HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komponenter som färgar/förvränger sanningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/09 :  08:24:48  Show Profile Send Adagio a Private Message

Jag tycker att kablar ska låta så lite som möjligt dvs egen ljudsom jag anser vara =färgning.
Varje komponent inkl kablar kan liknas vid glas-skivor, skivorna färgar och förvränger det ljus(signalen) som passerar genom glaset.
Färgar man medvetet sina glas-skivor innebär det ett filter dvs vissa våglängder av ljuset släpps inte igenom, denna förlust av info resulterar i en färgning av slutresultatet.
Vissa tror att man kan uppnå ett neutralt resultat genom att kompensera tidigare egenskaper/fel med motsatt effekt, enl dessa skulle resultatet bli 1+1 jag anser att det snarare är -1-1, förlust av info och förvrängning/distortion borde vara sämre.
Målet måste vara att släppa igenom så mycket och så oförvrägd information som möjligt.
Men har man fel på sina apparater så kan resultatet bli att en klar glas-skiva avslöjar brister medans en färgad kabel "maskar"/kompenserar genom att reducera/förvränga info, resultatet må vara lättare att lyssna på men det är ändå fråga om en kompromiss.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:19:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Då måste man ju säga att Nordost kommer att färga något kopiöst eftersom de är oskärmade och då kommer att plocka upp allt skit som finns runt om....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:24:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
F/E-test!

(http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:53:05  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Det finns två sorters förvrängning:

* den som är reversibel (ex: att ändra signalstyrka)
* den som är icke-reversibel (ex: klippning)

RIAA-förstärkaren är ett exempel på en färgning
som är önskvärd.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:33:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Huvudsaken är väl om man trivs med musiken och ljudet oavsett om det är "färgat" eller inte. Musikupplevelse är subjektiva saker.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:20:32  Show Profile Send Adagio a Private Message

Ok jag vet inte men det är min åsikt att bla nordost har mycket lite egenljud. Ett exempel med tidigare kablar jag haft eller provat Taralab, Clou, transparent,AQ, van denHul och galaxy har jag bla med samtliga upplevt den buffrade utgången på mitt försteg som klart bäst, den passiva har låtit tunn, oengagerande och utan driv med antydan till vasshet. Den buffrade hade mer kropp driv och tyngd inga negativa egenskaper kunde spåras.
När jag provade Red dawn var jag skeptisk bla på avsaknaden av skärm jag körde den bufrade utgången och det lät mycket bra, efter några veckor tänkte jag ändå prova den passiva utgången, utgången var väl ändå given.
Till min förvåning saknades det för första gången ingen dynamik, kropp fanns och en oslagbar transparens, har fortfarande inte hört något som ens är i närheten på denna punkt.
Nu till pudelns kärna: den buffrade utgången trots ett minimalt antal högklassiga komponenter lät mycket färgat i basen och svullet i jämförelse med den passiva, detta hade jag aldrig tidigare upplevt med andra kablar då dessa förmodligen själva färgade så mycket att effekten försvan, och med sin skärmning minskades dynamiken såpass att den känsliga passiva utgången inte kunde driva slutsteget tillräkligt för att behålla dynamiken.

Den inbördes geometrin är viktigare för att eliminera störningar än en förslöande skärm, skärmade kablar låter slött och kornigt i toppen i jämförelse.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:31:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Hur kommer det sig att det man tycker låter bäst är det man förmodar det minst färgade? Det kanske är prcis tvärt om.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:38:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur vet man hur det lät från början?

Ljudförstöringen börjar ju redan vid inspelningen och sedan bara fortsätter det.
Vad du vill åstadkomma är väl ett naturligt ljud vid uppspelningen, inte ett exakt ljud av inspelningen, det är trots allt inte samma sak.
Jag har inte hört de värsta Nordostkablarna, men nog tycker jag att alla komponenter färgar åt något håll.
Om vi gör en inexakt men åskådlig lista så kan man väl säga för ljust, för mörkt, för detaljerat, för luddigt, för tunt, för mycket bas, mellanregistret!, överdriven bas eller diskant osv. osv.
Du kan para ihop dessa förklaringar med vilka kablar du vill, någon passar in på varje kabel oavsett fabrikat av vad jag hört hitills.

