HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY och tweaks
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:14:55  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
Kom och tänka på en sak. Finns det diyare som använder sig av tweaks?
Tex använder shaktistenar vid delningsfilter eller bybees och exklusiv högtalarkabel i internkablaget? Eller har vi fullt upp med att tänka på elementval och portlängder etc?

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:19:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
dte mesta man använder kan väl räknas som tweaks.
att dämpa lådan t.ex.

jag tycker att gränsen mellan tweaks och vad nu det andra kallas är ganska suddig.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:21:07  Show Profile Send patrikf a Private Message
Ok, tweak betyder väl förbättring i allmänhet. Jag menade "det andra"!
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/11 :  23:22:13  Show Profile Send thompa a Private Message
Nja, jag vet inte om jag kan anse mig som en "äkta" DIY:are då jag enbart fått till ett par HFLS-1:or, men jag har lite svårt får "tweaks". Det jag menar med "tweaks" är den typen som i princip aldrig kan mätas eller verifieras opartiskt och objektivt.

De flesta "tweaken" man läser om typ stenar, glasputs på kabeln, färga cd-kanter, tejpa för luckan etc. tror jag mer är subjektivt betingade. Observera dock att det inte behöver vara något negativt med detta! Folk kan i vissa fall bli friska på placebos bara för att de tror på effekten.

Hursomhelst beror nog mitt synsätt på min bakgrund som Teknisk Fysiker och naturvetare

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/11 :  23:53:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag använder CD-Floppy ibland. Och ferritringar på kablar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/12/12 :  01:00:06  Show Profile Send desoto a Private Message
Bernt: Utan att trampa in på allt för djupt vatten så har ju ferriter då en vetenskapligt bevisad (och om korrekt använd, en ovetenskapligt allmänt vedertagen) påverkan, till skillnad från andra saker som är (eller kan vara/kan påstås/sägas beroende på hur man ser det) mer subtila.

Personligen brukar jag tänka någorlunda på fysikens lagar när jag ger mig i kast med ett bygge. Skall ett kabinett helst vara resonansdött dämpar och stagar jag lite extra mycket. Jag försöker välja bra ledare i signalvägar för såväl låg som högnivå osv.... Det är dock aldrig något som är prio 1, eller satsas orimligt mycket extrapengar på, men så tror jag att det är för de flesta, till en viss gräns tänker man till, och influeras här och var ifrån med div tips.

Pudelns kärna är väl att gör-det-självaren hellre åstakommer saker för att bevisar någon viss tes i första hand, och utvecklar det hela till perfektion (nåja) i andra, tredje eller hundrade hand. Detta står för mig, det är sällan jag arbetar vidare med en idé fullt ut, vilket i förlängningen lett till mitt motto. Eftersträvansvärt eller ej är tveksamt, men det lämnar jag åt er att bedömma.

Varför ska man så att säga ägna all tid åt tweaks och förlora fokusen från det man som GDS:are EGENTLIGEN eftersträvar att uppnå?

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  01:24:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ska vara roligt, annars kan det kvitta. Det är väl mitt motto till viss del, jag försöker inte bevisa något.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/12 :  01:59:22  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tror vi talar om gränsen mellan religion och vetenskab. Många religiösa påståndar har bevisats när vetenskaben hunnit ikapp och omdefinarat dom till naturliga fenomen. Så är det väl också med många av dessa tweaks.
Tyvärr exploaterar cyniska producentar ofta människors tro på esoteriska kompnenter och magiska kretsar till att ta betalt gigantiska summer för sina prudukt, på samma sätt som vanlig religion alltid har varit det bästa sätt att exploatera och förtrycka människor.

NB! Även Bo Hansson är religiös. Han säger: "GUD GE MIG STYRKA" när jag berätter om mina silverkablar i teflonslang
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  02:26:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
NB! Även Bo Hansson är religiös. Han säger: "GUD GE MIG STYRKA" när jag berätter om mina silverkablar i teflonslang

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/12 :  06:14:54  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej! Var i denna tråd inte ute efter den gamla vanliga diskussionen, utan om just diyare står med "fötterna på jorden" eftersom vi bygger själva. Min tanke är att vi i större utsträckning än dödliga vet vad som påverkar ljud...!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/12 :  06:49:36  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
förlåt om en gammal nalle klampar in i detta rum Kanske har jag missförstått frågan
quote:
patrikf Posted - 2003/12/11 : 19:14:55
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Kom och tänka på en sak. Finns det diyare som använder sig av tweaks?



om inte tweaks är något obskyrt objekt som bara finns i dyra hajfajanläggningar utan betyder att man modifierar för att i bästa fall uppnå ett bättre resultat så är jag helt inne på Bernds linje : det skall var kul.
Men har du inte svarat själv:
"Finns det diyare som använder sig av tweaks? "
För mig är en diyare en som just gör tweaks. VEM ANNARS
Han/hon tvingas hela tiden till att använda hjärnvindligarna till att lösa problem. Har du en ritning, oavsett vad det är, händer det nästan alltid att man måste göra avkall från ritningen: Modifiera för sitt eget behov (storlek, form, färg, utimpedans, wattantal, drivspänning) och då är det enligt min mening någon form av tweak.
Placeboeffekt eller inte: att bygga och modifiera en förstärkare/högtalare enligt sitt eget tyckande ger en sådan tillfredställelse att man upplever att det "låter bättre" .
En telefon som skulle ha "hajfaj" data tror jag att vi skulle tycka lät sk.t. därför att vi inte vill ha med en massa onödigt ljud (bakgrundsnoise, infraljud, buller, kroppsljud etc etc.

