HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyfiken på rörförstärkare, men förstår inte riktig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:06:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det mest slående när man tittar på en rörförstärkare och snabbt jämför med en transistorförstärkare är naturligtvis watt-angivelsen.

Rörförstärkare ligger ofta runt 30-50 watt medans transistorförstärkare normalt är specade mångfalt högre.

Hur fungerar det egentligen? Driver en rörförstärkares låga watt en högtalare som kräver mer av en transistorförstärkare?

Hur vet jag t.ex. hur mycket effekt en rörförstärkare måste ge för att kunna driva mina B&W CDM 9NT (inte för att jag ska ha någon rörförstärkare till dem). Eller hur väljer man högtalare med utgångspunkt från en viss rörförstärkare med en viss effekt (då menare jag uteslutningsprocessen, man måste naturligtvis lyssna innan man slutgiltigt bestämmer sig).

En dummy-förklaring kanske är lämplig

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:28:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Lite av förklaring kan kanske vara att vi oftast inte spelar ut så många watt vare sig med rör eller transistorer. Wattbegreppet är linjärt men ljudtryck/volym är logaritmiskt. Det betyder att det käkar massor med effekt när det verkligen blir högt och då räcker inte 50W långt. Däremot tycker jag att det gott och väl räcker för hemmalyssning. Jag spelar mycket sällan över ett par watt men visst finns det dom som behöver sina modiga 2 x 1kW. Vi lyssnar ganska olika som individer.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:48:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har man en någorlunda normal högtalare ( typ 95 % av marknaden ) så kan man klara sig med en ganska beskedlig förstärkare.. Men det är som sagt vilka volymer man eftersträvar som kan spela roll hur mycket effekt det kan behövas.

/Martin
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:54:16  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nu är jag min otekniska stolle ute på mycket djupt vatten men går inte alla rena rörstärkare i klass A??

Det innebär ju i så fall att dom är rätt lågt specade mot vad dom presterar.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:03:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
Rörförstärkare är oftare specade mot distorsionsnivån, mina Quad II skall ge 12W vid 0,1% dist, specar man vid 1% ger dom över 20W
En transistorförstärkare däremot klipper signaler och du får outhärdlig distorsion nästa direkt, varvid specar på transistorstärkare nästan visar maxeffekten vid uthärdlig lyssning

mao, rördist stiger långsammare, medans transistordist kommer som ur en ketchupflaska
(nu finns det ju andra former av distorsion som inte är effektrelaterade...)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:45:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hur du vet om det funkar?
Ett sätt är att fråga andra efter erfarenhet (här på HifiForum så klart).
Ett annat sätt är att be nån snäll räkna på det (hur många watt har du nu, hur högt spelar du osv)
Ett tredje sätt är att låna hem en rörförstärkare och testa.

Jag har just nu ett mycket potent rörsteg på 2*50 watt hemma. Intrycken är odelat positiva. Med HFLS-1 och 50 watt rör blir det till att vrida (eg trycka) upp volymen rätt högt, men det funkar (även med vinyl)! HFLS-1 ligger runt 84, 85 kaaaaanske 86 dB/w*m vilket är lågt. Mina andra högtalare ligger alla över 87, en på hela 92dB/wm. Då räcker 50 (utsökta) watt för mig.

Lärdommen kanske kan vara att trots att du spelar på en förstärkare med ex 2*200 watt, så använder du ytterst sällan dessa effektuttag.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:28:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Okej, nu klarnar det lite.

Det råkar inte finnas någon här som vet av några bra websidor som förklara rörförstärkare, för och nackdelar och lite hur det fungerar jämfört med transisitorförstärkare? Helst på låg teknisk nivå

Jag har en liten hum om skillnaderna men det skadar inte att läsa på mer.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:09:00  Show Profile Send DHT a Private Message
Det finns så mycket annat som har betydelse än bara effekten, hur slutsteget är konstruerat, hur det uppför sig nära/under/efter klippning mm. Hela konstruktionen har betydelse, grad av motkoppling, nätdel osv. Det enda sättet att dra vettiga slutsatser är att lyssna på stegen till högtalaren och avgöra hur det låter, på hög och låg ljudnivå.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000