HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nytt om WBT Nextgen RCAkontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:16:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har idag snackat med WBT,s exportchef och han sa att nu är den första batchen äntligen klar i veckan som gick. Han skickar en omgång av vardera silver och kopparvarianten till mig på måndag för utvärdering.
Jag hoppas att hinna med detta under nästkommande vecka och kommer att skriva om detta under "Hårdvara, recensioner".
Jag vet inte utpriserna, detta får ni fråga Sontec om.
Jag köper dom av WBT på OEMkontrakt och får inte sälja dom vidare annat än ihop med mina kablar.

Kopparvarianten är av såkallad Toplinemodell som har varit WBT,s bästa kontakter tidigare. Alltså inte helt billiga.
Silvervarianten kallas för Signature och kommer att bli dyr.
Det är allt som jag kan säga om butikspriser.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:12:12  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Till för digital kablar right?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:31:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Till för digital kablar right?

Till för alla typer av kablar med RCA kontakter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/13 01:33:12
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:52:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Väntar med spänning på hörselintryck, finns lite att göra här hemma om de motsvarar förväntningarna.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/13 :  02:10:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ännu intressantare kan vara att byta ut RCAhonorna i apparaterna till dom nya fråm WBT. Om RCAkontakterna till kablarna fungerar bra så kommer det bara att vara förnamnet till om man by´ter ut även apparathonorna till Nextgenkontakterna.
Som ni kan se från mailen som jag har fått från WBT idag, så kommer det att ta ett tag till innan vi kan testa dom. Vi får nöja oss med hankontakterna så länge. Det som jag har kryssat över är OEMpriser som jag inte kan lämna ut.
0110 CU/AG ära RCAkontakterna som jag får hem nästa vecka.
0210 CU/AG är apparathonorna som kommer framåt februari

"Dear Jorma,

Further to our pleasant conversation over the phone this morning we are sending you here attached our nextgen XXXXXX

as well as our spec sheet for
WBT-0110 Cu/Ag for your perusal.

The nextgens become available as per following schedule.

WBT-0110 Cu/Ag (red, white, yellow, orange) ... as from next week on
WBT-0210 Cu/Ag ... Feb 2004
further colour codings for WBT-0110 Cu/Ag and -0210 Cu/Ag ...Feb 2004

We hope you can close with our offer. Your initial nextgen order is greatly appreciated any time.

Looking forward to hearing from you at your convenience.

Thank you again for your current business and best regards,

b.o. Jochen Rüger
-Export Manager-

WBT-Distribution GmbH"

Om någon är intresserad av specifikationerna och en ritning på hur Nextgen är uppbyggd, så kan jag skicka över den PDF-fil som jag fick med mejlet. Skicka ett mejl till mig så skickar jag över filen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/13 02:42:49
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:18:30  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag hoppas att någon kan lyssna på dessa tingestar snart och säga ifall det blev någon märkbar skillnad, att redan i det här läget säga att det kommer vara mycket stor skillnad ifall man byter ut både honan och hanen mot att bara byta ut hanen låter lite skumt tycker jag.



Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/13 :  18:19:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
LaZyWorM, om du läser lite noggrannare så skriver jag "Ännu intressantare kan vara" "Om RCAkontakterna till kablarna fungerar bra"

Det är ren svenska och jag skriver ingenstans att det är så.
Detta ska provas i ett flertal anläggningar och resultatet kommer
jag att skriva om och dom övriga som har fått vara med och testa kommer att få fritt fram att skriva vad dom tyckte i samma tråd.
Jag kommer att testa med 3 uppsättningar likadana kablar.
1 par med silver Bulletplugs.
1 par med WBT Nextgen CU.
1 par med WBT Nextgen AG.

Apparathonorna kommer inte att finnas förrän i februari. Den biten tar vi eventuellt då.

Dessa RCAkontakter som jag får hem blir dom första och enda i Sverige och dom kommer ut i handeln så småningom.
Så denna någon som du vill ska lyssna på dom kommer att lyssna på dom som jag får hem nästa vecka.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/13 :  19:25:22  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Om RCAkontakterna till kablarna fungerar bra så kommer det bara att vara förnamnet till om man by´ter ut även apparathonorna till Nextgenkontakterna.

Det var mest det jag tänkte på, men jag är med på vad du menar, det kommer bli en intressant upplevelse
Sen är jag en teoretiker så jag skulle gärna testa en hel del grejjer, vore det inte en bra id'e att svepa rosa brus eller något och se hur utsignalen skiljer sig beroende på RCAhona, har man bara bra tolerans på dB-axeln så bör man ju kunna urskilja ifall det är skillnad, ligger dB på eact samma nivå oavsett frekvens vid samma insignal så bör det inte vara någon skillnad?

Är det vanligt att göra sådana tester på kontakter eller hur ser man förändringar och mäter det vid kontakttillverkningar? FE test kan ju vara bra men även där är det ju risk för placeboeffekt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/13 :  20:06:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tester Lazyworm, det har WBT gjort.
Jag lyssnar på skillnaderna och den som jag tycker bäst om vad det gäller en hel hög med lyssningsparametrar är den som jag kommer att använda till mina bästa kablar.

Och det är då en del parametrar som hänger ihop.

