HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mäter jag rummet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/06 :  18:50:34  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Kanske är detta diy fråga?
Men då det är avgörande för varje anläggnings ljud tar jag det här.

Konkret fråga. Hur gör jag för att mäta akustiken i mitt rum?
Vad får jag svar på?

Frekvensgång?
Varifrån resonanserna kommer ifrån?
Vilka frekvenser som resonerar?

När jag fått svar på följande och skall göra egna eller köpa t.ex. från svanå vart mer kan jag vända mig för sådana saker som diffusorer och absorbenter?

Det känns som för stort projekt att "bygga" om väggar och golv just nu... men det blir väl naturligt nästa steg.

Jag vet att det skrivits massor om detta, men allt det känns som om det aldrig kan disskuteras nog.

Ni som byggt egna absorbenter eller diffusorer, även väggar, golv och tak och har någonstans på nätet där jag kan förkovra mig vore jag mycket tacksám om ni kunde länka till.

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:06:43  Show Profile Send Gaddad a Private Message
En till repris som vore intressant är hur ni met datorprogram kunnat mäta upp hur frekvensgången skulle se ut i teorin(praktiken) med en viss uppställning.

Vet att markuu skrivit om det... repris?

Tycker jag har hittat en mycket bra uppställning i mitt rum, men hur kan jag när jag ska flytta hitta en bra uppställning om jag utgår ifrån rummets mätt och ser till våglängder och liknande? Kort och gott hur skulle den i teorin(stämmer kanske inte alltid eller?) bästa uppställningen räknas ut?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:26:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Här har du en kul länk. På tyska iofs men det mesta är ganska enkelt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:28:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Länken.
http://www.fastaudio.de/text.asp?ReqURL=fadel.asp

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:40:53  Show Profile Send Gaddad a Private Message
kanon med en länk.

Finns det något bra verktyg på internet för översättning? =)
Tyskan är orepeterad på flera år... men får kanske öva upp den igen...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:44:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Kolla den här också. För att se vilka frekvenser som ställer till det och var dom finns.http://www.fastaudio.de/text.asp?ReqURL=fadel.asp

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:47:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Länken gick inte hem."Raumakustik eigenmoden" skall du söka efter.

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:51:06  Show Profile Send JPL a Private Message
Här kan du kolla oxå...
http://www.lts.a.se

Patrik...

//Same Same....but Different.

Edited by - JPL on 2002/09/06 19:51:39
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/06 :  20:12:12  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Kanon två länktips på kort tid

tackar och bockar, fler?

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/07 :  13:36:14  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Mer användbar info någon?

Är väl flera på forumet som själva byggt och mätt en del?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/07 :  16:44:21  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.etfacoustic.com/
Finns hos Golden Age Music.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/07 :  18:29:34  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har ETF, och man behöver så absolut inte ha nånting med Golden Age Musik att göra för att få programmet:

hämta demoversion, köp online på ETFs sajt, då får man registreringkod pr. email, och allt funkar UTAN MELLOMHÄNDER! Vad tur vi har Internet!

mvh
Markku



What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/07 :  18:52:17  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Markku är programmet bra?
JAg är lite novis på detta, är det lätt att lära sig?

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/08 :  12:54:04  Show Profile Send markku a Private Message
Gaddad,

Innan ETF använde jag CARA 1.0, sen Hifish Audio Controller och till slutt ville jag veta mera än endast frekvenskurvan i mitt rum. Jag tänker på ETFs förmåga att mäta time energy, reflekterad ljud och hur nivån ligger, samt vilka frekvenser är problematiska. Vidare berättar Waterfall presentation, vilka frekvenser ringer i mitt rum. Du har väl läst Stereophiles högtalartester, så vet du vad jag menar (väl, H&M har ju likadana också).

Om du har i din PC ett ljudkort, som sköter samtidig av- och inspelning, så genererar ETF testsignal själv, antingen låga frekvenser eller hela spektret. Annars måste man använda test-CD, som man kan bränna själv.

ETF använder samma mätdata till att presentera resultatet på olika sätt. Jag ville rekommandera dig att studera ETFs sajt: 'Demoroom' och artiklar under 'Support'.

Audio Ideas Guide testade ETF, version 4 och artikel ger vidare info hurdan det går till:

http://www.audio-ideas.com/reviews/etf.html

Handhavande är ju rätt fram, men tolkning av resultaterna kräver lite självstudier. Jag själv har vid sidan 'Master Handbook of Acoustics, Fourth Edition' av F. Alton Everest. Trettio sider lång kapittel beskiver vidare ETF som verktyg.

Jag kunde tänka mig småningom också annat, mycket interessant program, Acustica Applicatas Sound Analyzer. Det vill vara interessant att se, om Mårten Design skall göra detta känt i Sverige.

http://www.acusticaapplicata.com/english/software.html

Läs gärna 'Sound Aanlyzer 4.0 Instuctions Manual' under blinkande 'Download Manual'.

What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:14:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Gaddad

Kanske är detta diy fråga?
Men då det är avgörande för varje anläggnings ljud tar jag det här.

Konkret fråga. Hur gör jag för att mäta akustiken i mitt rum?
Vad får jag svar på?

Frekvensgång?
Varifrån resonanserna kommer ifrån?
Vilka frekvenser som resonerar?

När jag fått svar på följande och skall göra egna eller köpa t.ex. från svanå vart mer kan jag vända mig för sådana saker som diffusorer och absorbenter?

Det känns som för stort projekt att "bygga" om väggar och golv just nu... men det blir väl naturligt nästa steg.

Jag vet att det skrivits massor om detta, men allt det känns som om det aldrig kan disskuteras nog.

Ni som byggt egna absorbenter eller diffusorer, även väggar, golv och tak och har någonstans på nätet där jag kan förkovra mig vore jag mycket tacksám om ni kunde länka till.




Hej!

Jag mätte mitt rum med ett måttband!
Det finns massor av annat man kan mäta och mäta med. Men för egen del skulle jag tappa överblicken om jag gick för djupt i alla mätningar och värden. Därför nöjde jag mej med måttbandet.

Måttbandet ger heller inte svar på speciellt många av alla frågor man kanske har kring rummets akustik. Egentligen bara på en, faktiskt.
Men, eftersom jag har ganska svårt med komplexa samband, och tror att jag skulle tappa greppet om jag ens försökte, så nöjde jag mej med detta.

Med måttbandet kan man ta reda på själva rummets grundresonanser. Dessa är desamma oavsett vad du har för apparater och högtalare.
De är desamma även oavsett var du ställer högtalarna eller var du sitter!
Men, du kan se till så att du ger dessa resonanser så lite "näring" som möjligt!
Rummets resonanser leder till förstärkningar i tre olika bastoner. Alltså tre olika våglängder. Plus, de toner som är dubleringar av dessa grundtoner.
Resonanserna uppkommer av att ljudvågor "fjädrar" mellan parallella väggar i rummet. Om musiken innehåller dessa toner, så hör du dessa toner betydligt starkare än det var tänkt.

Placerar du högtalarna på 1/3 av rummets längd, bredd och höjd, så ser du samtidigt till att ge resonanserna så lite "näring" / energi som det är möjligt.
Du kan även räkna på 1/5. Det brukar se trevligare ut och fungerar också ganska bra!

Mvh
Strmbrg,




Edited by - Strmbrg on 2002/09/08 13:25:10
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:29:55  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Tack för alla tips.
Nu ska jag förkovra mig och prova mig fram
skall bli spännande

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000