggen och sätt dig ganska nära så att du och högt bildar en ganska liksidig triangel. Försök alltså vara i "mitten" av rummet, allt för att få bort så mycket rumspåverkan som möjligt. Har du inte en bra återgivning från midbas och uppåt, då kanske det kan vara något annat... Har du kontrollerat fasen Lycka till!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:55:50  Show Profile Send skalet100 a Private Message
nå högtalare tänker jag inte byta, däremot funderar jag på och köpa nya kablar och skulle behöva råd med nån kabel med lite fart och attack i som låter åt det neutrala/ljusare hållet.. det kanske skulle hjälpa litegrann iaf för jag märker att min nuvarande chord kabel gärna mjuknar upp ljudet om man jämför med vanliga laktrissnören iaf.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:27:07  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Då får du nog leva med bumligt ljud osv....


Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:27:33  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag är tror abslout inte att några nya kablar kommer kunna göra nån inverkan på ljudresultatet i ditt system. Däremot är jag rätt så övertygad om att ett par andra högtalare skulle vara bättre. De du har nu är kanske helt enkelt för slöa för att kunna engagera.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:31:19  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
skalet100 --> Kablar gör skillnad, men ger dig inte en "ny anläggning". Jag, som du, lyssnar väldigt mycket på musik i den tyngre skolan (dödsmetall, industri och metal), och mitt tips kan inte bli annat än att se över hela anläggningen. Om du köpt dina grejor nya, så kan du få tag i riktig high-end för samma pengar på begagnatmarknaden.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:36:25  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Låna hem NAD´s nya BEE-grejer. En kompis som verkar dela ditt ljudideal (ang. klipp och attack i musiken) lyssnade på Cambridge-grejerna och blev besviken. Själv har jag en 521BEE och jag tycker att den spelar med riktigt bra "punch". Är stärkaren av samma karaktär hittar du kanske rätt där.

Mvh Micke

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:42:25  Show Profile Send Tomas a Private Message
För att få klipp och attack så krävs det alltid tillräcklickt med ström. Annars blir det mkt lätt bumligt.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:46:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Cambridge-förstärkaren är väl inget kraftpaket men är Dali-högtalarna verkligen trögdrivna?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:46:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Mors,nu vet jag inget om dina högtalare o kablar men jag har oxå A500:an o den verkar inte tycka om tyngre7mer komplicerad musik,gles musik rer den väldigt bra men inte det andra.
Detta är min erfarenhet,försök låna en annan stärkare o prova.
Lycka till!!
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:15:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bumlig bas kan bero på
1) Rummet, resonanser (och dippar) som grumlar distinkt återgivning
2) Högtalarna
3) (klen) förstärkare
4) Kablage

Posterna är sorterade i ordning även om klen förstärkare/högtalare är nästan lika viktiga och har lika stora möjligheter att påverka, man bör se högtalare och förstärkare som väldigt beroende av varandra.

Du skriver att du har bumlig bas och tillbakadraget mellanregister. Du kanske har dämpat rummet förmycket med sådant som inte tar bas, men väl högre fekvenser? Feta gardiner tar i bästa fall bara bort frekvenser ner till mellanregistret. Basvågor låter sig desvärre inte tämjas av lite tyg.

Har du möjlighet att fixa en tube-trap eller några riktigt tjocka dämppaneler? Du kan ju prova med en bal (eller två!) mineralull i något hörn eller att ta in så mycket kuddar, madrasser och täcken som möjligt i rummet och placera dessa i några hörn för att försöka dämpa de låga frekvenserna.

Högtalarplacering:
quote:
Prova att ställa ut högt. minst 2m från bakväggen och sätt dig ganska nära så att du och högt bildar en ganska liksidig triangel. Försök alltså vara i "mitten" av rummet, allt för att få bort så mycket rumspåverkan som möjligt. Har du inte en bra återgivning från midbas och uppåt, då kanske det kan vara något annat... Har du kontrollerat fasen Lycka till!


Du kan ju även prova med att spela diagonalt i rummet. Laborera med placering och gärna i något annat rum bara för att få lite referens. Se upp med vad som finns mellan högtalarna!

Dali 5005 har ju 4 ohm som impedans vilket innebär att de kan gå ner strax mot 3 ohm, kanske tappar förstärkaren kontrollen om du vill spela hög musik med mycket bas?

