HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på bättre golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:46:18  Show Profile Send Larsho a Private Message

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:07:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vi har ju talats vid per telefon men jag tycker att du vid tillfälle ska prova Sonus faber GP home, för pengarna tycker jag de presterar ett mycket musikaliskt ljud.
Klangfärgen hos instrument är otroligt rätt, den behåller samma karraktär genom hela sitt register. Jag saknar aldrig botten den täcker in det som är nödvändigt med riktiga instrument.
Härliga röster, bra 3D, mer stearinljus och lampkronor med levande ljus än strålkastare dvs detaljerna finns där men det är hela tiden behagligt och levande.
Vissa högtalare får en att känna sig som att man står ute en kall vinterdag bland rimfrost och klar luft, i och för sig härligt men inte några längre stunder, GPn assosierar jag till en mörk skogstjärn en sommarkväll, mörk, gåtfull men när man vant sig ser man alla detaljer, ändå får man känslan av att det lurar något övernaturligt, som man inte kan sätta fingret på över det hela.
Det finns säkert bättre högtalare,men den känslan till det låga priset är (tycker jag) oslagbar.
En annan fördel är att man kan använda mycket högupplösande kablar utan att det blir för hårt och detaljerat.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:14:33  Show Profile Send Amatören a Private Message
mabron

Varför inte överväga någon av Martin Logans modeller?
Med den elektroniken och det tämligen stora rum du har skulle de göra sig bra.
Transparenta, öppna och numera med väl integrerad bas.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:53:06  Show Profile Send J-son a Private Message
Ett par beg. Martin logan ascent är ett mycket bra alternativ. Spelar fantastiskt med "rätt" elektronik. Helt underbara högtalare.
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/12/17 :  18:40:17  Show Profile Send mva a Private Message
Glöm inte TOTEM http://www.totemacoustic.com/ dom gör fantastiska högtalare .

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:16:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mabron

Hur stort är ditt rum? Har du möjlighet till fri placering? vill du ha liten eller stor? hur djupt i basen skall de gå? Vilket slutsteg skall driva?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:47:00  Show Profile Send redestad a Private Message
Får slänga in ett, lite lagom "färgat" tips i form av Von Schweikert, och då helst VR-4 Gen III HSE som jag själv använder som lyckoförmedlare. Fantastisk på alla sätt och en högtalare du bara måste lyssna på om du ska skaffa BRA golvare.

Ha det fint!

redestad
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/12/18 :  09:49:49  Show Profile Send mabron a Private Message
Jag har ett c:a 40 m2 rum med c.a 2.20 till tak.
eftersom de skall placeras i ett vardagsrum så kan jag inte ställa dom "helt fritt". Ej heller några "garderober" eller andra "fula saker" är välkomna av den övriga familjen.
Så då faller en hel del bort …hm

Så en snygg "välljudande möbel" får det bli.
Ett "öppet" ," detaljerat ljud är väl vad jag eftersträvar.
Skulle tro att de ej får vara för färgade(varma) till Muse steget .

Den information som är mest värdefull för mig är ju från de som har ägt sina högtalare eller lyssnat på dom ett tag. Och därför har upptäckt vad som de bra och/eller dåliga på.

"Fantastiska" högtalare finns det ju från alla tillverkare och försäljare.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:07:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker (också) vi talar för lite om produkternas dåliga sidor. Det är egentligen det som är svårast/tar längst tid att upptäcka, tycker jag.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:08:51  Show Profile Send J-son a Private Message
Mabron, Jag har haft mina Ascent i ca 2 år och kan ärligt säga dig att jag har inte hört några bättre högtalare under dubbla summan av något annat märke. Snabbheten hos dessa elektrostater får transienterna att fullkomligt förlösa musiken på ett fantastiskt sätt. De spelar med ett stort och öppet ljud (inga lådresonanser :-)), tolka nu inte detta som att munnen på fröken Barber är en halvmeter stor. Det låter istället som att hon står upp när hon sjunger istället för att sitta på en stol. Ascenten har en fantastisk förmåga att porträttera var i ljudbilden enskilda musiker befinner sig. Lyssna på Berliner philharmoniker med Herbert von Karajan dirigerande hela verket av "also sprach zarathrustra". Blunda och njut, varenda instrumentklass har sin precisa placering i ljudbilden. Vad gäller röster så är de helt outstanding, här är det inte mycket som kan slå dem på fingrarna. När det gäller basen så är den snabb, bra definerad samt mycket bra utsträckning nedåt. Här är viktigt att påpeka att har du inte en riktigt strömstark förstärkare så blommar inte basen ut som den är tänkt att göra. Det märks mycket tydligt varför matchning av förstärkare är mycket viktigt.
Jag hoppas du fått en liten inblick i Ascentens egenskaper och kan inte annat konstatera att Sam Tellig på Sterephile gjorde en klockren placering i "recomended class A" med Ascenten.

citat: "These speakers are rated as among the finest in the world. Combining speed, detail, extremely low coloration and accuracy of the famous and patented Martin Logan electrostatic panel with a custom designed 10” woofer, the speakers are absolutely stunning, whether you are listening to Mozart or Metallica! And wait ‘til you hear them in a Home Theatre setup, the punch and dynamics of the sound effects, along with the clarity of the dialog will amaze you.

