HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga till Linn- och Naimkännare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  17:42:42  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej!

Ofta här på forumet blir det ofta ganska hetsig ton kring vissa hifimärken, särskilt kring Linn och Naim. Jag har även själv ibland ogillat sektstuket kring dessa märken och fällt en och annan vass kommentar.

Men nu är det så att jag faktiskt blivit riktigt nyfiken på dessa märkens cd-spelare. Man kan tycka vad man vill om "stampa takten"-kvaliteter osv i hifikomponenter, men jag är nu nyfiken och vetgirig. Jag skulle vilja ha synpunkter och erfarenheter kring dessa märkens cd-spelare, dess särdrag/för och nackdelar och vad man till äventyrs bör betala för dem på begagnatmarknaden. Karik, Mimik, Numerik, Genki, Ikemi, CD5 och allt vad dom heter.

OBS! Undvik för all del att göra den här tråden till en "Älska-hata-Linn-Naim-tråd"! Var gärna lite objektiva och balanserade tack.

mvh

Never trust someone who claims to be God.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:33:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns för- och emot när det gäller Linn och Naim som alla märken. De gör bra produkter, men måste inte nödvändigtvis passa alla.
Jag har själv LP 12an, samt varit nöjd med Naim i ca 15 år innan min anläggning bytte utseende för några år sedan.
De spelare jag hört på har låtit bra.

Det är inte produkterna det är fel på, bara retoriken ibland.

Bravo
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:05:57  Show Profile Send gromit a Private Message
Larsho kanske har några kommentarer..?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:13:14  Show Profile Send erik a Private Message
Jag har haft ett antal olika naimspelare och de passar mig och min smak. Den nya CD5i som kommer verkar mycket spännande och har dessutom RCA-kontakter.

Alla spelare har inte RCA utan vissa har enbart DIN ut och det är förstås en nackdel om man inte har försteg från naim. En annan nackdel är att dom bör köras jordade för att prestera på topp samt att viss övrig elektronik kan störa. Jag hade ett par Linn Klimax Solo hemma och switchade nätdelar i samma uttag som Naim är inget att hurra över.


Prova med öppna sinnen, jag har bara hört en bättre cd-spelare än min egen, och den hette också naim.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:13:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Så mycket (allt?) är redan sagt om allt bråk kring Linn, så helt rätt, det lämnar vi utanför denna tråd

Kan inte redogöra för Naim-prylarna, men väl för Linn.


  • Karik - Numerik är maskinerna som Linn tågade in på CD-spelarmarknaden med, deras dåvarande flaggskepp. Karik var från början en ren CD-transport men utökades så småningom med egen DAC, dock inte lika välljudande sådan som Numerik. Bägge utgick 1999. Nypris för Karik var 24000, nuförtiden går den att hitta beggad för runt 6-7k. Numerik kostade 19500 ny, beggad idag kostar den ca 4k oftast. Undertecknad gillar den här kombon Mycket för pengarna imho. En del kan tycka att kombon låter lite 'platt' i sin soundstage (hur säger man på svenska?), sen låter den ganska annorlunda iom att den inte fokuserar så mycket på typiska hifiparametrar som på flytet i musiken. Svårt att förklara...

  • Mimik är lillebror till Karik, med egen DAC ombord från första början. Kostade 16k ny tror jag. 3-4k beggad idag (billigare ibland - ett kap då!). Låter häftigt mycket 'analogt' (ha överseende med liknelsen ). Kan dock låta lite tunt...

  • Ikemi är efterföljaren till Karik/Numerik. Mmmm, denna spelare vill jag ha. Väldigt involverande ljud, det blir väldigt svårt att resa sig ur lyssningsfåtöljen och stänga av...man vill inte, det låter ju så bra Kostar 32000. Nu när Unidisk-maskinerna kommit ut på marknaden börjar en del sälja sina Ikemi, begpriset brukar ligga på runt 20k.

  • Genki är lillebror till Ikemi, och följaktligen efterföljare till Mimik. Kan som Mimik låta lite tunt och 'gnälligt', låter dock lite mer 'hifi-aktigt' eller vad man ska säga. 16500 ny, typ 8-9k beggad.

