HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Obefintlig med bas i rummet.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:01:51  Show Profile Send jussi a Private Message
Har nu provat lite olika kombinationer av högtalare och förstärkare med i stort sätt samma resultat = ingen riktig response i nedre registret och kommit fram till att det måste vara rummet som spökar lite för mig här...

Rummet har följande Mått : (BxLxH) 3.60 x 6.00 x 2.40
jag spelar med anlägning och högtalare på ena kortsidan och har lyssningssoffan placerad ca 1.90 från bakväggen.

Rummets golv är av parket, taket någon form av masonite eller vad dom nu använde i mitten på 70-talet och väggarna är reglade gipsväggar.

Misstänker lite att det har en hel del att göra med väggarna så jag har gått runt och knackat lite på dom och det låter inget vidare... Låter liksom ihåligt och verkar svaja ganska rejält
och allra värst är det på väggen bakom högtalarna.

Kan det vara så att väggen helt enkelt "äter" upp min bas eller???
om så är fallet, hur ska jag gå til väga med att "staga" upp väggarna?

Mvh Jussi








epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:08:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett enkelt sätt att testa är att vrida stereon 45 grader, så att den spelar på diagonalen från ena hörnet.

Jag har rätt lite bas i mitt rum, och det blev stor skillnad. Spelade jag från kortsidan blev det å andra sidan oändligt mkt bas...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:21:51  Show Profile Send dekengren a Private Message
Mata in ditt rum på http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm så ser du lite beroende på hur du har ställt högtalarna att du med ovan angiven lyssningsposition har typ -20db pga rumsförstärkning i typ 50Hz regionen!
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:22:47  Show Profile Send dekengren a Private Message
Notera att det i sin tur inte har någonting med väggarna etc. att göra utan är en ren placeringsfråga.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:43:37  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Konstigt.......mitt rum är ca:380X580X240 och jag spelar också från kortsidan men min basrespons är helt suverän. Kan kanske bero på mina lådor (VR-8). Dock är långvägg,golv och tak betong medans kortväggarna är reglade gipsväggar.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:59:13  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Notera att det i sin tur inte har någonting med väggarna etc. att göra utan är en ren placeringsfråga.


Ja du, ovanstående citat är bara att glömma, har i stort sett samma rum som Jussi och jag har heller ingen eller obefintlig respons i de nedre registren. Har flyttat runt högtalarna i en oändlighet utan resultat. Därför kan jag nog nu stoltsera med att jag troligen har forumets dyrast klockradio då riggen nu står i sovrummet. Funderar allvarligt på att flytta, fy fan för gipsskivor.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:21:55  Show Profile Send jussi a Private Message
Oj här var det snabba svar!!!

Dekengren: Har verkligen flyttat runt på högtalarna...allt från kloss mot väggen till 1.5m ifrån bakre väggen och 0 - 1m från sidaväggen...det enda jag inte provat är nog att vända högtalarna uppochner vilket inte är eller blir aktuellt då jag tycker att mina VR-2:or gör sig bäst på rätt köl

Sentinel: tanken på att sälja huset har slagit mig med dock inte så populärt hos min bättre hälft

epkpeng: Att köra på diagonalen är tyvärr inget allternativ för mig...blir så himla jobbigt att få till möblering och uppsättning av resterande 5 högtalare.

Ingen som har tips på hur jag ev. kan stagar upp väggarna...???
blir inte så jätteledsen om jag ev. blir av med lite golvyta bara jag får till "lite" bas iallafall.

