HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första bygget-hjälp mottages tacksamt:-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:09:29  Show Profile Send Razze a Private Message
Hej alla.

Efter att ha surfat runt på detta forumet i en månads tid har man blivit rejält inspirerad av alla byggen och tänkte därför ge mej på ett eget högtalarbygge.
Eftersom jag har ett par scanspeak 8545 och ett par Scan-Speak 13M/8640 liggandes hade jag tänkt ge mej på ett 3-vägs bygge.
Diskanterna jag spanat in mej på är Vifas ringradiator XT25TG30-04(såvida ingen har något annat förslag).
Nu till mina frågor:
Lådvolymen till 8545 förbryllar mej när man kollar på hifikits beräkningsprogram , den blir där bara 13,4 liter med basreflex , vilket i mina novisöron låter lite?!Likadant på mellanregistret där volymen blir 1,8 liter i sluten låda.Gör jag fel??
Angående delningsfilter , rekomenderar ni mej att bygga själv eller köpa färdiga från tex hifikit?Skillnad i kvalitet?
Vilka frekvenser är lämliga att dela dessa element vid?

Mkt tacksam för svar

Razze


Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:17:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Trevliga element du har liggandes!
Ett första steg, kanske kan vara att läsa igenom HFLS-1-bygget! Se de två artiklarna under:
http://www.hififorum.nu/artiklar/artikelregister.htm

Det hoppas jag skall vara en bra start och grund att stå på.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:22:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej och välkommen!

Kan tyvärr bara svara på några av dina frågor...

Jag har byggt med 8545 i 23 liter. Ungefär denna volym måste du nog upp i om du vill utnyttja elementen på bästa sätt nedåt. Högtalarbygge är ju inte det enklaste här i världen och att börja med en 3-vägskonstruktion kanske är lite vågat. Varför inte sälja av mellanregistren och skaffa Vifa DX25 (som verkar vara omtyckt och bl.a. används i HFLS-1)? Det skulle nog bli en trevlig tvåvägare.

MVH

PS. Mitt bygge hittar du på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23089


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:11:07  Show Profile Send Razze a Private Message
Ja efter vad jag läst så verkar det var bra element.Dom satt i ett ofärdigt hemmabygge jag köpte billigt på blocket.
Jag har läst alla artiklar angående HFSL o ProAc byggena och det verkar vara fina högtalare.Ett 3 vägs bygge är kanske lite vågat men eftersom jag är så tjurskallig av mej vill jag prova.
Hur kom du fram till 23 liter och hur lågt spelar elementet då?

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:13:42  Show Profile Send thompa a Private Message
Kolla med StefanB. Han har gjort 3-vägare med liknande element om jag inte minns fel?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/14 :  21:10:50  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej

Mina burkar är inte uppmätta, men jag antar att de i alla fall närmar sig 30 Hz. Har haft ett "bollplank" när jag byggt mina högtalare.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/14 :  21:34:52  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej Razze!

Hål fast vid dina XT25 tankar tycker jag. Imina öron är det en förträfflig diskant som av någon outgrundlig anledning inte riktigt får tummen upp bland forumet hembyggare

Jag har byggt en trevägare med XT 25 diskant men med 18w/8545 som mellanregister och 18w/8535 som bas. Mer om det kan du se på länken här nedan.

För att simulera låda och filtr kan du ladda hem ett demoprogram som heter LSP LAB, tyvärr hittar jag inte länken till där man kan ladda hem denna demo.

Ett annat program finns på : http://linearteam.dk/ Det heter WinISD och kan användas för att ttesta olika lådstorlekar, avstämning och lite filtersimulering.

Ha skoj

http://hem.bredband.net/b227650/galtis/galtisstart.htm


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:25:16  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
måste bara sträcka upp en tumme för tx25!! *tummen upp*
Jag har byggt med den till Vifa PL14 och det låter bra, tom mycket bra =)

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2003/12/14 22:26:05
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:55:32  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Här finns lsp lab:

http://hem.passagen.se/johnygre/
Go to Top of Page

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/15 :  01:33:35  Show Profile Send Razze a Private Message
Tack för alla trevliga svar.

StefanB:
Otroligt snyggt bygge och mkt informativa byggsidor , många frågetecken rätades ut.Onekligen en källa till inspiration.
Nu ska jag ladda hem LSP Lab och testa lite.
Fler frågor lär komma .

Mvh
Razze

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:56:10  Show Profile Send marran a Private Message
OT men det var en skum LP du har stående där i hörnet StefanB
man ser det på bilden där du lyssanr fram filtert

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/16 :  07:29:41  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
LP ??? Fattade för ingenting men nu vet jag vad du menar. Det är en Epiphone Les Paul, Gibsons syterbolag men det känner du säkert ill mer än mig. Per Gessle hade en sådan i nån video för nåt år sedan, om nu detta är en merit Sålde min Fender Strat för att bli Les Paul ägare igen. Tycker att känslan med den smala halsen och tunga kroppen är oöverträffad och hänget i ljudet

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/16 :  07:44:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
LP som i Les Paul kanske ?! :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Razze
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/12/24 :  09:38:36  Show Profile Send Razze a Private Message
Som sagt , fler frågor lär komma .
Sitter nu o funderar på vilka basar jag egentligen ska använda till
mitt bygge.
Vad är egentligen skillnaden mellan 8545 och 8535 och vilken är att
föredra i en trevägskonstruktion.
Kanske till och med 8555 kan komma på tal?
Vad är fördelen med att använda dubbla basar (för jag förmodar att det är en fördel )
Har som sagt ett par 8545 men dom kan man ju sälja om 35:orna är ett bättre alternativ.

Mvh
Razze
Nec scire fas est omnia - Man skall inte veta allt....
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/12/24 :  22:52:01  Show Profile Send aolite a Private Message
Tja misstänker att elementen kommer bäst till sin rätt som StefanB valt att använda dem. Alltså 8535 bas och 8545 mellanreg. Men varför inte köra på 8545 när du väl har den. Kör själv 8545k sluten och saknar inget i basbotten. Givetsvis finns det mer att hämta här, men det är inget man saknar när man lyssnar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000