HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öronproppar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kicker
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:47:23  Show Profile Send Kicker a Private Message
Hej alla glada.

Jag var på konsert förra veckan (tysk hårdrock) vis av tidigare erfarenheter tog jag med mig ett par öronproppar. Tyvärr sabbade dem ljudet totalt, det blev burkigt och dovt.
Detta var helt vanliga vanliga av skumplast. Är det någon som kan rekomendera lite bättre grejor som inte bara dämpar de högre frekvenserna, gärna till ett överkomligt pris.

Mvh Emil

Snart kommer snön, Äntligen!

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:49:45  Show Profile Send arcam a Private Message
Du kan titta på Apoteket dom har några att välja på
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:57:41  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jajamän på apoteket finns det till och med så kallade "hifiproppar" för ca 90 kr paret. Dessa borde passa forumets medlemmar. Själv köpte jag modellen under för ca 35 kr, funkade bara fint dem också. Jag antar det är aningen bättre dynamik i hifipropparna… Men men...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/12/16 18:58:12
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:02:33  Show Profile Send erik a Private Message
Musikaffärer har proppar som dämpar jämt över frekvenserna. Dessutom dämpar de inte lika mycket som bilsom-typ vilket är bra, 9dB tror jag mina Etymötic Research tar bort.
120 kr om jag ine minns fel, vilket känns väl investerat.
/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:03:19  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej! Det enda raka är att låta formgjuta ett par åt dig. Som musiker är detta självklart för mig. Det kostar en liten slant, drygt 2000 kr, men det är ju öronen och hörseln vi pratar om. Så det är värt det tjugodubbla egentligen.

Jag gjorde mina hos Linné Hörsel i Göteborg, men liknande ställen finns lite överallt. Man väljer vilka filter man vill ha till propparna. Själv passar mig 15 dB dämpning, både på konsert och när jag själv spelar. Trummisar gillar ofta så mycket som 25 dB dämpning. Man kan byta filter också utan att behöva nya proppar, och det är filtren som är dyra.

För egen del är dessa det enda som gäller. Inga av de billigare varianter som finns duger. De passar aldrig riktigt i örongången, skaver och släpper inte igen rätt ljud.

Detta är den första investering man skall göra om man gillar elförstärkt livemusik.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2003/12/16 19:05:05
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:19:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Kan man inte skruva ner ljudet i stället

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:21:57  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
nej det är svårt gemeni

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:22:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
En alltför klok och därmed omöjlig lösning "Gemeni".

Bravo
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:51:39  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Nja Bravo... Givetvis skall det inte vara så högt att man löper överhöngande risk att få bestående men. Men viss musik skall kännas fysiskt!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:56:50  Show Profile Send David A a Private Message
...men att musiken skall kännas fysikt är det nog inte många finanläggningar som klarar av idag
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:09:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Nej jag menade mest live asså...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:23:19  Show Profile Send David A a Private Message
jo jag vet. Var bara en liten bitsk instickare som påpekar just oförmågan att kunna spela riktigt högt med medparten av dom finare anläggningarna på marknaden idag. Det blir svårt att tala om realistisk återgivning av rockkonserter med små/veka konstruktioner. För det är ju som du säger, viss musik skall kännas fysikt!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:45:32  Show Profile Send n0p a Private Message
Själv får jag rätt ont av apotekets proppar med flänsar, även fast jag valt small. : / Så jag använder vanliga skumproppar, hursomhaver så finns det ju sådana som har ett litet skaft. Den modellen kan va smidig att ha om man ska ut på krogen eller så, väldig enkla och smidiga att ta ut och in.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Kicker
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:01:55  Show Profile Send Kicker a Private Message
Får ta en sväng till apoteket låter det som.

Tack för snabba svar // Emil

Snart kommer snön, Äntligen!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:11:29  Show Profile Send mag a Private Message
Använder själv apotekets "musik/simm propp" för 30 .- tycker dom funkar kanon...ljudkvaliten på konserer (som ja går på) mm är för det mesta inte överväldigande. Dom är i vart fall otroligt mycket bättre än dom gula skumpropparna

Försöker komma ihåg o ta med dom även när ja går på små live spelningar på pubar mm.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:23:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Om man får ont i örongången av proppar så finns det en ganska enkel lösning. Du har dem för lite ofta helt enkelt. Om du har dem oftare så blir örat van vid dem. I lumpen (p.g.a. snarkande personer och annat ovarsamt buller nattetid p.g.a. skiftgång) var jag tvungen att sova med proppar i. Jag hade ofantligt ont i öron gången efter ett par dagar men det går lyckligtvis om. Men visst, en smartare lösning är ju att köpa bättre proppar.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:10:44  Show Profile Send mac a Private Message
Om man vill ha lite finare och dyrare proppar...

