HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Transparents nya DVI - kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:08:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message




Typical DVI cable has bandwidth limitations in lengths greater than 15 feet. These limitations pose significant performance problems for projector installations that require lengths much greater than 15 feet. Most projector installations with typical DVI cable require inline signal boosting or optical conversion to transfer the DVI signal over longer lengths.

Signal boosting and optical conversion, however, introduce noise and artifacts that are deleterious to the best video resolution. After nearly a year of research and product development, Transparent now offers two new DVI cables that provide stunning video resolution and color over long lengths without any additional signal boosting in the path. These 2 new products represent another industry first for Transparent

Transparent's new High Performance DVI cable (HPDVI) provides superb performance on all video devices with DVI outputs at lengths up to 30 feet. Depending on the device, HPDVI can provide very good performance at even longer lengths.

Transparent's new Premium DVI cable (PDVI) provides superb performance on all video devices with DVI outputs at lengths at least up to 65 feet. PDVI clearly outperforms HPDVI at all lengths in terms of color saturation and dynamic range. PDVI also has a lower noise floor and does a better job at keeping artifacts out of the picture because of its superior shielding, precision 100-ohm impedance, and Teflon insulating materials. Transparent has not yet tested PDVI in lengths greater than 65 feet, but we anticipate that it will perform admirably on many types of DVI interfaces at lengths exceeding 65 feet.


Preliminära priser:

HPDVI i en typisk installationslängd, 9 meter, är priset 11 500:- (1 meter 3 700:-)

PDVI går från kortaste standardlängden 4,5 meter på 11 500:- och en lång kabel på 19,5 meter (65 fot) kostar 41 000:-



Ps Nu har Sladd beställt en projektor! Ds



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:16:03  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Mycket intressant om det är välidgt höga priser.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:38:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
En dum fråga kanske, men kommer inte källan (datorn eller DVDn eller vad man nu har) och mottagerens känslighet att spela väldigt stor roll. Kablarna utlovar ju längder som om jag nu inte minns fel går långt utanför DVI-specarnas rekommendationer (tror det är 2-3 meter eller så) om man kör med höga upplösningar.
Jag har själv varit med om att en "vanlig" kabel fungerat bra med vissa monitorer men inte med andra, jag antar att samma sak gäller för projektorer.

Och, viktigaste frågan: Med vilka inställningar har de uppmätt 65 foot?

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:13:40  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Nu har Sladd beställt en projektor


Så du köper projektor först när Transparent har rätt kabel framme..seriöst..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:26:36  Show Profile Send ekman a Private Message
humor =)
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:30:05  Show Profile Send Margaux a Private Message
hmmmm....

eftersom DVI överföring är helt och hållet en felkorrigerad överföring spelar kabeln ingen roll under förutsättning att man håller sig inom specen (jämför USB på datorn).

11 000 kr verkar mycket för att öka en billig perfekt kabel med 5 meter.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:39:04  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Margaux, Du menar på samma sätt som alla digitalkablar mellan transport och dac inte spelar någon roll?

Say's who!?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:31:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
transport->DAC är envägs, det finns därför ingen felkorrigering (det endas som finns är felindikering).

DVI har dock inte heller felkorrigering så vitt jag vet (det är väl ett envägs , seriellt, protokoll?). Inte heller HDMI har väl felkorrigering?

Jag ifrågasätter inte varför det är nödvändigt med bra kabel, för det är ganska själklart med tanke på datahastigheten (tror det är 5 Gb/s eller nåt sånt) utan om det överhuvudtaget är möjligt att föra över en så snabb signal 65 foot med bra kvalité i denna typ av kabel (det är möjligt att det går med låga upplösningar men det är väl egentligen ointressant).
Det skulle vara intressant att veta om någon provat med "vettig" upplösning (720p)?
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:34:08  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nej hali,

SPDIF ger jitter eftersom det är pulsmodulerad signal som skickas vilket gör att DAC:en hela tiden måste anpassa sin PLL och uppskatta klockan.

I en överföring över en buss med parallella signaler där informationen skickas i paket på request (när överföringen är klar) uppstår inget jitter.

Sen har ju DVI problem med att kablarna inte kan vara så långa eftersom bandbredden är så hög (väldigt många bits som pressas igenom). Jag vet inte om det finns repeatrar eller dylikt eller vad som händer med signalen om kabeln är för lång? Det vore ju bedrövligt om varje projektor som skall installeras längre en 5 meter bort från DVD-spelaren krävde att kabelpriset gick upp från några hundra till 10 000 kr.

Sen är säkert denna kabel jättebra och gör sitt jobb galant.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2003/12/10 21:36:00
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:39:00  Show Profile Send Margaux a Private Message
För att förklara varför jag reagerar.

Kablar kostar. Punkt.

Till min projektor köpte jag kablar till min tidigare installation. 15 meter till projektorn från DVD:n.

3st component kablar: 7000 kr
1st s-video:2500 kr
1st composite:1500kr

Dessa använder jag förvrigt fortfarande idag i mitt nya hem.

Jag har sett fram emot DVI/HDMI projektorer och planerar att lägga in en DVI kabel (inför framtiden) i takkanalen innan jag målar om taket (5 m räcker dock). DVI har marknadsförts just med att överföringen är förlustfri och jag har sett fram emot detta. Nu visar det sig att många kanske ändå måste investera i dyra kablar som skall ligga ifällda i taket.

Jag vill inte såga kabeln ifråga. Jag hade gjort det om den hade varit 3 meter lång för då hade den gett 0 % i förbättring jämfört med en billigare. Nu är argumentet att den tänjer på DVI specen och då är den kanske tom billig. Suck...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/12/10 :  23:25:37  Show Profile Send trolleri a Private Message
Kan inte så mycket om saken...men jag har för mig att en komplett DVI repeater lösning med räckvid upp till 40 meter, kostar 5000kr eller så..
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/10 :  23:57:03  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
BUU va dyrt! det blir nog Kjell &Co till att börja med, sedan när man får ordning på var alla kablar ska sitta så får man kanske slå till med Audioquest eller nåt... har Transparent någon s-vhs kabel ??? så att man kan jämföra. eller VGA till component.

kablar till hemmabio är värkligen krångligt!

mvh
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/11 :  08:47:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Transparent har s-vhs kablar i både high preformance och premium klassen.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/11 :  09:10:36  Show Profile Send Sanoj a Private Message
http://www.transparentcable.com/products/prodoverview.html

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000