HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:05:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
jos: vad menar du? jag har läst artikkeln som tråden länkar till?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:05:29  Show Profile Send OliT a Private Message
Jag tycker att det är beklagligt att man inte kan gå in med ett öppet sinne i sådana här diskussioner, och testa istället för att genom tråden hela tiden sitta och vara negativ. Knäpp på näsan åt MartinH. Varför inte testa maskinen, det borde du väl kunna åstakomma? Testa en inspelad variant ordentligt, både med analoga och digitala ingångar och alla inställningar som finns, och kom tillbaka med seriösa åsikter. Då lovar jag dig att folk kan lyssna.

Norrlänning
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:23:45  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Jag antar att vissa handlare utrycker sig lite negativt då de kanske inte har en viss produkt i sortimentet och befarar att kunderna svänger åt vänster i stället för ett besöka deras eminenta etablissement.

Hear Hear! De handlare som inte kontinuerligt håller koll på och utvärderar vad som händer tekniskt utan istället förlorar sig i gammal sentimentalitet över existerande produktportföljd kommer förr eller senare att vara rökta.

För er som har glömt bort det: Det sker teknikskiften. Och det kan gå fort.

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:38:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Besvärligt när personer på höga hästar sätter sig i försvarsposition när det väl kommer en ny och "revolutionerande" produkt, panasonicen är en digital förstärkare, lägre tillverkningskostnad och högre verkningsgrad, kanske har panasonic lyckats? "

Om det är mig du menar med de höga hästarna, så sitter jag nog tryggt kvar här uppe och kollar ner på pöbeln...

"Sanoj, har du över huvud taget lyssnat på denna nya panasonicen, eller är du bara stött för att det kommer en ny produkt som kanske är bättre än produkter för 5 gånger mer pengar? Nad 208 och ännu äldre saker som Nad 3020 är kanske exempel på saker som absolut var tvungna att vara sämre än de verkligen var, för annars stämmer det inte med uppdelning i hifivärlden "

Stött ..ja, vad svarar man på det..hmm JA jag är livrädd. Det skulle ju kunna innebära att jag har fel att alla pengar jag lagt ner på min hobby har varit bortkastade ....

"Angående att de stora jättarna typ Panasonic inte skulle ha ambitioner att bräcka de "seriösa" tillverkarna...haha....
Skulle nog tro att dom knäpper dom mesta seriösa tillverkarna på näsan så ofta dom vill...Det finns många fina apparater utvecklade hos dom hemska jättarna vi aldrig kommer få se här i Sverige(tyvärr)"

Och tomten är hemlig CIA agent...

"Vidare är min Wadia-drive i princip en Pioneer PDS-06..."

Wadia kör väl med TEAC transporter ...

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/12/12 12:40:27
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:50:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kan knäppa hur mycket du vill oLit, men mina åsikter kommer stå fast, detta är en produkt som inte känns som den kan prestera så som många verkar tro att den kan, och varför ska handlare som håller på med lite roliga hifiprodukter gå in och fajtas med Onoff på sådana här produkter ???

Bara för att det är en ny teknik ( digitalförstärkeri ) så behöver det inte betyda att det helt plötsligt går att göra hur bra grejer som helst för knappt inga pengar alls, se bara på SACD och DVD-A där man måste komma upp en del i nivå innan systemen blir den stora förbättring över vanlig cd. Detta kommer ske med alla nya tekniker, det går att göra dom billiga men det kan dock kosta att få det bra...
Men om ni inte sett det så ökar vinylförsäljningen i hela världen, rörprodukter sälja som aldrig för, så att man skulle vara inskränkt i gamla grejer bara för att man vill sattsa på lite roligare produkter,,näe så är det nog inte, man inriktar sig på lite olika kunder helt enkelt..

Och jag ska nog försöka testa den nån gång, men det känns inte så relevant för min egen del annat än kuriosa. Och sen vet jag inte om OnOff har så många inspelade ex. ??

Men hur skulle det sen se ut när man kanske kommer fram till att det inte är mycket mer än en hemmabioreciver från japan ?!?! Oavsett vad man kommer fram till så kommer det nog ifrågasättas av vissa här på forumet som har precis lika bestämmda åsikter om sina inlägg som jag...

Näe nu avecklar jag denna diskution för min del.. Känns inte som det kommer komma fram mer intressant denna gång.

Ha en bra dag på er alla/M
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:51:38  Show Profile Send jos a Private Message
Gemeni:

Inget viktigt.