//Jussi




Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:34:08  Show Profile Send dekengren a Private Message
Klicka på länken och mata in jussis rum. Den jättedippen är pga placeringen. Om sedan väggarna gör ett ytterligare negativ bidrag vet jag ingenting om, men bara för att dom är av gips slutar inte fysiken lagar gälla så vitt jag vet (med ödmjuk reservation för att jag förstås kan ändra mig om ni har några "bevis").
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:35:35  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jussi, hur är det med lyssningspositionen? Har du flyttat runt den lika mycket?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:39:15  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det kan ibland vara svårt att få bastryck när lyssningspositionen är så långt från bakväggen, åtminstone är det min erfarenhet. Får du mer baskänsla om du står nära bakväggen?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:48:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Väldigt svårt att tro att gipsväggarna kan svälja så mycket bas.
För att dämpa 10 dB i ditt rum krävs c.a 40 m2 ekvivalent absorptionsarea.
1 m2 absorptionsarea är i princip ett 1m2 stort svart hål som sväljer allt ljud som träffar ytan.
Gipsväggar har en absorptionskoefficient i basen på i bästa fall 30%.
Det innebär att du behöver 40/0,3 =133 m2 gipsvägg för att få 10 dB dämpning.
Faktum är att rummet påminner om mitt eget när det gäller konstruktionen, däremot inte måtten.
Jag tycker att mina gipsväggar bidrar till en mindre bumlig bas. Det brukar vara värre i rum med betongväggar där basen aldrig försvinner,så problemen brukar vara att få tillräckligt mycket dämpning i basen.
Studios brukar man bygga med skivväggar för att få bra basdämpning.
Jag tror nog ändå på utsläckningsfenomen.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:02:43  Show Profile Send Frux a Private Message
"http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm"

Jag har problem med att jag har bra bas i kontorsstolen vid datorn men inte i TV-soffan, och när jag simulerade mitt rum så fick jag precis de resultaten som jag upplever. Lite småtufft om man inte är van vid såna här simuleringar.
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:08:01  Show Profile Send thompa a Private Message
Kanske en rapp subba vore på sin plats?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:40:46  Show Profile Send jussi a Private Message
dekengren: har inte flyttat jätte mycket på lyssningspositionen men om jag lutar mig framåt i soffan så upplever jag det som att det blir "Lite" mer bas.... men efter att jag har flyttat fram soffan så upplever jag inte att det blivit bättre utan det blir samma sak igen....

B Peter: glömde att berätta att min bakvägg består av två fönster och en altandörr... så om jag vill komma ut i trädgården på sommaren så är det inte så roligt att behöva kliva över soffan....
dessutom tycker jag det blir för långt fram till högtalarna... nästan 5.5m , hade kanske inte varit något problem om rummet varit bredare.....

Försöker test den där roomacoustics men... hur flyttar jag position på högtalarna och lyssnigsoffan?
hittade inte heller mina högtalare i deras lista... tips på likvärdiga..?? (Von schweikert VR-2)

//Jussi


Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:54:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmmm..Testade själv länken, men ficl bara fram sidan med all text sen där själva kalkylatorn ska vara fick jag bara en grå ruta och ett rött kryss..Nån som vet vad jag ska göra för att kunna testa programmet?Låter ju jättespännande!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:09:09  Show Profile Send Frux a Private Message
Man klickar på högtalarna eller lyssningspositionen och flyttar på dem med piltangenterna.

KennethS, kolla så du har java aktiverat i inställningarna, ev. uppgradera webläsaren.
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:16:31  Show Profile Send jussi a Private Message
Frux: Thanks!! det underlättade ;-)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/08 :  20:28:20  Show Profile Send pak a Private Message
är det inte så att basen oftast är väldigt svag så långt in i rummet(nära mitten).? utfasningar mm.
jag skulle då inte vilja sitta så,om jag inte hade väldigt stora högtalare då vill säga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:45:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det här låter skumt.

Mina tankar är att det kan bero på tre saker:

Högtalarna orkar inte pumpa så mycket luft som krävs för att fylla rummet med bas. Jag vet absolut inget om högtalarna så ha tålamod om detta var tokigt men en ensam 8 tummare räcker nog inte i ditt stora rum.

Mycket ojämn bas i rummet dvs många noder där det ibland finns bas ibland ingen alls beroende på var man är. Kollas mycket enkelt genom att går runt i rummet.

För LITE basabsortion vilket gör att basen släcks ut och inte kan utvecklas i rummet.