Stereophile’s Sam Tellig, also known as “The Cheapskate” was so impressed that the speakers are in the magazine’s CLASS A recommended list! In fact, the Ascents are one of the least expensive in that category, with others costing as much as $50,000!!!"


Lycka till

J-son
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:53:30  Show Profile Send mabron a Private Message
Vad driver du Acentarna med ?
Tror nog dessa går under beteckningen "fula saker" vi får vä undersöka det också.


Edited by - mabron on 2003/12/18 12:05:22
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:10:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Adagio" väl talat om SFGP.
Jag kan inte annat än hålla med, de är otroligt musikaliska med bra balans och ett fanttastiskt mellanregister.
Byter man sedan originalspiksen mot Soundcares Superspikes så blir det ännu bättre.

Bravo
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:39:36  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Ett "öppet" ," detaljerat ljud är väl vad jag eftersträvar. "

Under den rubriken kan du nog inte klämma in ett par SF Grand Piano tyvärr.
Jag skulle nog luta åt Audio Physic som uppfyller dina krav på ljud och utseende.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:50:24  Show Profile Send J-son a Private Message
Mabron> jag kör med en Gryphon Callisto 2100. En helt underbar förstärkare som spelar med en stor glädje och tar fram bettet i musiken, mycket musikalisk och trevlig. Kan jag starkt rekomendera.

mvh

J-son
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:56:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Gryphon är trevliga

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:31:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vill du ha öppet och detaljerat ljud så får mina tips i denna prisklass bli Audio Physic Virgo 3, B&W N803 och Audiovector m3 avantgarde. Revel F30 kanske också passar in men de har jag inte hört själv.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:59:39  Show Profile Send Klenkar a Private Message
hoppas snart kunna ge dig mina intryck av ProAc 1.5
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:21:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
40 kvm är ett ganska stort rum så du behöver nog någon som kan pumpa lite bas för att det inte skall bli för tunnt. Jag tycker du har två vägar att gå: mindre stativare + sub eller golvare. Stativarna går oftast enklast "hem" hos din partner och tillsammans med en sub så får du ljud att längta efter.
Här finns massor med roliga alternativ, reference 3A med rel sub, harbeth C7 med rel sub, eller kanske QRS stativaren.

Eftersom golvarna skall stå ganska nära vägg bör du kanske leta efter ett par med lite dämpad bas typ Mårten för att få bästa ljud i den positionen.
Någon föreslog ett par VR4 or och det låter säkert läckert men kan knappast beskrivas som diskreta. B&W är säkert bra om man gillar det ljudet.

Du är givetvis välkommen att lyssna på mina Gradient när du vill.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:02:24  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag kör en REL storm 3 sub till mina Audiovector m3 avantgarde och det funkar utmärkt, men det går också bra utan sub. M3 avantgarde fungerar också rätt bra nära bakväggen, iaf i mitt rum då bakvägen är en ganska väl dämpad gipsvägg.

M3A är en lättdriven högtalare men det ljud den presterar påverkas ändå i hög grad av valet av elektronik.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:18:52  Show Profile Send mabron a Private Message
40 m2 är stort men takhöjden gör ju att "luftvolymen" minskar betydligt.
Callisto och Miles tillsammans tyckte jag fungerade bra.
Livligt men ändå detaljrikt, men diskanten är inte rolig innan den är inspelad.
Och Miles är också ett alternativ, just med tanke på placering.

Förklar detta lite mer:
"B&W är säkert bra om man gillar det ljudet."
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:47:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lyssna på Revel F30 som passar bra i lite större rum. Best Sound har ett demoex (om de nu är kvar) om du vill få ned priset.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/19 :  21:21:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mabron

Jo alla har vi ju lite olika smak och de flesta märken har lite "familje karaktär" som man kanske gillar. B&W är ofta inte min kopp te men de är ju populära bland andra lyssnare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/20 :  10:03:57  Show Profile Send pak a Private Message
hej.
jag har mina virgo3 i ca 20 kvadrat.det känns som de borde ha en del större för de blir lite väl "gåpåiga"om man säger-det blit lätt högt.
har dock inte hört dom i stort rum,men har hört avanti i stort rum och det var minsann inte illa.virgona borde låta väääldigt mycket öppnare och luftigare i lite större rum=3D.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/12/20 :  11:09:18  Show Profile Send mabron a Private Message
Micke Y: Det är ju det jag är ute efter: VARFÖR du inte gillar dom?

pak: Är det , "gåpåiga", en beskrivning som kännetecknar dom?
Nyfiken !
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/20 :  11:24:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
det märkliga att flera gånger kommer Vienna Acoustic högtalarna på tal men ingen reflekterar och frågan är om det just pga avsaknad av svensk distributör ? denna fabrikat har fått otroliga possitiva recnsioner i hela världen (eller hur PESA ??) men i sverige finns de inte ens för åskådning... märkligt !!!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000