Author |
Topic |
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2003/12/10 : 18:52:43
|
Att den som lägger sista handen på en inspelning har stor betydelse för slutprodukten har väl de flesta märkt och det skulle vara intressant att höra vilka ni tycker bra om. Några av mina favoriter är: Bruce Swedien, Greg Calbi, Bernie Grundman och Ted Jensen |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/12/10 : 20:26:11
|
George Marino på Sterling Sound är ju en riktig veteran som verkar lyckas med det mesta. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/12/10 : 20:57:29
|
Jag skulle vilja anmäla starkt avvikande åsikt. Ted Jensen och George Marino gör idag bland de värsta skräp man hör. Vi hade en GM mastrad skiva på senaste Stockholm träffen hos Cyber och jag vågar nog påstå att alla tyckte den var riktigt dålig.
Det båda gör dåligt är att de kör musiken genom en limiter för att sedan kunna komprimera ytterligare 4-5 db vilket är ganska mycket med tanke på hur högt det var från början. Resultatet blir kraftig distorsion och inga transienter alls. Tittar man i ett scop så är det fyrkantvåg istället för musik.
Nog sagt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/12/10 : 22:00:16
|
hi
De skivor jag har, som Bernie Grundman har mastrat låter i mina öron alltid mycket bra.
tex;
jennifer warnes steely dan terry evans mighty sam mcclain luicinda williams john mayall jacintha mfl
det är tom så att jag köper skivor bara jag ser att han har mastrat dem ...
edit stavfel |
Mvh Thomas |
Edited by - x2000 on 2003/12/11 15:19:56 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 13:37:53
|
Ja, jag har några favoriter. MEN man ska inte tro att bara för att det kommer en och annan skiva från någon masterings kille som låter skit att HAN är dålig. det händer ofta att dom får order högre upp ifrån att komprimera ljudet så mkt dom kan. Och detta är vad dom lever av så vad ska dom göra. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 18:19:17
|
Micke Y jobbar du med mastring efftersom du tydligen vet precis hur GM gjort när han mastrat.
gcs |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 18:37:41
|
Steve Hoffman är absolut en av de allra främsta. Jag tror att hans specialitet är remastrering av gamla skivor från originaltapes. DCC 24 karat gold skivor är mycket dyra, om man har turen att ens att hitta de mest åtravärda exemplaren. 150 dollar per styck är ganska vanligt för dessa! |
|
|
srv
Member
377 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 19:28:14
|
Någon herre vid namn Krieg Wunderlich står för "Digital Mastering" på Dark Side Of the Moon & The Wall när det gäller Ultradisc 24K Gold som blev utgivna av Mobile Fidelity Sound Lab. Jag är novis på masteringherrar, men denna herre verkar kunna få fram det yppersta. I och för sig, så är ovanstående plattor redan bra från början, rent ljudmässigt, men dessa Ultradisc's har en enorm ljudkvalité. |
Texas Flood........ |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 21:08:58
|
qcs
Nä jag jobbar inte med mastering men jag har intresserat mig för hur de kan förstöra ljudet så mycket som de faktiskt gör. Det finns ett flertal liknande forum som detta där tekniker i inspelnings och masteringsvärlden samtalar precis som vi gör här. Där kan man läsa PRECIS hur och vilka manicker de använt. Ingen munter läsning för oss som vill ha så rent ljud som möjligt.
Boven är givetvis inte bandets eller (oftast)inspelningsteknikern utan skivbolagens jakt på det högsta möjliga nivån på skivan dvs mastering. Då väger tyvärr ljudkvaliteten mycket lite i jakten på pengar.
Sen tror jag att just den jakten på nivå biter skivbolagen i svansen genom att det inte är någon skillnad mellan MP3 och en "vanlig" inspelning. Komprimmering underlättar ytterligare för MP3 gänget så de slipper även den detaljen.
Steve Hoffman gör oftast mycket bra mastering.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 04:57:56
|
Sorgligt. övermåttan sorgligt "Micke Y"!
Släng din stereo, köp en bergsprängare! |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/12/12 04:58:14 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 23:25:22
|
För att inte bara gnälla över moderna popproduktioner så skall jag ge några exempel på bra masteringtekniker och börjar med två svenska.
Åsa Winzell och Jan-Eric Persson.
Bob Katz gör även han fina saker och som sagts tidigare Steve Hoffman.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/13 : 03:10:31
|
Mikey Y jag vet några till som är bra på att mastra i Sverige. Jan Erik Persson mastrar bara sina egna inspelningar. En duktig mastrare ska kunna filtrera ett ljud så att det låter bättre än tidigare och med hög nivå utan att det klipper. Det finns en i Sverige som är duktig på att renovera gamla inspelningar och han heter Björn Almstedt och jobbar på Cutting Room.
gcs |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 13:28:00
|
Sitter just med Pat Metheny group´s "Speaking Of Now"(2002) i högtalarna, på den och en del andra av hans skivor som har mkt bra ljud är det Ted Jensen som står för mastering. Det jag uppmärksammat av Ted Jensen´s ljudskapande är bra tycker jag. |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 15:40:36
|
Glömde förresten Doug Sax, och säkert fler fördendelen. |
|
|
|
Topic |
|