HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitalförstärkartråden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:09:13  Show Profile Send Style a Private Message
"Nått som kulle vara kul att få veta dock är om nån kan ge en förklaring till varför en förstärmodul med digital förstärkning är bättre än en som använder transistorer ??? Om det nu är så mycket bättre, vad är det då som gör det bättre ???"

D-klass betyder inte digital utan är bara en ytterligare klass precis som A och B. D-klass använder transistorer (fast de går att göra med rör). Fördelen är att de har mycket högra verkningsgrad vilket innebär: små, billiga, utan kylproblem, och kräver inte gigantiska nätdelar. För en enkel och lättbegriplig teknisk beskrivning se http://members.hometown.aol.com/_ht_a/lmdmkm/Class-d/class-d1.htm
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/05/24 :  02:04:38  Show Profile Send jonte0 a Private Message
åsså ennu en ice-power klon ..



snygg!

från Jjaz i Danmark ...

http://www.jjaz.dk/

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/24 :  10:03:31  Show Profile Send big-olle a Private Message
Mycket snygg Jjaz!

Fint också i trä (på hemsidan).

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:32:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
Då har man äntligen hittat en integrerad förstärkare med digital förstärkarteknik.

Den här heter Sonneteer Brontë. Priset i England är 800 pund.

The NEW Brontë digital amplifier
-Power output (1kHz sinusoid): ~150W into 4 ohm per channel
-Number of inputs Six+Line out+Pre out
-Fully remote controlled for all functions.
-Musicality (Sound quality) Excellent!
-Dimensions (HxWxD) 70 x 430 x 280
-Net. Weight Approx 13Kg

http://www.sonneteer.com

Bild med den matchande cd-spelaren.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:42:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tror du att den låter bättre än pannan ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:22:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
Återstår att se Räven Skulle vara kul om nån testade...synd att inte Sonneteer finns i Sverige...
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:30:02  Show Profile Send big-olle a Private Message
Digitalförstärkarna är som små svampar, det dyker bara upp fler och fler. Kul.

Priset är oftast fördelaktigt (pris/prestanda) och många producenter lovar high-end ljud. Det återstår väl bara att se och höra om det stämmer.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:26:57  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag är en mycket lycklig ägare till Ps-audios combo Med Hca 2 som ett semi digitalt steg. Ljudet är grymmt bra. Pris runt 40 tusen för hela paketet och 17 för slutsteget.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/25 :  00:13:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hinken74: Din kombination låter inte alls fel! Har funderat lite på slutsteget och försteget verkar även det mycket intressant.

Hittade ett nytt slutsteg från Acoustic Reality. Det är avsett för Proffesional audio som de skriver men det funkar säkert till hifi också.
Om ni har trögdrivna högtalare gör det inget...slutsteget har nämligen 2 ggr 1000 watt!!

Pris för eAR Pro 1001 är 1350 euro exkl. moms

http://www.acoustic-reality.com/

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/26 :  01:41:47  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Marbrink

Ja skulle vilja testa det där "hokos-pokus-steget" på mina 4 ohm 86 db, så kanske man får tyst på alla diskusioner om watt.
Dom skriver att steget inte väger någonting, det bildar ingen värme & ger fantastiska 2 X 500 watt i 8 ohm, dessutom kostar det bara 13.000 kr.

Om allt det där vore sant så skulle hela marknaden rasa, och jag personligen tror inte den gör det.
Liknande "skryt" har hörts åtsilliga ggr av andra tillverkare, så man blir bara trött.