Jag skulle kunna föreslå att du lånar hem ett par stativare bara för att känna efter hur pass engagerande de är när du slipper lite lågbas och rumsresonanser, men jag gillar själv bas...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:40:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som så många andra påpekat: kablarna är det sista man byter.
Rummet och resten av anlägningen främst högtalarna ska låta helt rätt därefter fixar man "det lilla extra" med kablar och andra tweaks, dom löser inget men fixar till finnishen på slutet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/12/17 :  17:02:30  Show Profile Send Sudden a Private Message
Har inte läst igenom övriga svar.

Kablarna är finjustering, alltså inte något i detta fall.

Utan att vara elak så är 500an inte ett jätte kraftpaktet, och med basglada högtalare som kan det nog bli lite bumligt.

Jag har suttit nöjd på cambridge tidigare, så jag tror att det är högtalare som du skall titta på.

Om du inte behöver ha fest hemma varje helg så tror jag att Rega Jura kanske skulle kunna vara något att låna hem, så får du se om det är högtalarna som spökar.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  17:06:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Låter rimligt, engelsk elektronik brukar trivas
bäst med engelska högtalare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:48:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tror inte att det är högtalarna som är problemet, är själv nöjd med mina 5005:or. Jag tycker att du bör prova med någon annan förstärkare innan du byter något och det skall gå att spela riktigt högt med 5005. Jag har själv en gammal Nad med 2x25 w som driver mina utan några som helst problem, ok vår musiksmak skiljer en del men det bör gå att fixa till det. Hur nya är högtalarna (?) de behöver verkligen spelas in för att låta bra.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:00:50  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Egentligen har jag väl inget nytt att bidra med, men om högtalarna står på "spikes", prova utan eller med "mjuka" underlag.
Om stativen står på desamma, testa med likadana åtgärder.

Prova runt med placeringarna, det har du redan gjort, jag vet, men efter stativ eller utan spikes förändringen? "Mjukt" dämpade i olika placeringar? Kontra "hårt" dämpade?

Det ena utesluter inte det andra och bara du vet vad som funkar.
Försöka duger. Inget annat!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:24:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
skalet100
Nu har du fått många tips. Återkom gärna med kommentarer när du testat lite. Det är ju kul att få höra om problem som kan lösas!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:49:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag hade ju slängt ut Dalierna direkt och kastat in några fartiga brittiska högtalare typ Mission eller Royd. Tycker överlag att Dali låter slött men så har jag förmodligen ett helt annat ljudideal.

edit:tavfel

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/12/18 19:22:38
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:58:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
brumel

Håller med dig, ut med Dali

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:31:50  Show Profile Send skalet100 a Private Message
tack för alla svar... njaa.. jag gillar iaf dali 5005 hade en denon reciever innan som det var mycket mer klipp men den bytes för jag tyckte det blev lite väl vasst, kan ju vara att cambridge´n är för klen och det är ju trist och behöva sälja av allt och börja om, nad 320 bee är ju ett het tips som jag ska fundera på och den skulle säkert funka fint med cambridge cd´n så det är ju bara förstärkaren som behövs bytas

det spelar ju väldigt högt och med kontroll men det är bara oengagerande och alldeles för mjukt och bumligt.. men jag provar och återkommer!

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:34:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Cambridgen räcker nog och blir över, har haft förstärkare
på 2 x 30w som drivit betydligt mer trögdrivna högtalare än
Dali, så det är nog inte det som är problemet, snarare klangmässig matchning som saknas

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:53:31  Show Profile Send skalet100 a Private Message
för det första så gilla jag högtalaren i butiken tillsammans med cambridgen men det tar ju en stund innan man vet om det funkar eller ej
all extrem musik funkar fint det är mer vanlig rock som man inte får å svänga alls, blir segt på nå vis.

om dom inte matchar varann är det väl bara å byta nåt.. men det är trist tycker jag.. ingen annan som lyssnat på cambridge + dali och kan dela med sig om sina upplevelser ?? kan ju köpa NAD´en istället om det nu skulle va bättre men det är sista utvägen.. skulle va kul å få det å funka bättre på nåt vis...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:55:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
Cambridgen är ju inte ens inspelad, tror du skall
ge den en chans

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:58:22  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jodå, det är den. Den har gått mellan 2-300 timmar iaf så det borde den
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000