  • Classik är förstärkare och CD (och även radio om man ser till den versionen) i ett. Mkt prisvärd sak (16000 ny) som väl var ursprunget till att folk började gnälla på Linn om att de mest tillverkade lifestyle-system...

  • CD12 förtjänar ju att nämnas, vet inte om jag behöver presentera den närmare dock Har inte lyssnat på en själv, delvis pga vad andra sagt efter att ha lyssnat - efteråt blir det mesta andra i musikväg trist att lyssna på i jämförelse, åtminstone ett tag tills man lyckats förtränga upplevelsen lite grann.



Sen finns det fler...Unidisk 1.1, 2.1 och 3.1 samt Classik Movie Di är allihopa maskiner som är till för både CD- och DVD-uppspelning. Unidisk-maskinerna spelar även SACD.

Säg till om något mer ska klargöras...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/12/16 19:25:58
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:18:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
tack, ayn!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:53:52  Show Profile Send n0p a Private Message
Dock ska det väl påpekas vad det gäller linn att kvalitén och driftsäkerheten inte är den bästa, laserbyten är väl ngt som man får räkna med på ngn år gammal cd från linn. Har för mig att vissa av spelarna finns det inte reservdelar till och att dem som har det är snordyra.

Den som vet mer om ovanstående får yttra sig mera detaljerat.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:15:23  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Det är väl snarare så att reservdelar finns det och att det är fasta priser på exempelvis byte av laser. När jag slängde 17' på min Ikemi så var det, som jag ser det, ett tungt vägande skäl att Linn tar emot den på service om det behövs. Köper man en cd för 3' slänger man den när lasern ger upp men lägger man mycket pengar lönar det ju sig att reparera den så...

Ang. Genki och Ikemi så håller jag med Ayn om att Genkin kan låte lite skrikigt och inte kanske är det bästa Linn har gjort. Dock gör det ryktet att du kan få en sådan spelare för ett ganska bra begagnatpris och det har ju rätt stor skillnad för utfallet om du jämför med spelare i prisklassen 6-8' eller runt 15'.

Ang. Ikemin är jag nöjd ägare men har svårt att beskriva den, låter hyfsat detaljerat med, som jag tycker, bra kontroll på musiken oavsett om det är norah jones eller sepultura...
..glömde jag säga att cd-släden är bland det grymmaste som jag sett, den bör upplevas!
Begagnatpriserna på den ligger på omkring 17-20' beroende på ålder, vissa ändringar har gjorts på alla Linns prylar så det kan vara värt att höra sig för om det. Jag kontaktade High Fidelity i samband med att jag köpte mina prylar beg av en privatperson som köpt dem där. Var inga problem att svara på frågor om dem där, stort plus för dem där!


www.linnforum.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:22:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
Dock ska det väl påpekas vad det gäller linn att kvalitén och driftsäkerheten inte är den bästa, laserbyten är väl ngt som man får räkna med på ngn år gammal cd från linn. Har för mig att vissa av spelarna finns det inte reservdelar till och att dem som har det är snordyra.

Känner inte igen mig i det du skriver riktigt. Det stämmer att det inte längre finns s.k. laser trays kvar som reservdelar till Karik och Mimik (lasrar finns fortfarande att få tag på till nyare versioner), detta pga att Hitachi som levererade dessa slutade tillverka dem. Så visst ska man tänka till lite innan man köper...speciellt om man föreställer sig att det ligger till med Linns kvalitet som du beskriver den Det är tråkigt om du har erfarenheter av lasrar som pajat på Linn-maskiner. Själv har jag inte varit med om det dock, och har inte pratat med någon som varit med om det heller. Däremot har jag hört om t.ex. en Karik som spelat ca 6 år i sträck utan att paja...

