HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stereokompaniet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:46:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
...har gått i konkurs...fick jag höra från en tjejkompis som läste det i Västerbottens-kuriren.

Stämmer detta? Blir det någon utförsäljning i så fall? Nån som vet ngt?

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/14 :  11:05:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det ska väl stämma om jag inte minns fel. Men det är väl också några månader sen nu och har för mig att det stod i nån hifi&musik eller liknande.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/14 :  11:17:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det stämmer. Men det blir nog ingen utförsäljning skall tydligen eventuellt drivas vidare i annan regi på konsultbasis eller liknande vet ej säkert.

www.selleri.de
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/12/14 :  11:39:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hursomhelst, hoppas att en av sveriges roligaste butiker överlever i någon form!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:13:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Hur länge butiken varit på obestånd vet jag inte. Jag var då inne och lyssnade på Akurate för några veckor sedan. Då var det tidsbeställning som gällde. Inte öppet annars. Kanske är det melodin i fortsättningen också.
Hoppas att Umeå inte blir av med ytterligare en butik.
Vi behöver konkurrens med flera märken i den här stan. Och Jörgen är en väldigt färgstark hifihandlare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:54:17  Show Profile Send struts a Private Message
Stereokompaniet i Umeå hade ett mycket märkligt sätt att bemöta sina ev kunder och efter att ha varit in i butiken strax efter öppnandet så undrade jag hur länge det skulle hålla. Själv skulle jag inte köpa något i en butik med den grundinställningen.
struts
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/14 :  16:22:44  Show Profile Send stargazer a Private Message
Tråkigt om Stereokompaniet skulle försvinna, hoppas Jörgen lyckas rekonstruera verksamheten på något sätt.

Av alla Linn-handlare jag mött, är han överlägset mest "hardcore Linn" och en väldigt färgstark figur. Visst, hans hardcore-inställning retar många men man måste beundra någon som så benhårt håller fast vid sina ideal. Dessutom på ett humoristiskt sätt och med glimten i ögat

Glömmer aldrig en helg sommaren 2001 när jag, några polare och Jörgen satt och laddade upp inför en utekväll i Ume med en packe skivor, några flaskor utsökt single malt (jörgen är tongivande i whiskyföreningen i Umeå) och CD12/Klimax-riggen
En av de allra roligaste Hifi-upplevelser jag någonsin haft

Så trots att jag inte tillskriver mig samma "Hifi-religion" som Jörgen längre, hoppas jag för Hifi-Sveriges del att han tar sig ur krisen och fortsätter.

/ stargazer, håller tummarna
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:19:07  Show Profile Send Saro a Private Message
Det är tråkigt när ett företag går i konkurs. Men att stereokompaniet gått i kk gör mig inget. Umeås sämsta hifibutik någonsin!!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/14 :  18:01:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Håller inte med dig Samuel. Tycker det är synd om det inte går att ha en rörelse som vägrar befatta sig med billiga surroundpaket, Proson och Cerwin o allt vad dom heter. Jag brinner för två-kanal. Tycker inte om det faktum att midfimarknaden är död.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/12/14 :  20:07:14  Show Profile Send n0p a Private Message
Med tanke på butikens inställning till dess kunder så är det nog inte så märkvärdigt om det har gått i konkurs cirkulerat ett rykte om att orsaken till att butiken i fråga enbart ville ta emot kunder som hade bokat tid var för att "Är så less på att träffa idioter som ska handla billig hemmabio..."

Nåväl, känner väl personligen varken bu eller bä om de nu får lägga ner, visst var dem väl en krydda i vardagen, men dock att driva en butik där kunderna inte ska få känna sig välkomna är väl inte överdrivet tilltalande för min del.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/12/15 :  11:00:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller fullständigt med. Jag har alldrig blivit så förnedrad av en säljare som hos stereokompaniet. Det finns en gud.

No hay banda!!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:57:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Med tanke på butikens inställning till dess kunder så är det nog inte så märkvärdigt om det har gått i konkurs cirkulerat ett rykte om att orsaken till att butiken i fråga enbart ville ta emot kunder som hade bokat tid var för att "Är så less på att träffa idioter som ska handla billig hemmabio..."

Nåväl, känner väl personligen varken bu eller bä om de nu får lägga ner, visst var dem väl en krydda i vardagen, men dock att driva en butik där kunderna inte ska få känna sig välkomna är väl inte överdrivet tilltalande för min del.


