HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Soul?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/05 :  02:24:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Någon som har några bra förslag på bra fartfylld soul? Av det lilla jag har hört skulle jag tippa på att sent 60- och 70-talssoulen passar mig bäst.

I'll see you on the dark side of the moon....

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:01:34  Show Profile Send lothar a Private Message
Om du inte vet var du skall börja tycker jag du skall börja med de två dubbelcd som EMI gav ut för ett par år sedan där Mats Nileskär medverkar med att skriva bookleten .De heter enligt cdon.se 38 soulklassiker 1960-1969 och 35 soulklassiker (cdon har glömt att sätta ut 1970-1975 på den sistnämda). Sedan kan du ju utforska de artister du gillade.

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:39:40  Show Profile Send sisko a Private Message
Curtis Mayfield, Aretha Franklin, Ann Peebles, Al Green, Sly Stone, Isley Brothers, James Brown, Marvin Gaye och Stevie Wonder är väl mina favoriter.

Det brukar finnas gott om samlingsskivor från de bolag som stod bakom soulen t. ex Stax, Motown, HI, Atlantic. Några måsten är dock Queen of Soul-boxen med Aretha Franklin och A man like Curtis / Curtis Mayfield. Jag vet inte om de finns i tryck idag men borde finnas begagnat.

Om det är tre rena soulalbum du ska äga är det "There's no place like America today" av Curtis Mayfield (skivan som Bo Kaspers har snott och baserat hela sin karriär på, därför kommer de aldrig finnas i min skivsamling). "Innervisions" av Stevie Wonder. Glöm bort att Stevie någonsin har skrivit skräplåtar som "I just called to say I love you". På 70-talet var han kungen av soul. Till sist så rekommenderar jag "What's going on" av Marvin Gaye.

Jag ber om ursäkt till alla Bo Kaspersfantaster men jag kan inte låta bli att säga vad jag tycker.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/12/06 :  04:50:45  Show Profile Send nalle a Private Message
Otis Redding "Live at the whisky-a-go-go". Man blir svettig bara att lyssna på den.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:53:00  Show Profile Send n0p a Private Message
Den samling som Fusion klubben släppte kan väl även vara av intresse som introduktion. Den heter A Fusion, Soul Classic Collection.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:49:54  Show Profile Send JesseX a Private Message
En ynklig skiva med Otis Redding räcker inte långt. Själv har jag boxen med 4-CD. Den är väl värd att införskaffa. Att köpa alla originalalbumen verkar lite ambitiöst i överkant.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:25:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Blir kanske "halshuggen" nu, men Simply Red har faktiskt gjort en hel del bra låtar(!).
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/12/06 :  17:48:43  Show Profile Send linkan a Private Message
Solomon Burke är värd att provlyssna.

Linkan

Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:25:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Tacka så mycket för alla svar!!

Ser att jag har en hel del artister att kolla upp.

Sisko, såg på musikbyrån för knappt ett år sen om Stevie Wonder's "????????" Ja just det, vad heter den plattan? Om jag inte minns fel så är den från -77, iaf från mitten av 70-talet.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:41:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Stevie Wonder är ju inte helt fel.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/12/07 :  04:21:51  Show Profile Send nalle a Private Message
Att köpa originalalbum kan man nog inte kalla för överambitiöst när det gäller en artist som Otis Redding. Däremot behöver man inte skaffa alla. Även om boxen är bra så skulle jag hellre rekommendera dessa tre album:
-In person at the whisky-a-go-go
-The immortal
-Love man
Av dessa tre bör du absolut skaffa den förstnämnda om du är intresserad av 60-talssoul.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2003/12/07 04:22:36
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/12/08 :  08:22:06  Show Profile Send sisko a Private Message
Joe: Tyvärr missade jag det avsnittet av musikbyrån men 77 kom en samlingsplatta vid namn Looking Back. 76 kom skivan som många anser vara Stevies mästerverk - Songs in the key of life. Personligen håller jag Innervisions som den bästa skivan. Kolla gärna in http://steviewonder.free.fr/index.html. Herr Broni har även skrivit en bra krönika över Stevie på Musikbyråns webbplats.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:14:05  Show Profile Send Soulman a Private Message
Fartfylld soul från 60- och 70-talet... Låter som upplagt för Wilson Pickett (eller Wicked Pickett som han ibland kallas ). Gjorde orginalen till ett gäng låter som The Comittments misshandlar. Sedan finns ju Joe Tex oxå. Al Green är ju också en höjdare från den perioden men mer nedtonad och inte så fartfylld direkt.. Sedan finns Isaac Hayes. Oxå grymt bra men inte speceillt fartfylld. Satsa du på James Brown och Wilson Pickett om du är ute fart och fläkt

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:56:06  Show Profile Send struts a Private Message
Al Jarreau har gjort två album som man har glädje av hela livet "Glow" och "We got by". Jag tror bägge är från början/mitten av 70talet.
Rekommenderas/struts
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:57:10  Show Profile Send struts a Private Message
Kanske inte så fartfyllt men riktigt bra.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/16 :  13:42:05  Show Profile Send Joe a Private Message
Ser ut som det kan bli en del skivköp den närmsta tiden efter jul.... tack alla

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:39:30  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
Det finns en låt som du bara inte får missa: Tighten Up - Archie Bell and The drells. OM du får tag på den så haffa den på en gång!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000