http://www.earfoon.com/
http://www.bellman.se/seweb/index.html

Det är väl en prioriteringsfråga. Går man ofta på konsterter och vill ha bra ljud utan att förstöra hörseln så finns det nog inga genvägar. Kör själv med billiga proppar från Apoteket, men är sugen på ett par gjutna proppar, dels för att de nästen inte syns i örat och dels för att de ska vara mycket bättre. Vore skönt att ha en propp som nästan ingen ser när man är på pubben och uteställen. Ljudnivån på uteställen är ju inte direkt vänlig mot hörseln.

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:17:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jo det är proppar från Bellman & Symfon som jag har. Jag är mycket nöjd. Jag är inne på mitt andra par gjutna proppar. Det första paret köpte jag i USA när jag bodde där på nittiotalet med mitt dåvarande band, dessa var bra men inte alls lika bra som de svenska jag gjorde för ett par år sedan. De amerikanska förlorade sin elasticitet ganska snabbt. De svenska är jag helt och hållet nöjd med. Tyvärr har de ju hur som helt en begränsad livslängd, fem år kanske. Dels på grund att materialet försämras och dels att örongångens form kan förändras över tid. Men filtren kan man behålla, bara själva avgjutningen kostar då för ett par nya proppar.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:24:09  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Va?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:20:59  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Bra tråd!
Vad ni än gör. var rädd om hörseln!
Det är den enda ni har.

Har en hörselskadad fru så jag vet att det inte är rock´nroll att sabba hörseln.
Vill man ha ljudtryck som knäcker, kan man ställa sig nära en tryckluftsborr under jord i Kirunagruvan. Där kommer jag ifrån.
Vill man lyssna på musik skall man göra det.

För många trådar sedan skrev jag att jag tog med en kamrat på koncert i London, på Royal Albert Hall.

Hans kommentar var att: vad låg volym det var!

Jo, kanske men högre än så spelar inte en fullskalig symfoniorkester, idag i alla fall.

Förmodligen borde jag varit bättre förbered med svar på vad vi upplevde, men det var många år sedan och många koncerter sedan, så jag är ledsen, men det jag vet är att det var två verk av Strawinsky som imponerade mest.

Djävulen vad det var musik.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/18 :  09:48:41  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag kör med apotekets "hifi" proppar, kostar ca 70kr. Dom fungerar bättre än de billigare musik och simpropparna och mycket bättre än de vanliga gula skumpropparna. Men när jag får råd blir det nog ett par gjutna hörselproppar.
Och som JonasP säger är det obekvämt i början men när man vänjer fungerar det bra.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:12:41  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag köpte ett par Etymotic Research ER20-OCC från Jam. Funkade fint tills jag tappade den ena på metallica i globen. Behöver jag tillägga att det var lite svårt att hitta dom på golvet i mörkret omringad av 14000 hårdrockare. Nu får det duga med något billigare.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:17:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
Var hittar man sådana proppar, verkar intressant

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:09:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag kan inte begripa attityden att ljudet ska vara så starkt att hörseln riskeras. Musiker och konsertarrangörer med denna attityd tar ett väldigt stort ansvar. Alla kanske inte är medvetna om att man bör ha öronproppar när man går på konsert.

Tanken att man ska ha öronproppar för att utestänga musiken när man går på konsert är ju fullständigt absurd. Det är ju musiken man vill höra, utan filter! Jag går ofta på konserthuset. Inte ens när Mahler eller Berlioz spelas med förstärkt symfoniorkester når ljudnivåerna upp till farliga värden i salongen. Och då talar jag om magpumpare!

Men jag gillar rock också. Av egen bitter erfarenhet går jag dock aldrig på rockkonserter numer utan nöjer mig med att lyssna hemma, där jag kan kontrollera volymen. Har man en gång drabbats av tinnitus blir man svårligen av med den, och man måste vara ytterst försiktig med starka ljud för att inte förvärra den. Och detta är ett växande problem.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:06:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det tycks ju vara någon sorts trend att musiken skall kännas mera än höras. Mina öron står inte ut, bio besöker jag ogärna så apoteket får nog en påhälsning innan jag ser film nästa gång.
Många ställen där man förr gick för att träffa folk och snacka har nu så hög musik, att man måste skrika för att kunna göra sig hörd, i längden kan inte hörseln må bra av detta.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000