Author |
Topic |
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/12/14 : 15:56:49
|
Är det någon som vet om Forest är en lika jobbig förstärkarlast (inte bara känslighet!) som Hawk? |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/12/14 : 17:05:50
|
Jag tror att det där med att de skulle vara så jobbiga att driva är lite överdrivet, har hört dom med ganska beskedliga förstärkare och det har fungerat ok, men visst ska man få ut max är det säkert bra med lite stadigare grejer. |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2003/12/14 : 23:32:03
|
Ja det överdrivs ganska friskt runt det här med effekt och strömkapacitet. Nu för tiden är ju nästan alla förstärkare hyffsat strömkapabla då detta diskuterats rätt friskt de senaste 15 åren inom branschen.
Jag lyssnade på Hawk under Luleå mässan. Först var de kopplade till Moon elektronik och det lät riktigt bra. Men då man kopplade in dom på Naim kombinationen NAC112/NAP150/FlatCAP då fick jag bara ett stort Jag och många fler upplevde Naim-Hawk kombon som den mest musikaliska anläggningen på Luleå mässan!! Det fanns anläggningar där enskilda komponenter kostade mer än hela denna anläggning...
|
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 00:35:52
|
Håller med dig Sondek. Hifi Art:s rum var outstanding på mässan.
Fast det ligger en del i att Hawk kräver sin förstärkare. Några av oss lyssnade på Hawk och Sim Audio lite senare på kvällen och vid ett tillfälle klippte Sim:en ordentligt, och då menar jag ordentligt! Men 50 m2, eller hur stort rummet nu var, är ju i roligaste laget för den högtalaren.
|
Erik Andersson for president! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 09:09:18
|
Jo Hawk är inte kanske den mest lättdrivna högtalaren på marknaden, men som sagt så ska inte det vara nått problem med att driva den med ganska små förstärkare..
Mr Ekan; jo du har rätt att det blev en klippning men det berode på att vi hadde som sagt ett STOR rum, mycket större än nått rum som nån som har Hawk nånsin kommer spela i, sen så hadde vi nog lite för stora förhoppningar om I-3, det är bara en 100 wattare och den mysiken jag spelade börjar riktigt låg och sen kommer en energiurladdning som är rätt extrem... Jag missbedömde nivå från början och hadde höjt lite för mycket då rummet hadde slukat en hel del volym mot när jag lyssnar på den hemma... Vad händer jo förstärkaren orkar inte med det höga strömuttaget och slår ifrån..Men det skulle nog de flesta förstärkare av samma storlek gjort och det var mer mitt fel än elektronikens...
Och ser man till Forest så är det en lite mer lättdriven högtalare, även om även den blommar ut mer av bättre elektronik. Men den dippar aldrig under 6,4 Ohm så lite snällare är det...
/Martin |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 15:21:03
|
Naimen är väl bara en 2x50 Wattare? Och den hade väl inga problem vad jag kunde höra? Naim har ju inga dåliga nätdelar och spelar väl ofta kraftfullare än vad man tror att de ska göra. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 16:03:18
|
Jo det stämmer, vi körde dock med en separat nätdel så den hadde bra drivning.. Men det är ju så att har man bra kvalitet så är watten inte så viktiga...
Men Hawk är inte så farlig som det låter... |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 16:15:12
|
MartinH! Skulle en Roksan Caspian orka driva Hawk i ett rum på säg 20 m2?
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 16:23:52
|
Inga problem !!! |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 19:15:36
|
Jonas och Sondek, Watt spelar inte alltid så stor roll. Min Moon I-5 har mindre uteffekt, 70 W, (och lägre strömstyrka) än "lillebror" I-3's 100 Watt men I-5 driver mina Hawkar utan problem. Det är alltså inte alltid effekten är allena avgörande om det ska klippa eller inte. Att en lägsta impedans på runt 5 Ohm skulle vara extremt krävande är ju lite överdrivet. |
Linkan
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:53:41
|
Problemet var väl den låga känsligheten och fasvridningarna i basen om jag minns artikeln rätt. |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:21:23
|
Eller den vridna verklighetsuppfattningen hos recensenterna efter att testa allt för mycket skräp... |
|
|
Topic |
|