HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Eva Cassidy cd låter analogt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:21:45  Show Profile Send B Peter a Private Message
Finns här någon annan som noterat hur analogt American Tune cd-n med Eva Cassidy låter? Det är som den vore befriad från "digital nasties".

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:59:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant, vet du varför?
Har de använt någon speciell teknik eller något gjort på något nytt sätt?

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/09 15:00:54
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/09 :  16:57:29  Show Profile Send B Peter a Private Message
Bravo, jag vet inte. Efter att ha lyssnat så var jag tvungen att slänga i några andra cd-skivor i spelaren för jämförelse och Cassidy-skivan var i en annan klass ("digitalbefriad") ljudmässigt. Ska lyssna mer ikväll och jämföra med skivor som jag vet har bra ljud (tyvärr låg de underst i högen igår kväll).
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:29:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker också att American Tune-skivan har ett mjukt och behagligt ljud. Det beror väl helt enkelt på att de har mixat den "snällt", utan diskantförstärkning och kanske med en diskret höjning i någon del av melanregistret.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:25:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det vore ju skrämmande om det aggressiva "digital"ljudet bara vore en mixningsfråga.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/13 21:39:25
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/10 :  08:40:54  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag läste lite i omslagsbroschyren igår. Tydligen så är det i stort sett helt omixade inspelningar, eftersom de aldrig var tänkta att ges ut på skiva överhuvudtaget så gjordes bara en enkel inspelning när Eva och gänget övade inför olika spelningar. Det kanske är KISS-regeln som ger resultat. :-)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:27:00  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur är skivan rent musikaliskt om man jämför den med hennes övriga skivor?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/10 :  13:33:20  Show Profile Send B Peter a Private Message
De skivor jag haft sen tidigare är Songbird (ett slags "best of") och hennes studioalbum (minns inte just nu vad det heter). Musikaliskt så tycker jag att Songbird är det bästa av dessa 3 album. Eftersom American Tune är ny så är den dock roligare att lyssna på. Den har några höjdarlåtar också. Gillar man Eva Cassidy och har 180 spänn över så är det bara att köpa.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/10 :  16:44:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
"Det vore ju skrämmande om det aggressiva "digital"ljudet bara vore en mixningsfråga."

Tyvärr är det nog så i hög grad, har jag kommit fram till efter mycket funderande och för all del lyssnande också. Trodde ett tag på storyn om det hemska digitalljudet men det är för mycket som inte stämmer. Hur kan t.ex. fjärde generationens (eller vilken generation det nu är) CD-spelare klara många skivor riktigt bra, t.ex. min Lindemann som i mycket låter som en skivspelare utan brus och knaster. Jag har också nyligen köpt en del remastringar som låter riktigt bra, t.ex. Neil Young: On the beach. Eller Beethoven: Symfoni och pianokonsert 5 från Telarc som låter väldigt analogt.

Om det finns något digitalt i ljudet i sig borde det väl finnas med på alla skivor? Man kan förstås mjuka dem väldigt mycket men i så fall bör de inte låta så bra utan ganska urvattnat. Så det är nog mixningen det handlar om i hög grad: eller snarare mikrofonteknik, mixning, ev. annan processing samt mastring. Jag hittade igår följande påstående från en ljudtekniker som arbetar många år på Decca och nu driver en inspelningsfirma som arbetar med enkel mikrofonteknik:

With the advent of Compact Disc there were complaints, mainly from the Hi-Fi press, about the harsh, steely, brittle and clinical sound. This was largely attributed to the digital medium itself. In our view, it is much more likely to be the sound of multiple and close microphone recording. As we said earlier, acoustic instruments are designed to be heard at a distance, not close up. They sound harsh and horrible close up. Try standing right next to a violinist while he/she is playing. Not nice, isn't it? Yet this is how the majority of recording engineers today record them. The greater transparency of the new medium allowed listeners to hear what had previously been partially hidden underneath all the analogue hash from tape modulation noise and LP surface noise. Some compared CD unfavourably with the superb quality of some Radio 3 broadcasts, many of which still used single-point microphone techniques (but no longer!). What they obviously didn't know, was that these had been digital for more than a decade and at less resolution than CD (just 13 bits), but since they didn't know, their appraisals were unbiased.
http://homepage.ntlworld.com/chris.burmajster/CD.htm

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  05:17:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Burr, fy, usch, sälsynt trist "Anders47"!