Jawen
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/05/26 :  04:53:56  Show Profile Send pesa a Private Message
Det är OK att vara skeptisk men det krävs att vi framför åsikter på ett bra sätt. Jag känner att vi riskerar att slira lite här. Tack på förhand för er hjälp att sköta detta på ett snyggt sätt.

pesa

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:11:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
JAWEN: För PA-steg eller studio steg är inte så många watt ovanligt...du får gärna vara skeptisk.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/26 :  12:37:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
JAWEN - Var bor du ? Kolla om ingen i närheten har några.
CH har 2 st EMLBA steg som lär driva hans Thiel 6'or fint.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/26 :  12:57:26  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Javisst är det sant.
Ice-power finns i olika modeller upp till 1200W utan värme och hetta.
Att detta är framtiden är självklart för att detta är billigare, lättare (mindre frakt), mindre apparater pga mindre värme.
Så om man vill ha det eller inte kommer inte alla kunna välja i framtiden, vissa High-end firmor kommer alltid bygga klass-A men många kommer bygga annat eller hybrider.
På rörtiden var det inte många som kunde tro att man någonsin skulle bygga med transistorer eftersom dom lät så illa i början.
Och CD'n lät riktigt hårt och vasst i början. Dock kunde ju gemene man inte spela av sina skivor ordentligt så det var iaf ett lyft för den stora massan. SÅ med tiden ändras det mesta även om vi tror och hoppas på motsatsen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/26 :  13:59:46  Show Profile Send JAWEN a Private Message
PESA, Jag tror det är mycket viktigt att också lägga fram skeptiska funderingar om produkter, det är så lätt att bara citera tillverkaren, och vipps så bli alla produkter kanonbra & felfria.
Sedan att det vart lite spydigt, kan jag be om ursäkt för, men uppriktigt så blir jag så trött på alla "dessa fantastiska fakta" som folk citerar från tillverkarna.

Skillnad vore det om tillverkarnas fakta alltid stämde, tänk om bilen man köpte verkligen bara drog 0,64 lit/mil, istället för den sanna förbrukningen som visade sig vara 0,88 lit/mil.

Skillnaden blir nästan 2,40 kr/mil, det är mer än 35% och likadant är det i HiFi-träsket, och framför allt bland dom icke etablerade tillverkarna, som oftast har billigare produkter.
Deras fakta kanske man kan kalla sanning, om man accepterar att deras mätvärden inte ligger inom allmän standard, allt blir liksom relativt.

Bob Carver har ju för e.x varit långt framme i utveckling i 20 år, byggt lätta wattstarka steg o.s.v, men är fortfarande knappt respekterad i stegdesign-kretsar, och hans steg har ju alltid varit relativt billiga kontra watt/krona.

Sen tror jag absolut på utveckling, kanske digital-stegen om 7-8 år har gjort stora framsteg & t.o.m tagit över marknaden, men innan dom är testade tillräckligt under en tid, av oberoende källor så kommer min skeptiska inställning kvarstå ;-).


Mvh Jawen
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:30:38  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
http://www.jjaz.dk/pages/amps/amp_index.htm

Kuule disse... Nok watt og.. :)= Venter litt jeg til digitalalderens barnesykdommer er over så blir det digital på meg og...
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/27 :  21:44:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tact är ordentligt prissänkt nu. Den kostar bara 11tkr på hifi-klubben. Vet inte alls hur den står sig mot bla mitt ps-audio steg men det jag hört lät riktigt bra.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/28 :  12:54:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ja skulle vilja testa det där "hokos-pokus-steget" på mina 4 ohm 86 db, så kanske man får tyst på alla diskusioner om watt.
Dom skriver att steget inte väger någonting, det bildar ingen värme & ger fantastiska 2 X 500 watt i 8 ohm, dessutom kostar det bara 13.000 kr.

Om allt det där vore sant så skulle hela marknaden rasa, och jag personligen tror inte den gör det.
Liknande "skryt" har hörts åtsilliga ggr av andra tillverkare, så man blir bara trött.


Jawen: Jag tycker definitivt att du ska testa! För det tror jag inte du gjort med tanke på dina inlägg.
Själv har jag hört tunga transistorförstärkare och rörsteg, liksom jag har hört både TacT och ICE. Jag är oerhört imponerad över dessa nya produkter. Jag tror att jag kan säga att de 7-8 år du pratar om då och då redan har förflutit. Roligt att du trots allt är öppen och vill testa!

