HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av digitala förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:38:22  Show Profile Send Sture99 a Private Message
I en annan tråd här på forumet blev stämningen aningen infekterad då diskussionen om (billiga) digitala förstärkare kom upp. I syfte att sprida lite ljus över skillnader och få till stånd en mer informativ tråd så startar jag denna.

För några veckor sedan köpte jag en lite digital förstärkare på 25 Watt, en Sharp SDSG11. Nu har jag visserligen packat ned den då jag har beslutat mig för att sälja den men...

Jag spelade den på ett par gamla Warfedale Diamond högtalare under ett par veckors tid. Mitt intryck är att förstärkaren krävde ovanligt lång tid för att "spelas in". Det kan ju finnas en koppling till att man sakta vänjer sig vid den typ av ljud som apparaturen avger, men mot slutet lät den riktigt bra! Hygglig stuns och fasthet i basen (fastän den inte går så djupt, men det kan ju vara högtalarna?). Klart urskiljbara röster och instrument som redovisas detaljerat och fint placerade. Ingen distorsion, brumm eller liknande. Det negativa skulle även vara att det inte svänger så som det kan göra från riktigt bra grejor...

Som jag förstår finns det "en hoper" med folk på forumet som har mer erfarenhet än vad jag har och det skulle vara intressant att läsa om vilka intryck digitala förstärkare har givit.

mvh

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:53:44  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Förresten, finns det någon som kan reda ut bgreppen för mig?

Vad är skillnderna mellan digital och switchad? eller är det samma sak?

mvh

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:41:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl så för att dessa ska nå ända fram till de bästa krävs det påkostade delar, stabil strömförsörjning, nya tekniska lösningar osv.
Utvecklingen inom detta område har bara börjat, de kommer att bli bättre som allting annat som produceras.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:46:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det enda liknande jag har lyssnat "seriöst" på är TacT-grejor. Det lät förbaskat bra, frågan är hur det är när
man lyssnat i några timmar. Rumskorrigering som också fanns med dom där grejorna var minst sagt imponerande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/12/14 :  13:04:07  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Japp, "digital" och switchad är i princip samma sak. Alla förstärkare med PWM-slutsteg kan kallas switchande, men sen skiljer det i hur man får fram styrsignalen till PWM slutsteget. I Sharps fall får man fram den "digitala" PWM-signalen genom en 1-bits sigma-delta A/D omvandlare kring med en 7:ordningens noiseshaper för att pressa ner brusnivån. Så processen är analog. B&O bygger också sina klass-D förstärkare kring en liknande princip. Sen finns det vissa andra, tex Tact och TI, digitala förstärkare som kan ta in en digital signal och omvandla den direkt till en "digital" PWM-signal. Notera att det absolut inte är givet att denna "helt digitala" förstärkare är bättre än en "digital" klass-D, i många fall kan det vara tvärt om.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/14 :  18:08:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Öhh, man kan ha en switchad nätdel utan att steget är digitalt.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:12:01  Show Profile Send zahnn a Private Message
Ja, man kan ha en switchad nätdel till en analog förstärkare... tror dock inte att det är så vanligt...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:35:01  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Ja precis, visst kan man det.

Sunfire har en switchad nätdel med analog förstärkare =)
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:43:16  Show Profile Send Lelle a Private Message
Är inte Grendel det oxå?????

Think different.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/14 :  23:39:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Är inte Grendel det oxå????? "

Japp...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/14 :  23:51:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linn har väl också switchad nätdel har jag för mig - Klimax t.ex. Men detta är off topic för
det handlade om digitalförstärkare och då ligger ju switchningen i effekttrissorna. Man kan
ha en vanlig nätdel till en digitalförstärkare lika gärna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000