HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 planering av hifirumsbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:32:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Har länge pratat hit och dit om mitt kommande hifirum, mycket snack och liten verkstad, men nu verkar det som att budgivningen på hus stannar av och pekar åt vårt håll. Givetvis köper man ju inte hus utan potential att tillfredsställa hifinörden.

Nu ligger bygget visserligen en bit fram i tiden, med tanke på inflytt och barnankomst, men det är bra att börja forma planer och få ideér redan nu.

Så vad ska bör och borde göras?

Taket disskuteras lite här och där på forum. Finns flera panellösningar som skulle kunna ge diffuserande effekt, eller dämpa? Möjligheten finns att regla ner, om det ska bli en mer avancerad lösning.

Golvet blir ek 36mm, det är redan bestämt, men vad kan jag göra för att ge det så bra förutsättningar som möjligt? Mattor tillkommer givetvis, men heltäckning är uteslutet.

Vägg bakom högtalarna respektive lyssnaren. Finns generella tips?
Diffusering bakom lyssnaren. Hur fungerar le/de i praktiken?

Hörnen bakom högtalarna?
Hörnen bakom lyssnaren = basabsorbenter?
Hörnen är ju enkla att "skära" av och utnyttja ytan till dämpning, men görs det bäst i alla fyra hörn eller....?

Diffusering på sidoväggar och/eller absorbering? Första reflexen är väl viktigast att åtgärda, blir det bredbandsabsorbering på den punkten eller bara för höga/låga frekvenser?

Om det blir dipolhögtalare(blir eventuellt ett kommande inköp) skall jag vidta andra åtgärder av bygge i rummet då?

Vad för mätningar bör jag göra som en amatör kan dra lärdom och nytta utav.

Usch vad mycket frågor, men sen är ju projektet inte litet...
Avkastningen hoppas jag skall vara värd "besväret"

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/11 :  20:55:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
JAG skulle använda hörnen på frontväggen (den du ser när du lyssnar) till att bygga en absorbent genom att skära av det 45 grader från golv till tak 60-80 cm brett. Bygg en vägg "ut mot rummet" av Isovers väggskiva=pressad mineralull och klä med tyg.

Hela frontväggen skulle jag växla mellan absortion och diffursion. Diff=spridning åstakoms ganska lätt för det är bara att använde det som passar och sprider ljudet. Reglar, rundstav eller så.

Jag har prövat med diff och tycker bättre och bättre om det. Jag skall komplettera själv under julen så jag återkommer med mer tankar kring det senare.

Lutar mer själv till att använda diff vid första reflexen om rummet har vettig dämpning i övrigt. Det blir kanske inte så snyggt men verkar funka bra.

Kommer inte på mer ju nu, återkommer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/12/12 :  07:04:33  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hade ungefär samma tanke med hörnen bakom högtalarna samt diffuseringen bakom högtalarna.

Väggen och hörnen bakom min lyssningsplats då?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:41:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har du en väldämpad frontvägg behövs inte så mycklet dämpning av bakväggen, bara hörnen igen om du kan. Gärna mycket diifursion som alltid, jag har en massa bokhyllor och annat som ger samma effekt. En kal vägg är nog inte så bra men någonstans skall du ju ha skivorna eller hur?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:37:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Ja de ger ju en diffusering och de skulle nog ta upp hela bakväggen. Eventuellt bygger man en hyllvariant som är mer lämpad för syftet än Ikeas Benno som är fallet idag... 12st...

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2003/12/13 10:27:42
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/12/12 :  23:58:29  Show Profile Send escape a Private Message
Micke Y, Istället för att varva mellan absorbering och diffusering vid frontväggen, vad tror du om använda båda två över hela väggen. Mineralull intill väggen, en luftficka och sedan rundstavar eller vad man finner lämpligt framför det?

Vänligen //C.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/12/13 :  11:25:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Ni kan följa mitt bygge, finns under sidan "bildreportage"

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:40:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Escape

Jag är lite tveksam faktiskt, kanske att de den ena gör att den andra inte behövs. Min tanke från början var att inte få helt död akustik i rummet men ändå få en stor och djup ljudbild. Det kan funka om du har en variant på ditt recept: vägg-luftspalt-väggskiva-rundstav-tyg. Ju mer jag tänker på det så blir det bara bättre och bättre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000