Menade bara att du skulle läsa tråden innan du postade eftersom länken du hänvisade till har redan postats tidigare. Det kanske va lite onödigt att påpeka dock..
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:58:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
jos:
Sorry jag läste inte alla inläggen tråden, men hittade artikkeln och även jag tyckte att den passade in i sammanhanget.
Men tydligtvis var Rebo före mig att tycka samma sak.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:27:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jösses. Ena stunden ska man lyssna innan man uttalar sig. Shakti, ByBee, 100.000kr-kablar, puckar och grejer.
Men en stärkare som kostar lika mycket som ovanstående... nääfaen, måste vara skit.

""Angående att de stora jättarna typ Panasonic inte skulle ha ambitioner att bräcka de "seriösa" tillverkarna...haha....
Skulle nog tro att dom knäpper dom mesta seriösa tillverkarna på näsan så ofta dom vill...Det finns många fina apparater utvecklade hos dom hemska jättarna vi aldrig kommer få se här i Sverige(tyvärr)"

Och tomten är hemlig CIA agent..."

Sony har släppt värsta värstingar pp bla cd-fronten.. jag antar att dom inte exporterar till mini-land som Sverige.

Ett svenskt HighEND-företag utvecklar en cdspelare, säljes för 20.000kr - 1000 ex, svensk tillverkning & löner.
Panasonic utvecklar en cdspelare, säljes för 7.500kr - 100.000 ex, asiatisk tillverkning & löner.

Vilken är troligen mest prisvärd?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:28:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
henricsson

Det är bara att hålla med

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:34:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Vilken är troligen mest prisvärd?"

Ska vi inte ta med ljudaspekterna...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:44:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Jösses. Ena stunden ska man lyssna innan man uttalar sig. Shakti, ByBee, 100.000kr-kablar, puckar och grejer.
Men en stärkare som kostar lika mycket som ovanstående... nääfaen, måste vara skit. "

Jag har aldrig sagt att den skulle vara skit, den är nog ett kap i sitt segment....men att den slår 5ggr så dyra dedikerade 2-kanalsstärkare och att "alla" äter resonomanget (av en för mig helt okänd person på Forumet) med hull å hår gör mig liite skeptisk...

Men det är väl kul om nån kan sälja sina Krellmonoblock till mig billigt, för att sedan uppgradera till en Panasonic...för varför ska vi stanna vid 5ggr så dyra stärkare..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:46:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det här med flera 5ggr får man ju givetvis ta med en nypa salt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:55:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller nog med "MartinH" och "Sanoj" om att det är föga troligt att man löst den gordiska knuten med denna spelare.
Lika övertygad är jag om att den säkert är bra för sitt pris.
Ny teknik kan säkert göra bra ljud billigare, sannerligen på tiden med lite produktutveckling som sagt.
Likväl kommer man inte ifrån att hela kedjan i förstärkaren måste vara genomarbetad för att låta riktigt, riktigt bra dvs. bra komponenter, stabil låda vettiga kretslösningar, noggranhet, noggranhet.
Detta får man knappast för 4,5 papp.
Däremot kan nog tekniken vara ett stort steg framåt, men behöver som alltid vidareutvecklas, bearbetas och förvaltas väl.

Bravo
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:03:58  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
henricsson skrev: "Ett svenskt HighEND-företag utvecklar en cdspelare, säljes för 20.000kr - 1000 ex, svensk tillverkning & löner.
Panasonic utvecklar en cdspelare, säljes för 7.500kr - 100.000 ex, asiatisk tillverkning & löner."

Jag är med på vad du menar, och håller med ur den synvinkeln, men sen finns det även en annan synvikeln på det hela, och det är att svenska produkter ofta har färre mellanhänder, betydligt mindre frakt (med dyra fraktförsäkringar) och mindre andra påslag i form av tull och dyl.

Själv tror jag att både svenska företag och asiatiska jättar har liknande förutsättningar för bra produkter och att det främst beror på konstruktören ifall en produkt blir lyckad ifall den tillverkas hyffsat kvalitativt.

/Simon
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:23:09  Show Profile Send jos a Private Message
Vi får väl vänta tills någon av de gamla "rävarna" på forumet har testat den. Ta inte illa upp Per2, men du kan ju som sagt så vitt vi vet vara en säljare eller på något annat sätt partisk...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:24:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
sanoj

Nej allt under 5.000 kr är väl mest skit ?? inget att ha !!!

