HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kortsluta phonokontakterna!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:51:36  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Sitter och läser nya High Fidelity.
Under Post, finns det en insändare som skriver att man ska kortsluta phonokontakterna på förstärkaren (de som inte används) med ett 75ohm´s motstånd. High Fidelity säger att man även kan kortsluta dom helt.
Menar dom att man kör en kort rca-rca/byglar från plus till minus?
Era erfarenheter av detta?
/Jonas

Edited by - Jonas Nilsson on 2003/11/18 20:00:37

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/11/18 :  20:22:31  Show Profile Send Jodå a Private Message
Det kan man göra. kortsluta ingångarna mellan signal och jord alltså.
Kan ju vara lite dumt att korta eventuella utgångar då detta eventuellt kan skada utgångsstegen. Men ingångarna absolut.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:00:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jo har hört det jag också, ska tydligen sänka brusnivån (eller var det störningar??)markant.. har dock inte testat själv.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/18 :  22:29:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Chardas har speciella pluggar som man sätter i kontakterna, finns i RCA och i XLR variant...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:12:42  Show Profile Send arcam a Private Message
Vad kostar dessa
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:17:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man vill ha en s.k dumy så kan man löda sådana själv. det blir ju mycket billigare så.

gcs
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/19 :  03:36:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kan man inte använda preout/in-byglar?
Bara om man hittar i rätt storlek.
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/19 :  07:55:35  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Preout/in-byglar kortsluter inte mot jord, de är gjorda för att koppla signalen mellan två phonokontakter, så det ger nog inte önskat resultat.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/11/19 :  11:57:26  Show Profile Send Rollo a Private Message
MartinH:"Chardas har speciella pluggar som man sätter i kontakterna, finns i RCA och i XLR variant..."
Jag tror att dessa bara täcker kontakten, inte kortsluter. Från http://www.cardas.com - "Unlike traditional shorting plugs, these caps do not short the inputs[...]"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:15:41  Show Profile Send gcs a Private Message
"Om man vill ha en s.k dumy så kan man löda sådana själv. det blir ju mycket billigare så."

Det här var tydligen ointressant för det var för billigt och då kan det ju inte vara bra.

gcs
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:14:47  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Nej gcs, inte ointressant. Är ingen höjdare på att löda bara, och ska man ha det på alla ingångar så blir det några stycken.
Men om någon vänlig själ till en rimlig kostnad gör det åt mig, så bryr jag mig inte vad det är för kablar/kontakter
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:30:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
75 ohmsmotståndet skall man använda när man kortsluter en digital RCA-utgång(110 ohm vid balanserad digitalutgång).
Digitala utgångar bör man kortsluta om dom inte är avstängningsbara.

Självklart har jag gjort allt det här, och jag kommer aldrig erkänna att jag inte hör någon som helst skillnad.
Man är ju mån om sitt rykte som audiofil!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:48:43  Show Profile Send gcs a Private Message
"Jag kommer aldrig erkänna att jag inte hör någon som helst skillnad.

Nej det var just det. Jag har ju inget rykte som jag behöver vara så rädd om.

gcs


Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:48:16  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det jag kan säga är att kortsluta/bygla två av polerna i XLR-ingången på Krell-slutsteg vid RCA-drift är helt enkelt ett måste. Deras slutsteg levereras t.o.m. med dessa byglar. Om detta inte görs uppstår ett enormt irriterande missljud som kan liknas vid jordslingebrum...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/11/19 18:50:09
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:01:55  Show Profile Send Fred a Private Message
Köp enklaste rca phonohanar, kanske 4kr st, skruva av plasthylsan, löd ihop jordstiftet med signalstift,skruva på hylsan igen. Plugga in på alla ingångar i försteget. Så har det sett ut på baksidan av min Remus de senaste 15åren, billig o bra tweak!
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:14:13  Show Profile Send Chipko a Private Message
Umm, 75Ohm är kabeln, ingångsimpedansen på ett modernt steg är betydligt högre! Ska du bygla en utgång så använd åtminstone 50K. Ingångar kan kortslutas.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:37:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Inte på digitalingången, den är alltid på 75 ohm. På de analoga utgångarna kan jag däremot hålla med om att större motstånd inte skadar.

Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:45:50  Show Profile Send Chipko a Private Message
Ändrat mig, att bygla utgångar gör förmodligen ingen skillnad alls då den bara är ansluten till andra utgångar via jord, signalen går via ett relä, och eventuella signaler den plockar upp från elektromagetisk strålning är många gånger lägre och knappast inom det hörbara spektrat. Nån kan ju roa sig med att räkna på våglängden på en 20kHz signal. Att bygla förlänger snarar jordbanan och där med "antennen". Ingångar är en annan femma, speciellt phonoingångar men dom är bara att kortsluta.

f95toli, Skulle nog lämna digitalingången obyglad av samma anledning som utgångarna. Radiovågor skapar knappast en 1:a så den är nog bäst att lämna hängande.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/19 :  21:11:38  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Aha Fred, missuppfattade det lite
Trodde det var en variant av Tara Labs Missing Link...
Alltså byglingar, inte jordstiftet med signalstift.
Det förenklar det lite
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:47:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Digitalutgångar bör byglas med ett 75 ohmsmotstånd för att hindra reflexioner tillbaka in i apparaten.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:02:33  Show Profile Send daja a Private Message
ok allt detta låter ju bra men vad händer om man väljer den ingång som är kortsluten?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:53:00  Show Profile Send Hepcat a Private Message
daja:

Det händer inget det blir bara tyst.

www.selleri.de
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:58:20  Show Profile Send daja a Private Message
Bra bra... man vet ju aldrig.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000