HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gänga till Soundcare superspikes?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/11 :  17:04:18  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag tänkte skaffa någon form av spikes till mina DIY högtalare och funderar på Soundcare superspikes. Så vitt jag förstått det så kan man justera dem i höjdledd enkelt efter att de är monterade (bra t.ex. om man flyttar högtalarna och har ojämnt golv....). Följer det med någon gäng-insats till spikarna eller måste man skaffa det själv? Och vad för något ska det vara då, det måste ju vara en cylinder som är gängad både utanpå och innuti, och som dessutom skall passa till någon av Soundcares standardgänga.

Hoppas det jag skrev blev förståeligt....

/Pontus Haglund

fel_007
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:18:25  Show Profile Send fel_007 a Private Message
Standardgängan är M6 om jag inte lider av dåligt minne(Var ett tag sen som jag sålde dessa i butik. M8 fanns nog också. Kolla med din butik innan du sätter in någon gänga i högtalaren.

Det följer inte med någon insattsgänga.

I köpeshögtalare brukar det sitta en metallcylinder med gängan. Cylindern är gängad på utsidan och iskruvad i högtalaren.

Kan fungera med islagsmutter även om jag tror att det blir för klent.

Hoppas det blev lite klarare...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:25:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Inslagsmutter fungerar utmärkt. Har sådan själv. Sedan finns Superspiken i M6 som nog är vanligast och M8 tror den även finns i tumstorlek.

Det är alltså lätt att montera superspikes i DIY högtalare, bara borra lämpligt hål, slå i inslagsmuttern och skruva i spiken.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2003/12/11 :  20:05:55  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag tycker som mangew, islagsmutter fungerar utmärkt. Och är dessutom billigt vilket inte är helt vanligt i hifivärlden.
Varför skulle det bli för klent? Man slår ju i den utifrån så den kan inte släppa eftersom tyngden av högtalaren trycker in den hela tiden.
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:15:52  Show Profile Send RatInACage a Private Message
Jag köpte "förbindningsmuff" på http://www.clasohlson.se/ . Kostar 6 kronor för 10 stycken.
Finns med både M6 & M8 invändig gänga. Funkade bra för mig som redan hade borrade hål.
(ginza.se säljer dessutom Soundcare för 395:-/paket)


MVH
Patrik
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:43:06  Show Profile Send markusA a Private Message
De kallas Rampamuff och återfinns på järnaffärer. De man skruvar i dvs...
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:11:52  Show Profile Send RatInACage a Private Message
Classe Ohlson har av någon anledning valt att kalla samma sak för "förbindningsmuff".
Det är alltså inte mitt uttryck.

MVH
Patrik
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/15 :  21:00:51  Show Profile Send markusA a Private Message
Ahh, my mistake...
Jag fick för mig att du menade en sargsprint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000