Sen har jag inte de ungefärliga siffrorna för reparationskostnader i huvudet, men 'snordyrt' är det definitivt inte. Har du något exempel som visar på att det är så som du säger?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/12/16 20:25:52
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:23:55  Show Profile Send brumel a Private Message
n0p:
Driftsäkerheten har jag inget att anmärka på. Det enda som krånglat var min Mimik som inte ville läsa vissa skivor (ett fåtal).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:36:53  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Någon som har någonting med detaljerat att säga om Naimspelare?

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:42:45  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag är inte överdrivet insatt i Linn och dess produkter så jag kan mycket väl ha fel, men vad jag kan minnas så var det nog Karik och Mimik som har haft trilskande lasers och problemet med att få tag på utgångna reservdelar.

Nåväl, kontentan, se över vad reparationer av cd-spelare kostar särskilt om du tänker köpa begagnad. Men det gäller ju överlag oavsett märke.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:03:27  Show Profile Send erik a Private Message
Lite Naim-fakta

CDS (1) Tvådelad cd+strömförsörjning. Den första cd-spelaren från naim. Tillverkad 91-98. Fortfarande mycket bra. Naim har en otroligt hög service-anda med rimliga priser. Det som kan behöva bytas är transporten och jag tror originalet är slut så isåfall blir det ett substitut. Kostade mycket (60 kkr? när den slutade tillverkas). Sällsynt begagnad. Pris 15-30?

CDi Nerskalad version av ovanstående. En låda. Fortfarande bra. Nypris 28. Beg 8-10.

CD2 Efterföljare till CDi, fanns 95-98. Ny design med utdragbar släde. Meningsskiljaktligheter om prestanda vs CDi. Nypris kring 30, beg 10-15.

CD3, CD3.51995-2000 Budgetspelare (för att vara Naim). Slimlinechassie. Samma släde som CD2. 3.5 kan uppgraderas med strömförsörjning för analogdelen. Nypris ca 15, beg 5-8 och ett fynd.

CD5 Efterföljare till CD3.5. Nytt utseende. Ny internt. Pris ca 17kkr. Kommer att efterträdas till våren? av CD5i som doch ej går att uppgraderamed strömförsörjning men blir istöllet betydligt billigare.

CDX Efterföljare till CD2. Utseendemässigt lika men internt ny. Går att uppdatera med separat nätdel (XPS). Blir då en helt ny best, men nätdelen kostar nästan lika mycket som spelaren. Nypris strax över 30. Begad kan den vara ett fynd för 12-15kkr.

CDX2 Efterföljare som kom i år. Nytt utseende och innehåll. RCA-kontakter tillsammans med DIN. Kostar kring 40.

CDS2 Efterföljare till CDS. Tillverkad 98-02. Kräver nätdel (XPS) Nypris med nätdel nästan 100kkr. Den näst bästa spelaren jag hört. Fjäderupphängd mekanik. Utseendemässigt som CDS. Begad kring 50.

CDS3 Bäst hittills och avlöser CDS2. Nytt utseende och innehåll. Har RCA tillsammans med DIN. Pris kring 100. Den bästa jag hört!!.

Dessutom har nätdelen kommit i ny form som XPS2 med matchande utseende.
När det gäller service anser jag att Naim är helt outstanding och alla gamla produkter går att serva och vissa att uppdatera. Den lite bittre Larsho kommer att såga det efter att ha gjort en dålig begagnataffär men det får han stå för.

Fråga mer om du vill!

/Erik


Blås på!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:19:39  Show Profile Send stargazer a Private Message
Ayn> 'snordyrt' är ett relativt begrepp. Jag köpte min Genki som demoex, och då med 'nedsatt garanti' till 2 år. Lasern pajade efter 2 år och en månad Ingen garanti trots att jag tog till den allra ledsnaste cocker-spaniel-uppsynen

Det kostade mig 2 400:- att få lasern utbytt. Snordyrt? Tja, ni väljer begreppen.

Min tidigare Mimik hade exakt samma symptom som min Genki hade just innan lasern dog. Dock väntade jag inte till 'smällen' utan sålde den innan.

Så man kan säga att 100% av de Linn-spelare jag haft problem med lasern.

