HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken CD o. förstärkeri till Audiovector?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:12:44  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej alla,

vilken elektronik passar till Audiovector M3 Super? Vänder mig till er då jag förstått att många av er lyssnat med olika kombinationer och det skulle vara mycket intressant att höra era erfarenheter. Jag har själv testat med Arcam FMJ förstärkare men tyckte inte att det var en toppenkombination (har förstått att ni inte är så förtjusta i Audiovector och Arcam tillsammans). Min budget är ca. 20 K per enhet och högtalarna kommer så småningom att uppgraderas till Avantgarde. Alla synpunkter är välkomna!

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:32:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Pewe:

Mitt råd att att inte bry sig om vad vissa här på forumet tycker om vare sig audiovector eller arcam. Enligt mig har Arcam´s cdspelare ett ruskigt driv! Det är väldigt skoj att spela musik med deras cds helt enkelt!
Nu har du ju testat själv och vad som kommer låta bra med audiovector tror jag att du själv komma höra bäst!
Men jag tror det skulle kunna funka bra med Primare eller SAT...
Trevligt att du skall uppgradera till Avantgarde....M3 avantgarde tycker jag är en väldigt trevlig högtalare, men du får väl snart inlägg som kommer hävda motsatsen, bry dig inte om det bara!

Mvh,
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:36:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
I mellan prisklassen hade jag hade nog provat med Rotel. Rotel brukar inte vara lika ”ljusa” i klangen som Arcam. I de lite högre prisklasserna blir de svårare då det finns många fler intressanta alternativ, t.ex. Plinius verka passa rätt bra till Audiovector.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:37:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Begagnat Audio Research LS7 (eller liknande) tillsammans med ett äldre Classic 60 rör-steg. går nog på ca 25...men borde bli mumma...

Eller varför inte - nya VSi55'an! Integrerad rörförstärkare med fjärr!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:39:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det jag har hört från M3 super har varit lite tunnt i basen.. en stärkare med bra stuns i det nämna registret hade kanske gjort sig

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:47:52  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ett koncept jag tror fungerar och enligt en del gör så:
Primare kombo, 17,5kkr per enhet... 5kkr i potten kvar till kablar..

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:08:53  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Utifrån ryckte och vad man läst måste man väl lyssna på Thor (20.000 kr) sedan hade jag även provat med naim 112/150 (ca 20.000 kr)när det sedan gäller cd:n finns där flera olika alternativ beroende på vilket ljud man vill ha. Jag listar några kul alternativ.

Naim cd 5, meridan 807, thule cd 150 B med uppsamplingskort, fog, varför inte prova en sacd?

Lycka till

Jakten är minst lika rolig som sjölva köpet
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:25:53  Show Profile Send KennethS a Private Message
Alltså det där med att ljudet ska bli ljust med Arcam håller jag inte med om. Sitter själv med ett par Audiovector M1Super och en Arcam Alpha 10 förstärkare (Arcams förra flaggskepp) och tycker det är lagom balanserat med ruggigt bra driv!Så jag lånade hem en Arcam CD82T på kul för att se om dessa omdömen om ljust skulle inträffa..Svaret blev ett klockrent nej!Ljudet vart snabbt med ruskigt bra driv, väldigt öppet mellanregister och diskant, detaljinformationen var skyhög men det bästa var att den rytmiska känslan var enorm!Vet dock inte hur det är med dom nyare Arcam förstärkarna idag,men min 3år gamla Arcam Alpha 10 är inte ljus i klangen alls. Skulle titta in Arcam A85 eller Arcam Alpha 10 samt en CD82T eller 93. 93:an ska ju bygga en hel del på FMJ CD33, men utan att vara lika ljus i ljudet.

Lycka till!


Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:53:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det stämmer nog att de gamla Arcamstärkarna var lite mörkare i klangen, även om dom i vissa fall även där var lite påstridiga. Men idag så känns inte Arcam som det bästa allternativet, de gånger jag hört dom så har det inte varit speciellt njutbart och jag tror nog att de som säljer Audiovector inte köra nått annat än Ljudtemas egna grejer på dom av nån outgrundlig anledning.. men jag skulle nog oxå pröva lite annat och inte bara gå på vad säljare av Audiovector säger...
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:46:21  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Har jämfört min kombo rakt över(Primare A30.1 och D20mkII) med Sat Amplifix och CDfix. Den senare är aningen mer detaljerad, lite ljusare och mer oförlåtande. Sat kombon har också ett satans driv.. Primarekombon hade mer värme och bättre punch i basen. Ett fylligare ljud helt enkelt. Bra driv här också men inte samma snärt som i SAT-kombon. Enligt min åsikt fullt tillräckligt detaljerat. Vilken kombo man föredrar är upp till ens smak och vilka högtalare man har.. Jag föredrar ju primare.. Kanske föra att jag har det själv

Edit: Högtalarna jag testade pa var ett par carlsson Oa51.3 med modifierade basportar. (rundade)

