HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subwoofer á PA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:52:58  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej

Kan denna kombinationen vara något tro?


http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=833


+



http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=347

eller


http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=344


I sluten eller portad låda?

Jag är inte ute efter extrem djupbas utan mera ljudtryck och "tajthet" vilket jag tror man bör kunna få med något av dessa element.

Dessutom är ju känsligheten hög på dessa vilket borde göra att man kan använda den minsta av hypexförstärkarna.


Kan det vara vettigt tror ni?

.

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:02:00  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Men om man då skulle välja t ex en sånhär:


http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108


Blir risken då att man måste använda sig av en större sub-förstärkare då känsligheten är bra mycket lägre?


mvh/Niclas
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:56:18  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena Niclas!
Jag ser att 95 personer har kollat tråden men ingen har svarat så jag gör en insats Jag har ingen erfarenhet av Fanes basar. Ska du köpa nya basar eller har du ett par begagnade?
Qts är ju ganska högt för basarna... Ljudia har P.audio basar som verkar vara extremt prisvärda. Jag har ingen erfarenhet av dem heller men de verkar vara robusta. Kolla t.ex:
C-15-300MB 1300:-, C15-400B 1600:-, C15-600EL 1700:-, 15BM-200B 1400:-

Du bör klara dig med 1/10 så mycket effekt om du väljer nån av de ovanstående basarna jämfört med peerlessen. Sen vilken subbförstärkare du ska ha vet jag inte. Ljudia har ganska billiga varianter (om du ändå ska köpa basar där).

Jag har inte kollat hur basarna ser ut i simuleringsprogram. Det är en del tentor i veckan , men till helgen kan jag simulera lite om du vill (du kanske kan själv?).

MVH Mattias
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:19:29  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
sajberrapid:

Tack för svar

Jag har simulerat lite olika lådtyper och det blir ganska stora lådor om man nu väljer så kallade PA element. Sen så tycker jag att många PA element verkar gå hyfsat djupt också. Klart tillräckligt för mina behov skulle jag tro.

Förstärkaren jag kikat mest på är den jag tidigare nämnde, hypex HS80. Tycker den verkar vara mer att satsa på än rila eller zachrystegen. Verkar som vara mer för pengarna även fast de har lite mindre effekt.

Du får jättegärna simulera lite om du får tid. Det är inte så jättebrottom så du vet.


//Niclas

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:42:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hitta ett JBL 2226H istället 15"

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:21:12  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
NN:

Vad kan prislappen på ett sådant ligga?

JBL är coolt :D


//Niclas
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/15 :  21:33:41  Show Profile Send time a Private Message
Det är inget fel på en 2225 heller, billigare när man hittar några

Lämnat forumet
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:10:17  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag hittade ett JBL element på mcdonals parkeringen i sundsvall en gång
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:50:28  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena! Ja, kan du hitta begagnade JBL element till ett vettigt pris så är det nog ett bättre val. 2226 är ganska dyra men 2225 är inte så farliga.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/12/16 :  12:37:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


nn har en 2225 till salu
sök på säljes
2225h

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000