Det som jag lyssnar efter är naturligtvis frekvensåtergivningen om dom har med hela registret på en naturlig lika nivå.
Det är djup och bredd i ljudbilden. Och att bredden och djupet inte får vara på bekostnad av svärten mellan detaljerna.
Om svärtan är dålig och det är stor bredd på ljudbilden kommer munnar på sångare att vara onaturligt breda om du förstår vad jag menar med det. Det handlar också om detaljåtergivning som i sin tur hänger ihop med ovanstående parameter.
och det är också själva känslan i återgivningen som jag har svårt att beskriva med ord. Det bara finns där mer eller mindre mycket och vi är några stycken som känner varandara väl som vet vad jag menar.
Det är lite svårt att beskriva detta i allmänna ordalag som alla ska förstå.
Att mäta är en sak, men att överföra detta till dom parametrar som jag beskrev ovan är svårt om inte omöjligt att sammanställa i ett dataprogram.
Det är som att försöka få beskrivet hur ett vin smakar med mätningar. Det finns ingen som har lyckats ännu, och det är därför som det fortfarande finns mänskliga vinprovare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/13 :  21:49:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Då lurade de mig med sin egna reklam.. hehe.. Läste att de var till för digitala kablar! Lär väl iof funka till analoga signaler också..

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/13 :  22:42:49  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jorma, det är väl ändå skillnader på att mäta smaker och lukter mot att mäta ljudvågor?
Jag har ett par kompisar som jobbar som öronläkare å dom kommer med en del rolig input, en av dom håller tom. på med tillverkning av olika hifi grejjer (Roger Sperrling).

Det som kommer ut ur högtalaren (ibland musik) kan mätas med extrem nogrannhet, då du hör skillnad på olika kontakter eller
kablar kan jag lova att det också skulle ge en ändring på datat vid en seriös uppmätning.
Tror inte du det?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/14 :  00:27:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom får väl bevisa detta Lazyworm.
Isåfall har dom löst ala problem

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/14 :  02:37:46  Show Profile Send mace a Private Message
Hur mycket man än kan mäta med en eller flera super-duper maskiner, så kan så är det ändå mina öron + vad dom är länkade till som avgör om jag tycker det låter bättre eller sämre

Jag skulle nog tro att man kan mäta smak & lukt lika nogrant idag, med alla spektro-mojänger, men inte hur det smakar & luktar

(Nu räknar jag inte med den påverkan som tro, önskan, hopp, ekonomi, förutfattad mening, mm. mm. har. Kan inte komma på det tjusiga ordet)

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:10:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej vid både smak, lukt och hörselintryck finns det en felande länk någonstans mellan mätningarna och sinnet.

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:02:19  Show Profile Send mace a Private Message
Individen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:28:35  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hmm...
undras vad den felande länken heter Mr Placebo kanske
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:37:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
LaZyWorM
Det här är en nyhetstråd, ska du diskutera sådant så hänvisar jag till en annan tråd där det redan är fullt av liknande inlägg.
Tack för att du flyttar dit

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/14 22:38:14
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:50:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Till för digital kablar right?

Till för alla typer av kablar med RCA kontakter.

Jorma>De kanske har en karakteristisk impedeans på 75 ohm? Som du säkert vet kan man ju annars få reflektioner i kontakterna ((ZL - Z0)/(ZL + Z0))

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/14 :  23:26:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom har en karaktäristisk impedans på 75 Ohm, och är enligt WBT dom första RCAkontakterna som har det.
Du kan läsa mer om detta här:
http://www.wbt.de/#

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/15 :  00:24:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja, då var ju Cybers inlägg helt riktigt, de är anpassade för digital överföring, det är nämligen bara där det är standard med 75 ohm (koaxial).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/15 :  00:38:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom är utmärkta till digitalkablar, men dom är också avsedda för vanliga analoga audiokablar. Dom är alltså inte enbart avsedda att användas digitalt. Det ser du om du läser WBTsidan lite noggrannare.
Dom är framtagna för att WBT har fått svår konkurrens av Bulletpluggs.

Jag kommer alltså att testa dom i första hand på analoga kablar.
Digitalt är det antagligen inte snack om att dom är kanon för dom apparater som enbart har RCA i dom digitala ut och ingångarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/15 :  00:51:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo visst, det funkar säkert fint till analogt men de måste även haft det digital i åtanke annars hade man inte gjort dem med 75 ohms karakterisktisk impedans.

Egentligen är RCA ingen bar digitalkontakt utan BNC är att föredra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/15 :  01:01:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har från mitt först svar till Neodynium redan svarat att dom är avsedda för både och.
BNC är att föredra hitills, men med dessa WBTkontakter kan det bli så att det kvittar vilken typ man använder under förutsättning att man använder Nextgen i apparaterna också. Men det finns gott om apparater som inte har BNC och då är Nextgen att föredra framför vilken annan RCAkontakt som helst.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/15 :  01:08:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo det är ju bra att det finns en bra digital rca kontakt. Har du förrsten studerat studsfenom i kablar Jorma?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/15 :  08:19:45  Show Profile Send Terminator a Private Message
Citat: "Men det finns gott om apparater som inte har BNC och då är Nextgen att föredra framför vilken annan RCAkontakt som helst."

Jorma, har du redan hunnit testa Nextgen-kontakterna?

Vänligen,
Hans
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/15 :  10:20:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte testat och skall inte testa dom digitalt ännu heller.
Det är digital överföring som jag har snackat om det sista och där finns det inte någon RCAkontakt tidigare som har varit anpassad för detta.
Dom RCAkontakter som skickas från WBT idag skall jag testa analogt.
Och där vet jag inte ännu hur dom kommar att fungera.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000