Detta påminner mig starkt om när jag var på besök i Stokholms Linn-butik High Fidelity tror jag att den heter. De har samma inställning, alla hembio är skit förutom Linns egen.Kommer alldrig att sätta min fot i denna butik igen Har mycket svårt att förstå denna hokus pokus snack som dessa butiker håller på med, att Linn Hifi är så mycket bättre än andra märkens Hifi. Tycker snarare att Linns grejer verkar vara ganska dyra i förhållande till vad de presterar, har lyssnat på några högtalare, som i och för sig låt helt okej, men det var en hög prislapp för det ljudet som de presterade.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/15 :  21:09:17  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Nu är det ju inte försäljarna ni ska gå hem med, utan produkterna!!!

Tycker det är väldigt tråkigt att "riktiga" hifi butiker håller på att försvinna, och kvar blir bara sk radio affärer. Det börjar bli ganska uppenbart att det inte längre går att leva på att bara sälja seriös 2-kanals produkter, utan man måste blanda in både lågpris hemmabio och Tv apparater.

Titta tex på Umeå som exempel. HiFi-klubben gick i kk bara för något år sedan i samma lokaler som S-K, deras sista desperata försök var att sluta sälja 2-kanal(förutom silverline serien). Nu har Stereokompaniet gått i KK, och som någon skriver så fanns inga billiga hemmabio produkter i deras sortiment, och inte häller ville han!
Titter man så på stans tredje butik RC, så finns ju inte så mycket 2-kanal Hifi kvar där, Det liknar mer en sk radio-affär men med ett rum med lite seriösare 2-kanal.

Vad detta beror på har jag inte funderat så mycket på, men en orsak kan ju vara att folk inte tänker så långsiktigt längre," grejerna ska se häftiga ut på utsidan och vara det senaste(för det är bäst!!), och nästa år kommer version 9.1 och då måste man ju ha det, så då vill man ju inte investera så mycket.

Tror att detta tankesätt kommer från datorvärden, där utväcklingen går i sådan hastighet att prylarna är "döda" efter typ 2år, och i denna branch så är ju det nya oftast bättre.

Sedan värkar det ju vara en allmän trend att köpa skit, istället för kvalite', se bara på alla lågprisbutiker som ploppar upp överallt, som tex Ö&B, jysk, Rusta, OBS, mm.
Visst är det ju bra att det finns billiga alternativ??, men om man tänker efter, så kanske det skulle vara bättre att investera i något mer rejält.

bara några tankar på detta

mvh
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:28:11  Show Profile Send new order a Private Message
siffernisse skrev:
quote:
Sedan värkar det ju vara en allmän trend att köpa skit, istället för kvalite', se bara på alla lågprisbutiker som ploppar upp överallt, som tex Ö&B, jysk, Rusta, OBS, mm.
Visst är det ju bra att det finns billiga alternativ??, men om man tänker efter, så kanske det skulle vara bättre att investera i något mer rejält



håller absolut med föregående talare!

det är däremot kanske inte lika givande att sälja billigare hembio-utrustningar som dyra hifi-anläggningar,men det betalar lokalhyra,löner och annat nödvändigt.
t.o.m de mest extrema hifi-handlare måste troligen anpassa sig och sälja ex.vis billigare hembio-produkter för att överleva.

jag ser absolut inget fel i detta!tvärtom,så kan det vara ett sätt att nå ut till en ny kundkrets.som kanske så småningom kanske vill ha den den där feta hifi-anläggningen....vem vet!!


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  07:24:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det här låter ju lite självförvållat, en butik måste få kunderna att trivas, dessutom måste de, även om det smärtar, följa med sin tid.
Däremot kan de ju puffa för riktigt bra ljud så att folk blir intresserade.
Butiker som enbart säljer, utan ideal, som våra stora kedjor kommer aldrig att skapa något intresse för välljud.
Entusiasterna måste finnas kvar för välljudets skull, däremot kanske de behöver bli smartare rent ekonomiskt.
Billigare varor kan få bekosta segmentet man tror på, och då kan man slå ett slag för en bättre ljudvärld.

Bravo
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/16 :  08:44:07  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej

Jag tror tyvärr inte att det här enbart är en fråga om Stereokompaniet.
Jag har inte varit i affären i fråga.

Tyvärr är det nog så att Linn har som märke börjat att växa ifrån Sverige.
Det som har varit så bra med Linn är att man har kunnat starta till en relativt låg instegskostnad och sedan uppgradera med en 10-tusing lite då och då för att sakta men säkert nå allt närmare sitt drömsystem. Hur många har inte startat med Mimik-Majik-Tukan för att sedan nå allt högre höjder.

Tittar man hur det är idag så är Classik ett bra life-style system men inget att bygga vidare på. Ikemi-LK segmentet börjar bli minst 5 år gamla grejor och inget nytt verkar vara på väg. De nya grejorna startar på minst 50 tusen per del.