Har dessutom hört pa Primare A30.1 tillsammans med D30.2 pa ett par Audiovector M6 super.. Detta tyckte jag personligen lät fruktansvärt bra.. Tyckte att det lät väl tunnt med motsvarande Arcam-prylar (prisklass ngt dyrare)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2003/12/09 14:31:24
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:05:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jag har hörde Audiovectorna innan med annan elektronik och tyckte faktiskt personligen att det blev mera liv med min Arcam stärkare, men som sagt smak och tycke...Skulle dock inte kalla gamla Arcam stärkarna för "mörkare". Snarare lite köttigare och varmare i klangen.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:07:08  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Audio Analogue puccini stärkaren och paganini cdn! Rega jupiter cd och rega för och slutsteg! Eller copland (då spräcker vi dock din prisgräns).

Om du har tänkt dig uppgradera till m3 avantgarde så kan jag annars tipsa om att krell 400xi tillsammns med arcam fmj cd23t spelar helt underbart med avantgarde. Men då är vi uppe i en lite annan prisklass också..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:13:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men krell och Audiovector blir iof bättre än arcam, men det kommer nog bli ännu ljusare...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:16:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>MartinH

Det är just det som är grejen, att det inte blir ljusare. Har du hört 400xi under ordnade former?

Jag tycker Arcam fmj cd23t spelar ljust och ganska jobbigt. Men tillsammans med krellen funkar det snuskigt bra, och det låter lättflytande, följsamt och snärtigt.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/12/09 14:18:06
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:28:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det har jag, inte med audiovector dock, men ändå... Och visst är kvaliten bättre på krellen än arcam, men för mig så är audiovector för ljus överlag, vilket gör att jag nog tror det blir samma känsla även med krellen..Men smaken som sagt är ju olika...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/09 :  17:13:16  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag kör Copland till mina Audiovector, låter alldeles förträffligt
Fast och djup bas, högtalaren klarar ju 30-25k +-2db
Inte tillstymmelse till hård/ljus.
Från att ha ungefär samma inställning som många andra på forumet
när jag lyssnat på Audiovector på mässor och i vissa dåliga lyssningsrum i butiker, så kan jag bara säga att det är en otrolig skillnad på det ljud jag får fram hemma hos mig.
Ågrens har väl inte något perfekt ljudrum, men det var där jag hörde Audiovector för första gången under med civiliserade formeroch tyckte det lät riktigt bra. Har då testat mot Dynaudio, B&W, Monitor Audio, Infinity mm och aldrig tyckt att Audiovectorn är ljus/hård i jämförelse!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:17:51  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kör också med Copland cd till Audiovector M1 Signature, förstärkare är Roksan Caspian. Just nu låter det bättre än någonsin tidigare - trots att jag inte för tilfället har möjligthet att ställa upp grejorna ens nära optimalt. Jämfört med Thule-elektroniken jag hade tidigare (IA60b SE och CD150b) så låter det klasser bättre. Bättre driv och bas samt mer detaljerat och något mjukare än tidigare.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:40:47  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>MartinH

Audiovector är inte för ljusa för mig överlag, men alldeles för dålig på att förmedla ett bra mellanregister med en trovärdig naturlig klang för att jag ska gilla dom. Att dom är ljusa går att "matcha bort" men det är lite svårare att få till mellanregistret...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:03:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo där har du rätt...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:42:27  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Hade jag haft 20k att lägga per apparat hade jag nog tagit lite av pengarna och uppgraderat till Signature...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:56:21  Show Profile Send binmarv a Private Message
Måste svara eftersom jag hade samma dilemma för ett drygt år sedan. Till mina Audiovector köpte jag först en Audio Analogue cd och monoblock efter mycket noggrann lyssning och testning av kringutrustning. Det är inte samma driv som i Arcams grejer, men jag fann dem lite för ljusa, framförallt i förstärkeriet. Audio Analogue spelar rakt, jämt och snyggt...men blev faktiskt lite för snyggt = Tråkigt. Jag provade även en Amplifix och en cd-fix, men den kombinationen saknade lite mellanregister och Audiovector spelar gärna över hela frekvensområdet. Till slut fick jag tag på en Arcam FMJ-cd, som jag sedan tidigare gillat och till den kör jag nu en Amplifix. Det låter fantastiskt !!!

Lycka till i djungeln /Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:50:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nu har jag visserligen inte M3 Super, utan M1 Signature och kör med Audio Analogue. Tycker det funkar fin, fint. Min kombo, AA Bellini och Donizetti kostar i runda slängar 18.000kr. Som CD kör jag med Alchemist Audio, men där finns det nog roligare saker.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2003/12/11 :  09:50:57  Show Profile Send Buffert a Private Message
Har själv ett par Audiovector M3 Super som jag driver med ett Classé slutsteg med lyckat resultat. Bra driv och kontroll även om högtalarna saknar lite djup i basen.
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2003/12/11 :  14:55:06  Show Profile Send andreas s a Private Message
"Audiovector spelar gärna över hela frekvensområdet"??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000