Author |
Topic |
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 14:38:57
|
" Sanoj: Jag tror det är en helt annan grej än Proson. Panasonic är ett större företag och har helt andra resurser än Proson."
Jag tror inte det handlar om resurser, utan om inriktning. Panasonic har väl aldrig/kommer aldrig () att tillverka en produkt som har ambitioner att bräcka de seriösa tillverkarna inom hifi, utan kommer altid att vara en massproducent med alla dess nackdelar (och fördelar). Att påstå att en Panasonicreciver med klämlist och "partyläge" kan konkurera med seriösa produkter för hifi upp till 25000kr får mig att undra vad personen har för referenser/erfarenhet av hifi.... Per2 har endast gjort inlägg i denna tråd , så utan att anklaga honom för något så kan han lika gärna jobba på OnOff och vill promota deras nya reciver as far as I know...
Många av påståenden om Panasonicens förträfflighet skulle jag vilja sammanfatta med....pffhh.
Produkten kan mycket väl vara en förträfflig maskin för sitt pris, men allvarligt..
Om någon vill hänga mig efter mina funderingar så kan vi väll göra upp en tid och träffas på tu man hand... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Tonkis
Member
393 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 15:12:39
|
Sanoj, ryktet säger att Per2 är Sumobrottare sponsrad av Panasonic så skyll dig själv.. |
//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt ) |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 16:43:55
|
Besvärligt när personer på höga hästar sätter sig i försvarsposition när det väl kommer en ny och "revolutionerande" produkt, panasonicen är en digital förstärkare, lägre tillverkningskostnad och högre verkningsgrad, kanske har panasonic lyckats?
Sanoj, har du över huvud taget lyssnat på denna nya panasonicen, eller är du bara stött för att det kommer en ny produkt som kanske är bättre än produkter för 5 gånger mer pengar? Nad 208 och ännu äldre saker som Nad 3020 är kanske exempel på saker som absolut var tvungna att vara sämre än de verkligen var, för annars stämmer det inte med uppdelning i hifivärlden.
Jag har inte själv lyssnat på den, och tar därför inte en aktiv diskussion om ljudkvalité heller. |
Norrlänning |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 16:48:28
|
Varför skulle det vara lägre tillverkningskostnader på en digitalförstärkare ?? Ny teknik är oftast väldigt dyr i början.. Och ser man tilltransistorer och kondenstorer som sitter i mer vanliga förstärkare så har dom tillverkats i ganska många år nu....
Och att just Panasonic skulle lyckas göra nått revolutinerande för så lite pengar är tyvärr mindre troligt.. Visst kan den nog låta bättre än en del i samma eller närliggande prisklass, men mer än så är nog inte så troligt...
/Martin |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 16:56:17
|
MartinH, jag tycker det är märkligt att du är så uttalat negativ. Du får rätta mig om jag har fel, men vad jag minns brukar du framhålla och uppmuntra åsikter fria från fördomar, åsikter som verkligen grundar sig i egna erfarenheter. Det har jag respekterat dig för, det är en inställning som verkligen behövs. Men som sagt, jag kanske minns fel?
Själv har jag inte hört denna förstärkare, så jag avstår från att uttala mig om dess eventuella förträfflighet. *hint* |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 17:08:46
|
Jo du har helt rätt i det du säger, men det skulle förvåna att utvecklingen helt plötsligt tagit femkliv framåt, och att det skull komma från Panasonic som nog är det minst framåt av de japanska företagen.. Och att man börjar säga att det skulle vara jämförbart med nått bra för en 20-25000:- !! Näe för mig så är sanorliheten ganska liten, och som nån sa så har det dykt upp liknande produkter tidigare och dessa har aldrig varit speciellt bättre än nått annat...
Mina åsikter har inte med fördommar att göra utan erfarenhet av hifiprodukter, det görs framsteg i branchen varje år, men att det skulle ha tagits ett sånt stort kliv känns inte så troligt tyvärr...
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 18:12:37
|
MartinH: Tyvärr är det ju väldigt sällan hififöretagen som tar de stora stegen i utvecklingen. Det är oftast de stora jättarna som Sony, Philips eller Panasonic. Digitalförstärkare finns det än så länge inte alls många hifi företag som gör. De små hifi företagen har inte råd med stora utvecklingskostnader som jättarna har. Hifi företagen sneglar på de stora. Om man kikar t.ex. på dvd-spelare upp till 10000 kr tycker inte jag hifi företagen har en chans mot jättarna. Om jättarna vill så gör de oftast bäst och prisvärdast prylar. Det är min åsikt och kanske får jag skit för det. |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 18:39:19
|
Ta ett företag som Philips, ett väldigt stort företag som både var med och skapade CD och nu på senare tid har gjort många fina dvd-spelare med utmärkta hifi-egenskaper, är inte det ett tecken på att inte bara utpräglade hifi-företag kan lyckas? Jag kommer att inhandla en panasonic, och kan efter det uttala mig om ljudkvalitén. Alla som uttalar sig, både positivt och negativt gör bäst i att testa själv innan man skriver mycket mer om hur den låter och fungerar. |
Norrlänning |
|
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 19:04:43
|
En liten undran... Sitter det inte många "icke-hifi-företags-prylar" i kända hifi-företags produkter? Vad jag vet är tex Marantz DV8300 en rip-off av Pioneer 656/757. Vidare är min Wadia-drive i princip en Pioneer PDS-06...
