Nu har man börjat bli bortskämmd och tycker att det är dax att bygga något som är ännu bättre än proac 2.5diy
Hade tänkt mig en trevägare till runt 10000-12000kr totalt i byggkostnad.
Troels Gravesen har ju filat ett tag på sin "point75" med 8535 till basen, seas W15CY001 dipol midrange och ribbon tweeter. Jag vill/kan inte själv konstruera något utan överlåter detta med förtroende åt Troels eller någon annan konstruktör.
- Tidigare fanns filer om point75 (eller var det den förenklade versionen?)till nedladding. Var hittar man dessa nu?
- Någon som har erfarenhet av denna konstruktion ljudmässigt eller de separata elementen (8535 känner ju vi proac klonare redan till)?
- Några andra heta förslag i pisklassen med en tydlig byggbeskrivning?
Jag har nu fått ett 32 sidigt dokument tillsänt mig av Troels G med 4 olika versioner av point75!!!
Jag lägger tills vidare version a+b på hyllan och väger nu mellan hans c och d version.
- C innebär en trevägs dipolhögtalare med elementen SS8535 (bas), Seas T17RE (mellan) och SS d2905/9500 (diskant).
- D innebär en trevägs dipolhögtalare med elementen Seas L21RN4X-P (bas), Seas T17RE (mellan) och SS 2905/9500 (diskant).'
Byggkostnaden ligger runt 10000kr för båda. Lådan är relativt svår att tillverka eftersom den innebär många vinklade hörn. För min egen del som inte har tillgång till bättre såg i garaget så kommer jag bygga en enklare låda, utan sneda hörn, med Troels låda som utgångspunkt.