/ stargazern
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:24:21  Show Profile Send mace a Private Message
Edit.
Hoppsan

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/12/16 23:21:26
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:26:21  Show Profile Send mace a Private Message
En man inom HiFi här i England sade en gång till mig på (lite) skoj; You know that Linn is Nill backwards

(funkar bättre i talspråk än skrivet)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:27:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
gromit

Jag tror jag avstår men man bör undvika Karik och
Mimik då man inte längre kan få tag på nya lasrar, vilket
innebär en stor riskexponering, så har jag inte sagt för
mycket

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:38:57  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
har aldrig haft ett endaste litet problem med mina Linn-prylar, och då har/ haft : 2st cd-spelare, 2st försteg, 5st slutsteg, 2par högtalare. ska kanske tillägga att jag köpt allt nytt utom 3av slutstegen.

sitter Philips lasrar i linns (nyare) cd-spelare!, så det borde ju vara konstigt om det bara är de lasrar som Linn köpt av philips som krånglar. Är ju många cd-spelare som har philips produkt.

mvh/ siffernisse

edit..hur f*n skriver jag.

Edited by - Siffernisse on 2003/12/16 21:43:30
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:25:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vilken kunskap forumet besitter om dessa fabrikat!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:30:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo du, och den Karik jag hade uppförde sig
väldigt konstigt, hade stora problem emellanåt att
läsa skivorna, hmmmm ibland har priset inget att göra
med kvalitet tyvärr

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:31:25  Show Profile Send stargazer a Private Message
Vill bara förtydliga att det är bara CD-spelarna från Linn jag haft problem med.

Jag har ägt följande Linn-prylar vilka var problemfria:
- LP12 (Lingo/Cirkus/Trampolinn/Akito/K18 II)
- Intek
- Majik (dels standard, sedermera med sneaky aktiv-modul)
- Kolektor II
- LK100
- LK85 (både standard och med aktiva kort)
- Nexus/Ku-stone stativ
- Sara 9 bi-wire/Sara 9-stativ
- Keilidh/Polymerstativ (både passiv och sedermera aktiv)
- Tukan/Kan II-stativ (aktiva)
- Ninka (först med standardfot, sedan med polymerstativ)

och så CD-spelare med laserproblem (se min tidigare post)

- Mimik
- Genki

/ stargazer
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:35:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
stargazer

Kan bara hålla med, LP12:an funkade utan problem

Även Naim hade jag problem med, slutsteget lät ibland som
ett akvarium, enda skillnaden mot ett sådant hade varit att
ett akvarium är vackrare att titta på och sjuder av liv

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2003/12/16 23:46:53
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:45:52  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Finns ett uppgraderings kit till Mimik och karik, som förbättrar "tracking capability" och ökar förmågan att läsa dåliga och skadade cd*s.

denna uppgradering finns i kariken från serienummer 14200 ca ~okt1997.

mvh/ siffernisse

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:12:15  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tja det mesta verkar ju vara sagt men jag kan ju säga vad jag tycker om Genki V/S Naim CD5.
Först säger jag att jag tycker nypriset på Genki är för högt och att ska man ha en så skall man ta en begagnad det är de värda och jag håller med om Genkis brister fast det är fortfarande en bra spelare.
men för de pengarna den kostar så skulle jag hellre lägga till ca en tusenlapp och köpa Naim CD 5 vilken jag tycker låter väldigt mycket bättre mer "analogt" mm.

Sedan kan jag ju säga att CD12an är den bästa CD spelaren jag hört men Unidisk 1.1 kommer inte speciellt långt efter och den tar ju några format mer.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:57:14  Show Profile Send Monster a Private Message
Vill bara tacka för mycket bra svar i denna tråd. Har själv varit nyfiken på dessa märken.

Keep up the good work

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/17 :  14:27:41  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ja, tack för en utmärkt exposé om dessa märkens cd-spelare, särskilt Ayn för Linnkunskaper och erik för Naimkunskap! Mycket upplysande.

Min första slutsats är att en bra introduktion till Naim bör vara att gå och lyssna på CD5i som ju kommer alldeles snart till rimliga pengar.

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000