HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mastering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:52:43  Show Profile Send struts a Private Message
Att den som lägger sista handen på en inspelning har stor betydelse för slutprodukten har väl de flesta märkt och det skulle vara intressant att höra vilka ni tycker bra om.
Några av mina favoriter är: Bruce Swedien, Greg Calbi, Bernie Grundman och Ted Jensen

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:26:11  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
George Marino på Sterling Sound är ju en riktig veteran som verkar lyckas med det mesta.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:57:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle vilja anmäla starkt avvikande åsikt. Ted Jensen och George Marino gör idag bland de värsta skräp man hör.
Vi hade en GM mastrad skiva på senaste Stockholm träffen hos Cyber och jag vågar nog påstå att alla tyckte den var riktigt dålig.

Det båda gör dåligt är att de kör musiken genom en limiter för att sedan kunna komprimera ytterligare 4-5 db vilket är ganska mycket med tanke på hur högt det var från början. Resultatet blir kraftig distorsion och inga transienter alls. Tittar man i ett scop så är det fyrkantvåg istället för musik.

Nog sagt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:00:16  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi

De skivor jag har, som Bernie Grundman har mastrat
låter i mina öron alltid mycket bra.

tex;

jennifer warnes
steely dan
terry evans
mighty sam mcclain
luicinda williams
john mayall
jacintha
mfl

det är tom så att jag köper skivor bara jag ser att han har mastrat dem ...

edit stavfel

Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2003/12/11 15:19:56
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:37:53  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har några favoriter. MEN man ska inte tro att bara för att det kommer en och annan skiva från någon masterings kille som låter skit att HAN är dålig. det händer ofta att dom får order högre upp ifrån att komprimera ljudet så mkt dom kan. Och detta är vad dom lever av så vad ska dom göra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:19:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Micke Y jobbar du med mastring efftersom du tydligen vet precis hur GM gjort när han mastrat.

gcs
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:37:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Steve Hoffman är absolut en av de allra främsta. Jag tror att hans specialitet är remastrering av gamla skivor från originaltapes.
DCC 24 karat gold skivor är mycket dyra, om man har turen att ens att hitta de mest åtravärda exemplaren.
150 dollar per styck är ganska vanligt för dessa!
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:28:14  Show Profile Send srv a Private Message
Någon herre vid namn Krieg Wunderlich står för "Digital Mastering" på Dark Side Of the Moon & The Wall när det gäller Ultradisc 24K Gold som blev utgivna av Mobile Fidelity Sound Lab. Jag är novis på masteringherrar, men denna herre verkar kunna få fram det yppersta. I och för sig, så är ovanstående plattor redan bra från början, rent ljudmässigt, men dessa Ultradisc's har en enorm ljudkvalité.

Texas Flood........
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/11 :  21:08:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
qcs

Nä jag jobbar inte med mastering men jag har intresserat mig för hur de kan förstöra ljudet så mycket som de faktiskt gör. Det finns ett flertal liknande forum som detta där tekniker i inspelnings och masteringsvärlden samtalar precis som vi gör här. Där kan man läsa PRECIS hur och vilka manicker de använt. Ingen munter läsning för oss som vill ha så rent ljud som möjligt.

Boven är givetvis inte bandets eller (oftast)inspelningsteknikern utan skivbolagens jakt på det högsta möjliga nivån på skivan dvs mastering. Då väger tyvärr ljudkvaliteten mycket lite i jakten på pengar.

Sen tror jag att just den jakten på nivå biter skivbolagen i svansen genom att det inte är någon skillnad mellan MP3 och en "vanlig" inspelning. Komprimmering underlättar ytterligare för MP3 gänget så de slipper även den detaljen.

Steve Hoffman gör oftast mycket bra mastering.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  04:57:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sorgligt. övermåttan sorgligt "Micke Y"!

Släng din stereo, köp en bergsprängare!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/12 04:58:14
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/12 :  23:25:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För att inte bara gnälla över moderna popproduktioner så skall jag ge några exempel på bra masteringtekniker och börjar med två svenska.

Åsa Winzell och Jan-Eric Persson.

Bob Katz gör även han fina saker och som sagts tidigare Steve Hoffman.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/13 :  03:10:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Mikey Y jag vet några till som är bra på att mastra i Sverige. Jan Erik Persson mastrar bara sina egna inspelningar. En duktig mastrare ska kunna filtrera ett ljud så att det låter bättre än tidigare och med hög nivå utan att det klipper. Det finns en i Sverige som är duktig på att renovera gamla inspelningar och han heter Björn Almstedt och jobbar på Cutting Room.

gcs
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/15 :  13:28:00  Show Profile Send struts a Private Message
Sitter just med Pat Metheny group´s "Speaking Of Now"(2002) i högtalarna, på den och en del andra av hans skivor som har mkt bra ljud är det Ted Jensen som står för mastering.
Det jag uppmärksammat av Ted Jensen´s ljudskapande är bra tycker jag.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:40:36  Show Profile Send struts a Private Message
Glömde förresten Doug Sax, och säkert fler fördendelen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000