I slutändan handlar det nog ändå om hur du och jag tycker att det skall låta ur högtalarna än att fånga den verklighet vi inte känner.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/09 15:07:55
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:06:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Flint, den passiva utgången (McCormack TLC-1) går bara via volympotten. Så låter det bättre så än aktivt så borde det vara mer transperent.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:15:05  Show Profile Send Flint a Private Message
henricsson
Om utgången matas direkt från potten (högohmig drift beroende på läge) så kan du få en RC-krets tillsammans med kabelns kapacitans med diskantfall som följd och det är ju också en form av färgning.

Edited by - Flint on 2003/12/09 15:49:43
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:56:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Dacapo?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22770




,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/09 :  18:54:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Varför skriva om samma åsikt 2ggr för att svara på i stort samma frågor, ärligt talat är skillnaden mellan olika kablar egentligen ganska liten, det är bara vi invigda som upplever skillnaden som stor.
Det kunde lika gärna ha blivit transparent rakt igenom för mig om rätt modell hade demonstrerats hemma hos mig.
Jag visste att de skulle vara bra men jag blev lite besviken, för höga förväntningar. Det var tvärtom med Nordost, jag var skeptisk och förväntade mig ett kyligt och kliniskt ljud men så var det ju inte.
Man ändrar också smak både ljudmässigt och rent visuellt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:54:22  Show Profile Send bjorn a Private Message
...Det verkar som om vi hamnat i den klassiska frågeställningen " låta rätt eller låta bra"...

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/10 :  00:05:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Möjligt "bjorn", men med den skillnaden att vi inte vet vad som är rätt i egentlig mening.

Visst "sladd" är nog detta ett "déjà vu" fenomen.


Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/10 :  12:11:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Anledningen till att jag srev denna tråd som liknar den andra är att det finns fler läsare på HIFI delen än hårdvarudelen=fler inlägg och fler åsikter.
Om ngn har negativa åsikter om det ber jag om ursäkt, intentionen var god.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/10 :  14:54:09  Show Profile Send nin a Private Message
Alla anläggningar färgar ljudet och ljudet på skivan är inte samma ljud som verkligheten.
Så det handlar om subjektiv smak.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/12/10 :  16:56:19  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej "Bravo"

Du kan egentligen bara ha en referens och det är hur musik låter i verkligheten, (oförstärkt). Ju närmare den verkliga upplevelsen, desto bättre system.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:01:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det är sant.. ända sanna referensen!


Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:42:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tycker att både Bravo och Björn har rätt. Levande musik bör vara en referens för neutralitet men sedan blir det ändå subjektivt när man skall värdera vad som ligger närmast neutralitet, förutom sådana svårigheter som att man inte kan veta exakt hur det lät vid just det framförandet. Man lägger också olika vikt vid olika typer av avvikelser, en del kan acceptera litet hård diskant om basen är bra medan det är tvärtom för andra.
Det blir litet mer komplicerat när det gäller t.ex. rock av flera olika skäl. Denna är kanske inte ens en inspelning av ett framförande.

Det är OK att ha andra referenser än neutralitet bara man står för det. Men det blir förvirrande om man kallar det starkt färgade ljud man själv föredrar för neutralt. Och att neutralt automatiskt = bäst, detta kan det finnas olika uppfattningar om. Det är dock bra om man kan vara överens om hur ljudet mellan olika komponenter skiljer sig åt, utan att man behöver vara överens om hur det skall låta. Om man inte kan detta så blir mycket av diskussionen omöjlig eftersom det då bara återstår att lyssna själv på allt eftersom man kan tycka precis vad som helst om vad som helst. Utseendet lär vi inte heller vara överens om så det som blir kvar i så fall är väl mest tips om var man kan köpa grejor billigast.

Jag tycker att utgångspunkten att kombinera neutrala komponenter och välja neutrala kablar är bra. Problemet är bara att man mer eller mindre kommer att misslyckas med detta, särskilt om man som de flesta av oss har en begränsad budget. Eller om man vill ha en viss färgning, försöka att få in den så sent som möjligt. Detta ger bättre möjlighet till kontroll. Jag har använt den senare strategin i min hörlursanläggning där jag försökt få neutrala komponenter och kablar fram till hörluren. Jag menar då komponenter som jag upplever som relativt ofärgade jämfört med andra och inget absolut. Som hörlurar har jag en som är ovanligt neutral (Sennheiser HD650) för klassisk musik och som allroundlur och en som är mera färgad åt det hårdare och punshigare hållet som jag ibland använder för rock och jazz. Kanske skall skaffa en litet varmare och mysigare också!