Hmm, undrar jag vilka som kommer med flest och mest spännande nyheter.... |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 19:50:27
|
Inhandlades idag för att i första hand sprida glädje i köket eftersom familjen tillbringar ganska mkt. tid där
Men nog ska vi väl ta och testköra den mot MarkLevinson 23.5 med infinity irs omega (hoppas den inte brinner upp )
Tänk om den låter bättre (el. lika bra) än ML23.5 Inte samma känsla att ha en liten plasig japangrunka på golvet som amerikanska V8 no turboshit REAL POWER
Men när ska jag få tid till detta då? Kanske i julhelgen
Håll utkik efter ifall ni ser en ML 23.5 till salu (kanske inte ersätts med panan men med ett PSAudio digitalt s-steg då , man vet aldrig). |
Think different.
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 20:49:44
|
Lelle: Ska bli intressant o höra hur den låter! Givetvis kommer den inte i närheten av ML men det är ju ingen rättvis jämförelse heller.... |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 21:00:52
|
Glöm inte att spela in den väldigt väl, jämför också gärna den Digitala ingången mot Analoga, många säger att ljudkvalitén är LÅNGT högre på den digitala diton. |
Norrlänning |
|
|
Robert
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 21:54:41
|
Angående att de stora jättarna typ Panasonic inte skulle ha ambitioner att bräcka de "seriösa" tillverkarna...haha.... Skulle nog tro att dom knäpper dom mesta seriösa tillverkarna på näsan så ofta dom vill...Det finns många fina apparater utvecklade hos dom hemska jättarna vi aldrig kommer få se här i Sverige(tyvärr)
|
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 23:34:11
|
nu är det många ML / Krell etc ägare som kommer att sova dåligt dom närmaste dagarna.. tänk om .....nää det får inte vara möjligt ...
(Kryger kraschen - hopp från höga hus...)
/ |
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 00:20:49
|
Fxn Lelle, ett första intryck då?
språkvård/pesa |
Edited by - pesa on 2003/12/12 05:31:56 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 03:56:46
|
Vi väntar med spänning på dina intryck "Lelle"! |
Bravo |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 07:34:43
|
Hade varit kul med en bild där fem hårda audiofiler står gapandes som stora frågetecken. Just när de måste konstatera att den billigare apparaten låter bättre än den betydligt dyrare |
Min fotosida på flickr
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 09:25:15
|
Ja ni får tycka vad ni vill, men jag tror aldrig jag i alla fall kommer att gå tillbaka till japansvängen inom den närmaste tiden.. Och vill folk byta sina förstärkare mot denna hembioförstärkare från Panasonic, ja då får dom väll göra det..
Men jag tror nog att det är lite mer så att man vill att ska kunna bli så att man inte måste lägga ut en större summa pengar för att få väll ljud, och visst skulle det vara trevligt om det var så.. Men en del är nog lite väl blåögda i detta fall.. Och detta låter lite som diskutionerna " man behöver ingen bättre högtalarkabel än Supra Ply, det är ingen skillnad på dom ändå !!!"
Att det skulle kunna komma fram en hembioförstärkare för 4500:- som har 5 steg, en massa dekodrar osv, som skulle kunna spela musik mer njutbart än en 2 kanalare för 20000:-, nja det känns inte så troligt...
/Martin |
|
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 09:30:54
|
Det kanske är så att tiden är över för de gamla tillverkarna? Nu spricker oligopolet med låga priser som följd? |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 09:42:59
|
Skulle inte tro det.... |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 10:38:15
|
man kan ju alltid hoppas, så man kan få råd att lägga några kronor på flickvännen oxå :D |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 11:45:32
|
Länk till en intressant artikkel om hur Bruno Putzeys (Chief Engineer at Phillips Class D Audio Systems Laboratory) ser på framtiden för klass D förstärkare. Han delar upp dem i två typer, "Analog - controlled Class D" och Digitally controlled Class D. och berättar följande om skillnaderna, "Digitally controlled class D: dead end street. Analog controlled class D: definitely the future"
Länk till artikkeln: http://www.bryston.ca/newsletters/74_files/vol7is4.html |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 11:51:57
|
Gemeni, läs tråden.... |
Edited by - jos on 2003/12/12 11:52:21 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 11:53:38
|
quote: Att det skulle kunna komma fram en hembioförstärkare för 4500:- som har 5 steg, en massa dekodrar osv, som skulle kunna spela musik mer njutbart än en 2 kanalare för 20000:-, nja det känns inte så troligt...
6 steg |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 12:03:19
|
OK, ännu mer otroligt då |
|
|
Topic |