HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost vs. Transparent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:36:54  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Funderar på att uppgradera mina Dunlavy Z6 högtalarkablar. Som alternativ har bla. Transparent och Nordost kommit upp.

Jag söker, förutom allmän förbättring av ljudet, ökad "snabbhet" och renhet i diskanten.

Har någon erfarenhet av Transparent vs. Nordost? Jag talar då om MW Super eller Ultra för Transparent och Blue Heaven, Red Dawn eller SPM Reference för Nordost.

Tacksam för alla kommentarer.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:05:26  Show Profile Send Johansson a Private Message
Du kan ju alltid läsa mitt lilla test under "Hårdvara".

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:56:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har provat Nordost Valhalla signal och högtalarkablar samt det mesta i Transparents sortiment.

Valhallan lät otroligt detaljerad och trevlig hemma hos mig, men saknade lite av Transparents botten och "kropp", dvs den lät lite tunnt...

Jag skulle ha lättare och leva länge med Transparent Ultra än Valhallan....men du söker ju ökad renhet i diskanten så vem vet..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:37:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sanoj har nog helt rätt här, jag har själv Nordost SPM och den är verkligen ren men kan bli lite tunn i vissa system. Har du ett tunnt ljud redan är nog inte Nordost bästa matchningen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:53:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om det är öppenhet i diskant och snabbhet du söker så bör nog Nordost vara kablarna för dig. Enligt vissa (jag är en av dom) så har Transparent en mjukare diskant. För vissa system så är detta nästan att föredra. Men om du eftersträvar ett system som är neutralt hela vägen igenom så kan Nordost vara en bra kabel för dig. Det bör dock nämnas att mer exklusiva Transparent-kablar är öppnare och inte lika mjuka i diskanten.

Jag vet att vissa här kommer att ha en del synpunkter på mitt uttalande. Men det är den uppfattning som JAG har. Alla tycker inte samma. Det är en av sakerna som gör HiFi-intresset så intressant.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:32:31  Show Profile Send ekman a Private Message
kör man nordost med grejer som ÄR tunna så kommer det låta tunnt medans transparent alltid tjockar till ljudet lite och låter typiskt amerikanskt kör man däremot med elektronik som har kroppen och tyngden ifrån början så blir det perfekt =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:11:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker nordost gör mycket bra kablar men matchningen är viktig.
Dom avslöjar omedelbart brister, så det gäller att ha ett homogent system. De kan säkert bli helt fel i en del system pga sitt transparenta, luftiga ljud.
Korta assoiatiner ang ljudupplevelser
Blue heaven-Är som att ställa fönstren på vid gavel och vädra in kall höstluft, klara höstfärger mot en blå himmel.
Red dawn- Känns som en vår, tidig försommar friskt med en antydan till värme.
Jag föredrar helt klart red dawn, den har ett "varmt skimmer"
Jag har provat SPM och den tar ytterligare några steg åt samma riktning, lite mer kontroll samt kropp och värme.
Valkyrjan har otrolig svärta och kontroll, lite för mycket "hajend" och för lite musik för min smak.
Jag gillar nordost för dom låter anlägningen andas, man hör mer av allt annat i stereon än vad jag gjort med andra kablar, och de släpper igenom ALLT.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:31:36  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
RKL> Eftersom att du bor i finland och har möjligthet att testa acapellas silverkablar så tycker jag att du borde ge dom en chans, du blir inte besviken!
/A
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/12/08 :  20:53:17  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tack för svaren.

Systemet låter inte tunt, högtalarna är ett par Dunlavy SC-IV så kraft finns vid behov. På det hela taget är det frågan om ett myycket neutralt ljud. Kanske jag skall släpa iväg mig efter ett par Red Dawn och SPM imorgon, så får man se vad det blir. Signalkablarna är Siltech, redan de rätt klara i diskanten, men jag har på känn att det finns en del detalj kvar att avslöja (och Dunlavy är väldigt detaljerade)....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000