HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ojämn bas i höjdled?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:35:44  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tjopp!
Jo,jag har börjat tänka lite rumsakustik i mitt rum,har gjort en cd med sinustoner för att kolla rumsresonanser o dyl.
Vid ca 80hz så försvinner basen vid lyssningshöjden i fotöljen,men ställer jag mig upp så hörs basen väldigt mycket,vi talar säkert en 6-9 db skillnad..
Ska bygga basabsorbenter till hörnen o jag undrar om sådana även "tar hand om" höjdskillnader i rummet???
80-90 hz förstärks även vid väggarna runt om,vid 100-1200 hz blir problemen mindre.
Vad göra????
Trevlig helg


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:47:16  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Har samma problem, men dock bara i ljupbassegmentet 25-50 Hz.

Sitter ner hyfsad bas, ställer mig upp - oj! Vilket ljup! Jag har ärligt talat funderat på att montera subben i taket

Hade den varit i taket så hade ljudvågorna vandrat lite längre, men fortfarande varit centrerad mellan huvudhögtalarna, vilket jag tycker är väldigt viktigt... Jag hatar sned lågbasbild

Är också lite inne på att bygga basabsorbenter och möjligen investera i en eq för att få till den optimala basen...
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:51:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Här luktar det stående vågor. Kanske kan en diffusor av något slag vara lösningen.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:58:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jobbigt, jobbigt, själv har jag bas i alla rum utom i rummet där högtalarna står.
- SÄNK VOLYMEN" vi står inte ut ropas det i kör. Det dundrar så vi kan inte prata härinne.

- Vaddå, jag hör ju knappt något?

Tyvärr har de rätt om man kontrollerar.
Rumsakustik och ljudproblem är tröstlösa emellanåt.

Bravo
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:08:01  Show Profile Send chrixter a Private Message
Sällar mig till klagokören. Stark basföränding i höjdled (i alla leder om man skall vara korrekt), trodde först att jag var tokig men fick fenomenet verifierat av frugan. Intressant nog så kunde effekten simuleras av den där tyska akustiksidan som snurrat runt i forumet. Antar att detta bekräftar att det är stående vågor som spökar.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:35:03  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Ekan:menar du att diffussorn ska placeras i tacket eller på någon vägg.
Är det nån som vet om problemet påverkas av absorbenter i hörnen?

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:42:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rumsakustik är knöligt. Den tyska sidan är bra men jag tror inte den säger hela sanningen, "riktiga" beräkningar är extremt komplexa. Nedan kan ni se en bild på EN egenmode (av tio beräknade) hos ett rum



När man ser en sån bild blir man inte så förvånad varför basen kan skilja också i höjdled.

edit: Dumma bild...

Edited by - f95toli on 2003/12/12 15:43:51
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:10:54  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tuff bild..varför får vi inte göra fysiklabbar om rumsakustik på uni??? Något att ta upp med programledningen kanske...

Också tänker man på att det är en nog ja, och EN frekvens...lär se roligt ut om man ritar ut ett par frekvenser samtidigt...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:44:44  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Orpheus, betänk att du diskuterar med en lekman...

En stående våg uppstår då en transversell våg reflekteras mot en vägg. Du kan tänka dig två sinuskurvor, där den ena är fasförskjuten 180 grader. Olyckligtvis hamnar dina öron mitt i en nod, d.v.s. vågorna släcker ut varandra, där du lyssnar.

Sensmoral: om du placerar en diffusor på bakväggen kan du undvika uppkomsten av stående vågor. Jag har själv liknande problem, men tyvärr aldrig testat med diffusor.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:40:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Hade jag två hela väggar att leka med skulle jag bygga en "tavla" av äggkartong plus en dämpvägg. Denna kompott kan sedan kompletteras med 2 basmodeler eller allestäders närvarande akustikguden Behringer.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/12/12 17:42:00
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:41:33  Show Profile Send dekengren a Private Message
Ekan, det är väl inte särskilt vanligt att försöka motverka stående vågor med en diffusor så kan det vara så att den diffusorna blir vädigt stor eller så? Man brukar ju hantera bas som "en gas" och då vill min fantasi i alla fall ha det till att en diffusor kanske inte fungerar? Det är i alla fall bevisat att man kan absobera bort dessa problem så det är väl ingen dålig taktik om man funderar på att göra någonting.

Orpheus - Ja, det fungerar.

f95toli - den tyska sidan är lite på ett ungefär - men dom har en retail-version som står och räknar i mååånga timmar (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23230) efter ett idogt pillande med alla detaljer. Fast det är ändå förvånande hur bra den "tyska sidan" är, dess beräkningar stämmer väldigt väl i mitt rum i alla fall.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:47:02  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Om jag fattat saken är rätt så lider Orpheus av stående vågor, d.v.s. utsläckning mellan ljudvågor. Vad ska han då med basabsorbenter till om han har utsläckning i lyssningspositionen? Är inte basabsorbenter till för att suga upp "överskottsbas"

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:17:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ett perfekt rum ur akustisk synvinkel är inte lätt att förverkliga, men det går att komma en bit på vägen. Vi får se vad du tycker efter ditt besök hos mig, det finns naturligtvis mer att göra men allt har sin tid/ekonomi.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:16:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Absorbenter minskar också de reflekterade (stående) vågorna och ekon som grumlar basen. Basabsorbenter gör att den bas du hör blir tydligare och inte dränks i ekon.

En bas-diffusor kan ju tex vara en snedställd vägg(-halva).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:02:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fördelen med det tyska programmet i lättversionen som är gratis på nätet, är att det snabbt går att se om det finns problem och med lite trixande med möbler eller absorbenter, att det faktiskt finns saker man kan göra för att påverka ljudet.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/12 :  23:16:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det korta svaret på original frågan är JA men samtidigt vill jag förklara ett missförstånd som tydligen finns. Absorbenter suger inte upp bas! den suger upp den studs i väggen som ljudet gör vilket gör att basen i rummet blir jämnare. Det går till så här:
Eftersom jag är så taskig på att få till en ritning får du fatta pennan själv så kommer detta att bli lättare att förstå.

Ljudet är en vågrörelse i rummet som rör sig mot väggen. Där studsar den tillbaka in i rummet. Rita nu vågor in och sedan ut från väggen. Vid vissa frekvenser kommer vågen att dubbla energin (massor med bas) vid vissa kommer den att släcka ut basen helt=ingen bas alls. Vilka frekvenser beror på rummets dimensioner.

En basabsorbent tar alltså bort tillbakastudsen in i rummet och därmed får vi jämnare bas i hela rummet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/12 :  23:34:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
En basabsorbent är alltså även den en sorts diffusor - enkelt uttryckt. Då fattar jag ...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/12 :  23:44:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ekan

Mja, en diffusor sprider ju ut studsen i massor med riktningar medans absorbenten omvandlar energin till värme. Att bygga en diff för bas gör den mycket, mycket stor så därför brukar man blanda absortion för bas, mellan, diskant och diffursion för mellan, diskant.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000