Marknaden ändras ganska snabbt nu, se till exempel det här exemplet från Jeff Rowland:
http://www.jeffrowland.com/Model%20501%20Page.htm#specs
Lägg märke till vad förstärkaren väger, gissa en gång vad som sitter i den

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/28 :  13:07:53  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Den var snygg ,-), skulle släppas i mitten av 2004, men undrar vad prislappen blir.

Självklart skulle jag vilja ta hem och prova didital-steg, då jag aldrig binder mig till varken märken eller tillverkarens prestanda, utan går på hur det sluterligen låter i kombinationen.

En fråga från mig som inte alls kan digital-steg:

Vad "samlar energin" i digital-stegen ?, kondingar ?.

Jawen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/28 :  13:58:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De bygger på samma princip som switchande nätdelar, som används i industrin när man vill ha mycket hög effekt med låga förluster. De är små och lätta och kan ge grymma uteffekter. Såna strömförsörjningar finns som kanske bekant i persondatorer också. Motorstyrningar i industrin bygger på samma teknik tror jag.

Stora kondensatorbankar är av mindre betydelse och stora transformatorer behövs inte alls på de slutsteg som har switchande nätdel. Exempel på en konventionell förstärkare med switchande nätdel är Linn Klimax.

Digitalförstärkare med switchande nätdel drar det hela ännu längre. Där går energin från vägguttaget direkt in i högtalaren under kontrollerade former, starkt förenklat uttryckt.

Utan att bli alltför teknisk så går förstärkartekniken ut på att alltid släppa fram max effekt fast i mycket snabba små pulser så att medelnivån blir lika med önskad signal.

Jag ska se om jag hittar någon bra länk som förklarar tekniken på ett rimligt lätt sätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/30 :  01:06:59  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har en Yamaha B6 slutsteg som bygger på samma princip som Carvers konstruktioner. Det var byggt som en pyramid där själva nättransformatorn var fäst i toppen och hela "pyramiden" fungerade som kylfläns. Den är från 1981 och har switchad nätdel och två olika matningsspänningar beroende ingångssignale. Den hade mycket bra mätdata: 2x300W i 8ohm samt en distortion på 0.0025% vid 2x200W, dämpningsfaktor 300 (vid 100Hz och 1kHz) - och vägde bara 9kg.
- Den hade bättre mätdata och lät bättre än Accuphase P400 som kostade det dubbla - enligt test i Stereoplay April 1981.

Jag fann bilder på nätet som jag kan tänka mig Bernt kan vara intresserad av: http://www55.tok2.com/home/ja1mdn/tr-amp/yamaha/yam-b6.htm

På den tiden var Yamaha's topprodukter ansedda att vara lite hårda i klangen så jag var överraskad hur bra det lät när jag kopplade upp det för några år sedan. Inte alls hårt utan faktiskt rätt bra i klangen men naturligtvis saknades den yttersta upplösningen

Det är över 20 år sedan och utvecklingen har gått framåt och switchade nätdelar används av många renommerade firmor som Linn och Chord med - efter vad jag förstår - mycket lyckat resultat.

Jag kanske skall tillägga att jag använder den numera bara som ett designföremål - en lite större brevpress

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/05/30 :  01:34:16  Show Profile Send jonte0 a Private Message
den där ja - den var ju sket kool !

byt lite kondingar i den å kolla vad som händer !

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:54:35  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jeff Rowland monoblocken har jag för mig kostade runt 50k Danska nu i våras på mässan i Odense. Det blir väl en 65 tusen svenska .

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/06/01 :  01:10:16  Show Profile Send jonte0 a Private Message
"Venter litt jeg til digitalalderens barnesykdommer...."

Vad tänker du på för sykdomer ??

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:22:19  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
Tact sin nye effektforsterker som er semidigital kostet 17000 på hifiklubben i norge og er nå senket til 10000.... www.audiophile.no har en god anmeldelse...

ole
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000