HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 The Strokes...plus konsertrecension!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/15 :  23:53:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej på er alla glada Strokes-fan! Om det nu finns några här..

Medans en dröse fån pratar strunt på hifi idag kan vi väl snacka om något väsentligt här istället, dvs bra musik!
Själv ska jag gå och kolla på Strokes imorgonkväll när de lirar på KB Hallen i Köpenhamn! Har hört att de brukar vara riktigt bra live och hoppas såklart att mina förväntingar kommer infrias då jag inte hört dem live förut! Gillar nya skivan skarpt, jag tycker faktiskt inte den är långt ifrån debutens magnifika kvalité (observera att jag inte talar om ljudkvaliteten!)
Men manken till suveräna melodier och enkla och medryckande arrangemang får leta efter inom dagens rock och pop!
Om intresse finns kanske man ska lägga upp en liten recension av konserten senare i veckan?

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/17 19:54:15

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/16 :  06:53:47  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Håller med om att Strokes nya är extremt bra. Jag tycker t o m att den är bättre än debuten! Fast ljudet är helt knäppt; använder de bara mellanregister?

Jättekul om du lägger upp en recension. Ser fram emot att läsa!

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/16 :  07:17:54  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
använder de bara mellanregister?




Bas finns där men inte under 100 hz tror jag....
Man får se det positiva i att man slipper djupa basresonanser...
Lägger upp en kort recension...


Mvh,
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/16 :  14:17:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
JonasQ:

Det verkar bara vara du och jag som lyssnar på Strokes här på forumet...precis vad jag befarade.
De vet inte vad det går miste om!!

Mvh,

Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:20:57  Show Profile Send lenwac a Private Message
Hej

Jag har lyssnat på The Strokes.
Skitkassa!
Dessutom låter det som dom sitter på ett utedass o lirar.
Största hypen på länge som jag gått på.

Nää, lyssna hellre på Primal Scream.

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/16 :  17:45:05  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag lyssnar på The Strokes... ni är inte ensamma. Misstänker att det finns många fler också.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:14:12  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
...även jag lyssnar på The Strokes. De är inte direkt nyskapande , men fantastiskt bra. Har faktist inte hört deras senaste platta, men den första lägger jag på ibland (självklart på vinyl!).

quote:
Nää, lyssna hellre på Primal Scream
Jodå, de är också bra. Bättre ljud men inte samma ös.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:22:38  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Länge leve LOFI !! ;-)

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:30:21  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Länge leve LOFI !!




Precis! Musiken är trots allt ganska mycket viktigare än referenskvalitet på inspelningskvaliteten!!

Kom precis hem från konserten för övrigt...recension kommer och jag kan börja med att säga att detta var bland det bästa jag sett på väldigt, väldigt länge!
Nu måste jag dock sova, ska upp tidigt...

Mvh,
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:33:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kopte deras "is this it" klen ljudkvalitet, MEN jag blev ossa besviken pa musiken. Lite trist, jag gillar annars lite stokig rock.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:53:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Här kommer recensionen av The Strokes konsert på KB Hallen i Köpenhamn den 16/12 2003:

Förbandet bestod av (eller snarare förakten) en man som dansade till skumma discolåtar( Samplade) och strippade under tiden, helt opassande men samtidigt lite små kul, eller småsjukt snarare.

I varje fall, efter den petitessen så intar de fem helsköna killarna som utgör The Strokes KB:s scen!
Bandet inleder konserten stenhårt med den suveräna låten "Reptilia" från deras nya skiva. Sen fortsätter det hela med en mycket bra låt från debutplattan, "Alone, together". Ju längre konserten pågick desto bättre blev det för att under sista 20 min fullständig eskalera!!

Då avverkar bandet den ena "Hiten" efter den andra...""What ever happened?" "Last nite", "Hard to explain" och "Someday".
Man mådde!!

Andra låtar som spelades under kvällen var bl.a. "Automatic stop", "The modern age", "New york city cops","Under control" "The end has no end" och "I can´t win". Alla dessa låtar är enligt mitt tycke helt magnifika och särskilt "The modern age" och "New york city cops" var något alldeles särskilt att uppleva live! Vilken energi!!
Måste bara säga att gitarristerna Albert Hammond Jr och Nick Valensi såg grymt coola ut på scenen och öste ordentligt! Dessutom spelade helt felfritt!
Konserten avslutades stenhårt med "Take it or leave it" från debutskivan. Enligt mitt tycke den sämsta låten på "Is this it" men den funkade utmärkt som avslutning på konserten då den har ett ösigt slut där bandet passade på att hamra loss till max!
Basisten passade även på att slå ner ett gäng ölflaskor från förstärkarna under slutskedet av låten! Tufft!
Under slutskeded lyckades även en i publiken ta sig upp på scenen och det tog faktiskt ett tag innan säkerhetsvakten fick tag i honom!
De sprang runt på scenen under sista låten (tror det var under sista låten) i säkert 20 sekunder!
Såg rätt kul ut och grabbarna i Strokes verkade skratta åt det hela också! Vakten såg däremot asförbannad ut!

Tillbaks till det väsentliga:
Julian Casablancas sjöng alldeles perfekt, det lät precis lika bra som på skivan! Ljudet lät väldigt precist ljudet på deras plattor och de hade verkligen lyckats få till sitt sound väldigt bra i live-form! Här var det dessutom lite mer rejäl basåtergivning med både djup och inte minst vibrerande tryck!
Som vanligt var ofta ljudvolymen lite för hög men rent generellt lät det helt acceptabelt och med en grymt bra konsert och ett band i toppform blir mitt betyg därefter!

4+ helt klart! Detta var något av det bästa jag sett på mycket länge! Detta kommer jag garanterat leva länge på!
Hoppas att de kommer hit igen! Detta var fantastiskt bra!

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/17 19:57:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000