Det resultat man får räkna med är misslyckande med att uppnå full neutralitet och naturlig återgivning, även om man strävar efter det. När någon försöker optimera sin anläggning med en kabel är det därför dumt att klampa in och tala om att: "du grabben, du skulle skaffat neutrala gjejor från början istället, ditt pucko!".
Att man tycker att en viss kabel låter neutral i ett visst system är heller ingen intäkt för att den är neutral, den kan mycket väl ha en färgning som får systemet att bli mer neutralt som helhet.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:41:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett problem är väl också att de det är ytterst sällan (möjligtvis med undantag för vissa klassiska inspelningar) man lyssnar på en "riktig" live-upptagning inspelad med endast två mikrofonerb (stereo). Även om det verkligen är "live" (alla spelar samtidigt, i motsats till att spela in ett instrument i taget) så mixas ju ljudet från flera mikrofoner,ev. kanske tar man också bitar från flera olika tagningar och sätter ihop.

Så hur lät det egentligen?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:06:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Referensen levande musik blir i viss grad teoretisk eller principiell på grund av en massa svårigheter med att jämföra en viss inspelning och det faktiska uppförandet. Det är inte det samma som att den är omöjlig. Jag tycker också att den hjälper till att hålla kursen rätt. Om återgivningen låter på ett sätt som starkt påminner om levande musik och man får hålla på och diskutera om det kanske avviker om inspelningen är gjord på ett visst sätt men inte om den är gjord på ett annat sätt, då har man kommit väldigt nära! Det är tveksamt om jag har hört något som kommer så nära än.
Frågan är vad det finns för alternativa referenser?
Problemet för mig är mer vad man skall kompromissa med för att hitta något som fungerar i vanlig hemmiljö och inom en rimlig kostnadsram. Och att hitta det mest prisvärda i den uppsjö av möjligheter som finns.



Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:35:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om man försiktigt ger sig in i detta så slåss man ju med ganska många "läror" (och irrläror...) när det pratas ljudideal.

Viktigt att tänka på är att sålla bort allt som presenterar sig självt som "perfekt", "bättre än allt annat" mm

Bättre är de skolor som medger att de har ett visst ljudideal som de också redovisar, t ex "mina förstärkare skall låta levande och melodiskt med en smula romantiskt skimmer, för då trivs man bäst med dem i längden"

Sämst är de som utropar sig själva som guds gåva till den neutrala återgivningen med ohyggligt sofistikerade mumbo jumbo om i sammanhanget helt oviktiga "fakta" (denna pryl används till de största borrtornen på atlanten och kostade 1 triljard att ta fram) - men misslyckas med den faktiska uppgiften. Många upplever det ju inte förrän efter köpet är ett faktum. Den typen av produkter promotas alltid stenhårt vilket påverkar både kunder och butiker.

Hifikonsumenterna är ofta fulla av negativa åsikter men dåliga på att vara kritiska i ordets egentliga bemärkelse!


Om kablar kan jag ju inte prata, där har jag en hel hemsida att breda ut mig på

mvh
sladd
,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:56:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Är ganska trött på diskussioner om vad som är bäst och inte.
Ingen kommer ändå överens. Det som är bäst i din egen anläggning och du själv gillar mest är bäst för dig själv. Finns inga bästa kablar eller produkter.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:58:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Nu handlade inte kanske den här diskussionen vad som är bäst eller inte...men det skulle nog lätt kunna gå över till det....
Men det är ju alltid skönt att ventilera! =)
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:02:02  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag tycker inte att man slaviskt skall ha "hur det låter live" som absolut referens. Däremot tycker jag att man skall eftersträva en ljudåtergivning som gör att en inspelning låter som dess producent menade att den skulle låta. I mycket akustiskt orienterad musik sammanfaller detta ideal med hur det låter live, vilket gör denna referens mer universell.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:19:11  Show Profile Send Flint a Private Message
sladd

Jag håller med du.
Inte alltid, men just nu.
Rimma är dessutom kul
å snart är det ju också Jul.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000