Om 1 är rätt så funkar bara att byta rum eller högtalare/ 2 fixas med placering / 3 fixas med ett par basabsorbenter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:14:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är ju helt individuellt vad man vill ha för bas. Vissa skulle nog vilja trycka in en basknapp (och det har dom ioförsig på försteget) på min stereo. Men jag vill ha tight bas. Jag skulle gärna vilja ha gipsreglar i mitt rum. Men då måste jag se till att kortväggen får samma behandling. Annars skulle det kunna uppstå obalans.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:20:44  Show Profile Send mongo a Private Message
Vill inte förnedra någon nu...., men är högtalarna rätt kopplade?
I fas alltså...., liiite långsökt.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:34:57  Show Profile Send dekengren a Private Message
Du kan (som micke nämner) testa om det är rumsförstärkningen som är problemet:

- Bränn/kopiera/låna en cd med testtoner från 30-120Hz i steg om 2-3 Hz.
- Sitt i lyssningsposition och hitta frekvensen/frekvenserna som är märkbart lägre än de andra.
- Res dig och ställ dig i alla de respektive fyra hörnen i rummet. Du borde ha ett distinkt basdån i åtminstonde nått eller några av hörnen - i så fall är problemet verifierat. Om du inte har någon bas i något av rummets hörn så är det något annat som är fel.
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:35:20  Show Profile Send jussi a Private Message
Pak:
Enligt roomacoustics så skulle jag flytta ÄNNU längre fram i rummet typ 2.70 från bakvägg ?? (dvs ännu närmare mitten) alt. sätta soffan klos imot väggen bak...vilket ju inte är en möjlighet pga altandörr.

Micke Y :
1. dom har inte ens 8" utan 2 x 6.5" men vet att dom är goda för 25hZ -3db... har lyssnat på mina VR-2:or i annat rum (Stort) med samma drivverk...och basen kan bara summeras till grym!!!

2. jag ska ta en rejäl rundvandring i rummet och samtidigt passa på att flytta fram lyssningspositionen ytterligare 1m som roomacoustic rekomenderar

3. det där med basabsorbenter kanske kan vara något för mig... är det en dyr historia eller finns det typ något "standard" absorbent som man kan låna hem och prova ....jag vill ju inte köpa på mig en massa absorbenter som sedan bara blir liggandes om det inte funkar

mongo: man kan aldrig vara försiktig nog så efter att jag läst din rad var jag bara tvungen att gå och kolla IGEN... men det stod rätt till även denna gången

//Jussi

Edited by - jussi on 2003/12/08 23:40:08
Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:39:34  Show Profile Send jussi a Private Message
dekengren:

kan du rekomendera någon speciell skiva... och vart man kan hitta en sådan.

//Jussi
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:48:22  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jussi, angående din 3:a. Tubetraps eller helmholtzresonatorer är det du har att välja på. Tubetraps är inte så jätteeffektiva men bredbandiga. Helmholtzare är mera effektiva fast i ett smalare band. Tubetraps säljs från straxt över tusenlappen styck och svanås helmholtzare för 1000:- styck. En behringer EQ kan även den uppnå mirakel - man då måste man placera högtalarna så att man trycker ner en topp - för EQ kan aldrig kompensera för en dipp. Jag kör med 2 stycken av svanås helmholtzare (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20185) och har verkligen förbättrat min bas rejält även om en tredje skulle sitta fint. Dock är dom ganska stora. Jag slösade totalt 4000:- plus frakt på absorbenter och har uppnått en helt ny dimension av välljud. Allt detta går ju dock att bygga själv - särskilt om man kan snickra i rummet. Jag bor i andra hand och äger knappt en hammare så då får man köpa...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:51:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
TACK "dekengren" för den länken, beskriver exakt hur jag upplever ljudet i rummet, faktiskt ca. 6 * 3,6 * 2,45 och programmet beskriver otroligt nog hur jag upplever ljudet efter att ha matat in mattor och möbler.

Rumsakustik ÄR SVÅRT. suck

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000