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:36:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" sanoj

Nej allt under 5.000 kr är väl mest skit ?? inget att ha !!! "

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:39:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Allt under 5000:- behöver inte vara skit..Micromegas Minium cd för 4900:- är riktigt bra för dom pengarna...

/M
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:40:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Vad jag blir trött!!!
Givetvis är inte den här maskinen något att jämföra med stora Krell steg osv. Men om den slår en integrerad 2-kanals förstärkare för 5000-10000 kr är redan det enormt bra!
Sen är jag av åsikten att de stora jättarna gör prisvärdast och bäst produkter bara de vill.
om panansonic skulle besluta sig för att göra digitala integrerade stereo förstärkare för 10000 kr skulle förmodligen dom krossa allt upp till 20000 kr!
Min Philips 963SA eller en Denon 2900 är exmepel på hur bra produkter de stora jättarna kan göra för lite pengar. 963SA krossar enligt mig rena cd-spelare i samma prisklass och spelar dessutom SACD och DVD. Och om ett litet hifi företag skulle ta fram en liknande produkt är jag övertygad om jag skulle få betala minst 10000 kr.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:41:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Men jag tror nog att det är lite mer så att man vill att ska kunna bli så att man inte måste lägga ut en större summa pengar för att få väll ljud, och visst skulle det vara trevligt om det var så..

...medan andra (inga namn nämnda, *host*) uppenbarligen vill att det SKA kosta mycket pengar. För det vore ju inget speciellt med hifi om gemene man kunde gå och köpa bra prylar för struntsummor i sammanhanget, eller?

Men MartinH, för att lugna dig lite så kan jag ju påminna om att det finns klass D-förstärkare som har mer acceptabla priser, dvs minst femsiffrigt. Slutsteget Audacia One är ett exempel, har för mig det kostar 15000 kr. Kan rapportera att basen från det steget också imponerade när jag hörde det.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:42:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Allt under 5000:- behöver inte vara skit..Micromegas Minium cd för 4900:- är riktigt bra för dom pengarna...

Du gör sannerligen skäl för din relativt nya titel under nicket må jag säga.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:43:14  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen

Tycker det är intressant, iom att vi kanske kan ana en eventuell trappstegshöjning med denna nya teknik.

*För övrigt är det Pioneer drivverk i Wadia,åtminstone de under 50K.

*henricsson´s* exempel är ganska talande.

*Vilka drivverk rankas som de bättre,jo bla de tidigare Philips CDM 9PRO,senare CDM12 mm mm.

Varför blir ngr nästan lite *anti* när denna tråd avhandlas ,det borde väl istället frammana en reaktion av nyfikenhet och upptäckarlusta inför en ny konstruktion/utveckling/förstärkarlösning.

Det verkar vara många som ÄR mkt konservativa här på forumet,det märktes bla när *Räven* försökte sälja sin digitala Sharp,tror att det var många som inte ens skulla orka att ge den en lyssningschans.

Tur att ni inte vet vad ni missade ,samtidigt är det ju lite synd om dom som har en sådan cementerad inställning.

Jag har inte lyssnat på *Pannan*,men på *Rävens* Sharp.Sharpen lät i *Rävens* system mkt mkt bra,och uttalar sig *räven så positivt om *Pannan* så verkar det mkt intressant.

Intressant iom att dom har lyckats bryta ner utvecklingen till att leverera apparater i detta låga prissegment.Vad tror ni då att framtiden kan ge i lite dyrare slutsteg/förstärkare....tänk tanken .

Det är detta det tillsyvene och sist handlar om.

Jag kommer nog inte heller att inhandla *Pannan*,men lyssna på den det kommer jag att göra för att se vad tekniken kan ge till ett så lågt pris.
När sen tekniken inplanteras i bättre chassi osv med mer High Endinriktning....ja vem vet ....för intressant är/blir det.

Bara en Tanke...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:44:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
sanoj

Det verkar som du vill såga allt som kostar under 5.000 kr
det gör inte jag utan att ha lyssnat först

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:47:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan nog komma med mer inlägg på billiga produkter om du vill...Tex Cambridge cdspelarna, Projects billiga skivspelare, Wharfedale högtalare osv. sov.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:48:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl inte frågan om man vill att bra ljud skall kosta eller inte, utan det mindre troliga att kvalitet som leder till mycket bra ljud helt plötsligt skulle vara superbilligt.
Stöder man sig mot empirin så ser vi historiskt sett att bra saker, oavsett vad det är, alltid kostat att framställa och därmed dyrare i inköp för konsumenten. Detta är ett sorgligt faktum, inte snobbism.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000