HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med en Zachry DSW200.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:08:40  Show Profile Send mjon a Private Message
Har en Zachry DSW200 sub-förstärkare som jag tycker har fungerat dåligt. Den har brusat och jag har tyckt att den verkar klippa även vid lägre volym.

Skruvade hur som helst upp den ikväll och det som jag hittat ser inte helt rätt ut tycker jag. Bland annat så sitter det två gröna kablar lödda direkt bak på kortet som heter B6130. Det kanske är rätt men lödningarna ser helt förjävliga ut. Vad som däremot inte ser rätt ut är att en ledning på samma kretskort som de gröna kablarna är av, dvs en ledning på själva kretskortet är av!

Är det någon som har skruvat upp detta steg eller har ett kopplingsschema för steget så vore jag mycket tacksam för hjälp. Om någon vill se kortet som jag svamlar om så kan jag skicka en bild.

/ Magnus

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/25 :  22:50:25  Show Profile Send Fostex a Private Message
lägg upp en bild, är det en kopparbana i kretskortet som är av?

// David
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:12:32  Show Profile Send mjon a Private Message
Har nog lite problem att lägga upp bilden tror jag. Skicka den på mail går dock bra.
Förövrigt så är svaret ja tyvärr! Det är en kopparbana som är av.

/ Magnus
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:37:45  Show Profile Send blackrose a Private Message
Går att rep. om man kan hantera en lödpenna!!
Inga problem!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:25:01  Show Profile Send mjon a Private Message
Jodå, det är nog inga problem att reparera den och lödpenna finns!
Problemet är bara att jag är lite misstänksam mot de två kablarna som
ser ut att vara ditlödda. Skulle därför vilja ha tag på ett schema för
steget så jag kan se om dessa kablar verkligen ska vara där. Lödningarna
på dessa kablar ser inte direkt ut att vara gjorda på fabriken...

/ Magnus
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:19:04  Show Profile Send blackrose a Private Message
Aj då, en "glad" amatör har varit framme kanske??...........låter inte kul, chansen att förstöra är nog mångdubbelt mot att åstakomma någon förbättring ibland tror jag......

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:56:44  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Ring Ljudia och fråga om de har servicemanual på den. Om de inte reparerar själva så ring stället de brukar skicka till osv. Det kan krävas lite detektivarbete om man vill hitta originalscheman ibland. Kommer inte ihåg vilken DSW200 är men om det är en billigare variant så är chansen stor att det inte finns något schema alls.

Mitt RILA-2000 (?) substeg började krångla och då visade det sig att inte ens de som reparerade dem hade schema. Det slutade med att jag fick börja nysta i kortet, följa banor och komponeneter och försöka komma på något smart. Är nog en kinesisk konstruktion, för de har bara hällt i en bunke komponenter på ett kretskort och sedan fått det till att funka någotsånär =)

/Marcus
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:11:11  Show Profile Send DanneS a Private Message
Här är en kille som meckat med sitt DSW-200, kanske har han ett schema:

http://w1.415.telia.com/~u41500035/zachry_dsw_200.html

/Daniel
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:28:14  Show Profile Send mjon a Private Message
Va bra, tackar!

Jag har skickat ett mail till honom så jag får väl se om han kan hjälpa mig.
Annars så är det nog bara att sätta sig och nysta som Marcus sa...

Jag blev förövrigt aningen förvånad när jag öppnade steget. Var helt säker på att
jag köpt detta nytt hos Ljudia men så var det nog inte. Köpte ett till lite senare
begagnat men jag trodde att jag sålde det. Tydligen så sålde jag "fel" steg...

Alla skador och konstigheter är dock på delningsfilterkortet (om jag inte missat
något) så själva slutstegsmodulen är nog fortfarande helt ok. Även om man inte får
ordning på filtret så borde det alltså gå att bygga ett nytt filter och återanvända
slutsteget.

/ Magnus
Go to Top of Page

PulW3r
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:25:47  Show Profile Send PulW3r a Private Message
Jag köpte ett "nytt" dsw400 steg från affär som fungerade lite lustigt. Det small ordentligt i basen när man slog av det. Så jag öppnade steget och upptäckte att jordkabeln från förstärkarkortet till chassit var av. Det som satt där var resterna av ett gaffelstift, Det var inte så lätt att se pga en klump med lödtenn som var ovanpå alltihop. Dock så gick det inte att hitta någon brottyta på stiftet. Det här var ju rätt så enkelt att laga, bara byta stift, men det känns ju lite konstigt att behöva reparera ett sprillans slutsteg.

//Fredde

För mycket räcker inte.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/31 :  17:11:20  Show Profile Send DIYamps a Private Message
ser ut som att ljudia säljer begagnade och moddade slutsteg bilder på dessa olika fel vore kul att se
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/12/31 :  18:15:49  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jag har ett dsw150 steg till min bas. Jag är otroligt nöjd med den, inga problem alls och låter meycket bättre än vad man kan tro för dom pengarna! inget brus inga knäpp och inge strul! det ända som ör lite synd är att den inte har någon steglös fasjusterare.. men vad kan man begära av ett så billigt stag?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/31 :  18:19:35  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag tror inte att det finns steglösa fasjusterare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000