Att inte fler har reagerat långt tidigare.

Dessutom är det sant, att sitta med örat mot instrumenten typ mikronfonupptagning är inte njutbart.

Men varför i himmelens namn reagerar så gott som ingen??

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:59:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tror att det ligger en hel del i det fast detta är bara en av många faktorer som bidrar till dålig ljud. En del har reagerat mot det, vad jag kan minnas har det under många årtionden funnit de som propagerat för enkla mikrofontekniker, t.ex. Jan-Eric Persson på Opus3.
Sen har nog diskussionen i en del fall hamnat litet fel med en principiellt negativ inställning till allt digitalt fast många problem inte haft så mycket med formatet som sådant att göra utan med hur tekniken tillämpades som att komma underfund med hur man gör bra CD-spelare, kommer till rätta med de nätstörningar som digitala komponenter är känsliga för och också sprider till andra komponenter etc.
Vad jag har förstått så var inte heller de A-D omvandlare som skivbolagen i början använde riktigt bra utan gav en viss hårdhet åt ljudet när banden överfördes till CD. Litet dålig mastring ovanpå och det låter inte så trevligt.
Man kan också fundera på över vad det är som gör att vissa remastringar inte låter så bra när de tagit bort för mycket bandbrus. Det är rimligt att tänka sig att de kapat bort en del övertoner från instrumenten också, men tänk om en andledning också kan vara att det blivit "för bra" så att man alltför tydligt hör ljudet från instrumenten som spelats in på nära håll.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:15:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Det bästa exempel jag hört av att det går att göra något dåligt digitalt bättre är Led Zeppelin. De första utgåvorna lät totalt bedrövliga, men boxen med deras samlade verk 4+2 plattor låter bara såååå mycket bättre.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/13 :  02:12:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men likväl, om kunskapen finns att åstadkomma bättre och njutbarare ljud, varför används den inte oftare?
Säkert finns det närmicksdiggare t.ex. som vill höra varje skrapljud, likväl som det finns andra typer av extremer, men vill alla verkligen att det skall låta så?

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/13 :  20:52:08  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det kan man ju undra Bravo. Men det lär finnas för- och nackdelar med alla metoder. En del kanske menar att det inte är något fel med många närplacerade mikrofoner bara man gör det på rätt sätt osv. I alla fall tror jag att det finns praktiska fördelar med många närmikrofoner och mera risker med få mikrofoner. I det senare fallet måste mikrofonplaceringen utprovas noga och fast man provat kanske det visar sig att det blir fel i vissa partier av framförandet, t.ex. fel i balansen mellan olika instrument och sångare. Då kan man inte fixa till det senare genom att mixa. Kanske går lätt att ta om när det är en inspelning med Eric Bibb på Opus3 men inte när det är superdirigenten och Wiener Philarmoniker. Superdirigentens nästa lediga tid ligger fem och ett halvt år fram i tiden. Fast det här är mest litet funderingar.
Eller är det så att allt ibland blir helt rätt fast ingen egentligen vet varför? Som när olympiadmedaljören plötsligt hoppade 8.90 fast han aldrig varit i närheten varken före eller efter detta hopp.
Ta t.ex. Muddy Waters gamla inspelning Folk Singer. Om man nu visste varför den inspelningen blev så bra, varför har man inte gjort tusentals liknande efteråt?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/13 :  21:41:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Känsla och erfarenhet då med andra ord, alltför sälsynt i dagens läge.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000