Patrik, om du har någon annan def på "tweak" så kan du lämna min kommentar därhän och jag ber om ursäkt för mitt inklamp.

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:27:29  Show Profile Send patrikf a Private Message
Bäste gammelnalle, om du läser inlägg två och tre i denna tråd besvaras din undran!!
MVH
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:32:16  Show Profile Send markusA a Private Message
Om man med tweak menar moddningar så lär det ju tweakas/moddas friskt hos DIY'are...
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:03:12  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hefty kan också läsa de tre översta inläggen!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:14:17  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
ber om ursäkt för att jag inte förstår... Betyder inte att tweaka: att göra förändringar, modifikationer? Och står inte diy för : gör det själv???
Om inte, glöm allt jag sagt. Om det betyder vad jag skriver, tja .... Om du tror att om du löder när det är fullmåne och klipper fåren under först dagen i ramadan för att fylla ut din högtalare med. kommer givetvis du att tycka att det blev skillnad. ?????

gammal nalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:38:02  Show Profile Send markusA a Private Message
Om du ändrar frågan till:
Tror DIY'are på Hi-Fi woodoo annars får du ett väldigt brett spektrum på tweak och frågan besvarar sig själv. Använder sig "gör det självare" av ljudförbättrande ingrepp på Hi-Fi apparatur och kringliggande relevanta parametrar. Hallå eller...
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:58:24  Show Profile Send patrikf a Private Message
Av diplomatiska skäl skriver jag inte woodo, ok!
Vill ha reda på om folk som bygger själva är mer eller mindre benägna att använda sig av shakti o dyl, som jag skrev i inlägget överst på denna sida!!!
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:05:17  Show Profile Send thompa a Private Message
Gammelnalle: "Om du tror att om du löder när det är fullmåne och klipper fåren under först dagen i ramadan för att fylla ut din högtalare med. kommer givetvis du att tycka att det blev skillnad. "

Kung!

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:46:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tweak är väl när man fixar och ändrar redan befintliga "produkter",
för att det ska låta bättre, DIY är att förverkliga sina egna idee`r i en konstruktion, för att efteråt tweaka med lite av andras idee`r
och infall.
Men att bygga ett par högtalare är kanske att enda stort tweak.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/13 :  15:54:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om du menar huruvida diyare använder sig av qvasihumbug e.dyl blir svaret ett rungande nej!!!
Att linda kabeln med ferritkärnor... kvasi?? det tycker nog inte stora datortillverkare som ofta har ferriter i nätdelen och runt vissa kablar... påverkar det ljudet inom hajfaj ??
att löda med lödtenn och pensla med olja från en vestal.... ?? klart att det låter bättre då....
att vända motstånden rätt !!!! Woodo?? Det tycker knappast Eric Johnson
http://gmf.se/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=40313&SearchTerms=vända+motstånd

Vänd gärna på din fråga och fråga vilka knep och trix diyarna har för att få det ultimata ljudet. De svar du förhoppningsvis får kanske är michmach , mojo, woodo , för dig…..

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:06:11  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej gammelnallen! Det var svaret på den första meningen jag menade! Är DIYare mer negativt inställda till sk. woodo än övriga hifidårar?
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:11:08  Show Profile Send patrikf a Private Message
http://gmf.se/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=40313&SearchTerms=vända+motstånd

Kul läsning!

Edited by - patrikf on 2003/12/13 16:12:24
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:13:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror att DIY-are är mindre vidskepliga vad gäller handpåläggningstweak men istället mer fixerade vid mätvärden och komponentkvalitet.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:22:07  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
med tanke på att vi som bygger själva vill bygga allt själva , eller ialla fall förstå vad som händer är kanske sådant som bybees inte första prioritet.

det är oxå en ekonomisk fråga, ett par bybees(som exempel igen, inget annat) installerade i ett hemmabygge innebär säkert en fördubbling av budgeten, och då blir det svårare att försvara. och då köper man jädrans bra transistorer/kondingar mm (exemplet förstärkare).

men det finns oxå iform av exotiska motstånd , exotiska kabelisoleringar, rätt sorts isolerbricka , kylflänsar av koppar mm (titta på peter daniels gainclone på diyaudio)

för mig är tweaking valet mellan RIFA PEH200 eller philips blåa ,
ringkärna eller e-kärna :)

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/12/13 16:22:58
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:49:43  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
nu tycker jag att nivån börjar bli begriplig för mig.
Personligen tror jag att tekniker över lag verkar förlita sig mer på datablad och den skrivna texten än tro på sina öron... därför tror vi inte på handpåläggning odyl.... men låter oss gärna luras av "bevisade" sanningar....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/13 :  17:55:22  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
men låter oss gärna luras av "bevisade" sanningar....

Det är en fälla vi DIY-are kan falla i. Att tro att mätvärden och ljudkvalitet alltid följs åt. Dom som lyssnar med plånboken verkar vara mer inne på helbrägdagörelse med mineraler. (Det är kul att generalisera.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000