Linn verkar satsa på att bli till för butiker på fina gatan, Harrods och liknande. Hur bra det är för Linns affärer kan jag inte bedöma. Det är dock mindre kul för små butiker och mindre bemedlade musik-entusiaster.

Kurt



Edited by - kurt on 2003/12/16 08:44:53
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/16 :  08:57:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vi har diskuterat lite olika aspekter av det kurt nämner på linn-forumet. Jag och många fler kan bara hålla med att Linn verkar börja försöka ändra kundkrets och filosofi lite grann, och det är väl från person till person vad man tycker om det, men i mina ögon är det rätt trist. T.ex. verkar den briljanta idén att köra på långlivade produktlinjer med uppgraderingar längs vägen dö ut...är tveksam till att det är något bra i längden, tror att det leder till mindre lojala kunder.

Sen tycker jag också det är lite skumt med deras Unidisk-satsning - det är inget fel i sig med Unidisken, men det är märkligt att man väljer att släppa nerbantade versioner som gör avkall på - LJUDET! Men håller bildkvaliteten konstant.

Därmed inte sagt att Linn inte gör bra prylar i allmänhet, men de verkar som sagt överge det lägre prissegmentet mer eller mindre. Trist, men man får väl spara ihop till ett par Klimax Twin.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:21:26  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Håller helt med Kurt ifråga om Linns svenska framtid. Då är det ännu viktigare att butikerna som säljer Linn har alternativ som gör att man byter upp sig i samma butik. Dessutom kan man ju alltid som i Göteborg kombinera Linn med Naim vilket är en god ide då många av prylarna låter bra tillsammans. Kombinerat med ett lite billigare "instegsmärke" när det gäller apparater och högtalare har man ju egentligen allt.

Däremot är det ALLTID viktigt med ett bra bemötande och med en mer lyssnande (inte mässtrande) attityd till kunderna. Detta gäller inte bara Linnbutiker utan till alltför många hifibutiker. Det är dom bästa som överlever och mår bra.

Stereokompaniet är inte den första "hardcore"-Linnbutik som kursat och säkert inte den sista heller.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:35:39  Show Profile Send weezer a Private Message
Känner likadant vad det gäller Linns nuvarande prissättning och nya produktlinje. Inte en pryl under 50 k; när det för ett par månader sedan var dags för ett nytt AV-försteg känns det tråkigt att deras enda steg från -96 landar på 50+ (bra visst, men jag kräver mer under skalet än AC3/DTS), och sen ett hopp uppåt i prisklass till Kisto mm. Slutade med att Primare fick sälja en SP31:a istället.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:39:08  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Jag tror att butiken haft flera delägare, är det kanske så att alla inte var överens om hur de skulle fortsätta driva affären? Även om Linn har rätt bra prylar lär det ju vara svårt att få omsättning att gå runt på dem i de nuvarande lokalerna. Men det har ju redan dragits upp tidigare..
Om det är i kk, ska det inte vara konkursutförsäljning för att få in pengar till fodringsägare då? I så fall borde ju inte en delägare kunna ta över butiken, om inte denne kan ge ett bra pris för allt i butiken då...jag hoppas på utförsäljning men att en Linn-affär drivs vidare i någon form, i små lokaler kan det kanske gå runt, är ju en köptrogen skara Linn-ägare verkar det som

Även om RC har mycket prylar är det ju trist om det bara är den som finns kvar, risken blir att de får kunder utan att anstränga sig alltför mycket vilket knappast gynnar oss köpare...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:49:31  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Gick inte Bellman HiFi på pumpen i götet? Har för mig att dom gjorde succé i Borås och satsade sedan stort i gbg, var där inne då och då (handlade bla en Karik..) men det var jämt tomt i butiken. Bättre drag var det hos tonläget.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:53:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
det är tur att det är mest killar på Tonläget, för så
trångt som det är där så kan de lätt bli gravida

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:55:12  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Larsho, var det du som satt i mitt knä förra veckan?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:11:41  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Nä det kanske inte var du.. men det var en snubbe som dregglade kraftigt över alla Naim-burkar (Anders torkade för fullt) samtidigt som han sa nåt om att Naim är överreklamerat..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:15:23  Show Profile Send Larsho a Private Message
Om det dregglades var det inte jag
nej det var ett tag sedan jag var där, i somras
närmare bestämt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:37:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Nej framtiden blir bra utan Linn Elite-prylar som ingen har råd med. Man kan nöja sig med Ikemi/Espek-klass. Och så lite nya märken son Naim tex.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000