HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var rädd om HÖRSELN!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  11:52:55  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Tänkte bara påminna alla om att vara rädd om sin hörsel och att vårda den ömt. Det är i särklass den bästa och viktagaste ljud-prylen som vi har!!!

Jag var hos doktorn idag och undersökte min hörsel eftersom jag upplever hörselproblem med mitt högra öra. Den senaste tiden så har det ibland susat och ibland tjutit även om det stundtals har varit bra!?!! Det visade sig att hörseln på mitt högra öra är nedsatt. Troligtvis så är denna hörselskada temporär och kommer läka så småningom. Det krävs dock att jag inte utsätter hörseln för några högre ljudtryck för att hörseln på mitt högra öra ska kunna läka.

Många högtalare idag är så pass bra (d.v.s har så pass låg distortion) att de kan spela ordentligt högt utan att det låter illa. Doktorn som jag pratade med sa att eftersom många högtalarna inte distar speciellt mycket, även vid mycket kraftiga ljudtryck, så upplever vi inte heller att det låter illa. Man "luras" ofta att spela kraftigare än man egentligen borde.

Var därför extremt rädd om hörseln så att man kan fortsätta att njuta av musik och ljudåtergivning fullt ut!





Edited by - neriks on 2002/08/08 11:53:5

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:06:00  Show Profile Send Morello a Private Message
Kloka ord

mvh

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:32:39  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja, det är ju inte så lätt när det är fullt med idioter överallt som struntar i andras hörsel

(då syftar jag på alla uteställen + arbetsplatser där folk kastar saker och väsnas på alla tänkbara sätt + massa annat som jag inte kommer på just nu)

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:41:33  Show Profile Send yalpa a Private Message
glömde skriva att...

Det största misstaget fok begår är att dra upp volymen direkt. Ta det lugnt i början och se om volymen kanske räcker. Drar man på fullt, då minskar örats känslighet direkt, hörseln blir sämre, men den är fortfarande lika utsatt för skador.

När du kommer in utifrån, från bullret, ge fan i musiken! vänta ett tag så örats känslighet ökar igen, sen kan du börja spela försiktigt. Sen tycker jag att det är lite småjobbigt att det spelas så förbannat högt i hifibutiker, det behövs oftast inte.

Freestyle är åxå farligt, speciellt om man cyklar och ska överrösta vindbruset i 30knyck, helt meningslöst. Kan väl åxå berätta att när jag fick min första walkman då tyckte jag att volymen 4/10 var svinhög, efter bara nån månad lirade jag ofta på maxvolym, där snackar vi förstörelse av hörseln!

ja, det var väl det jag skulle säga...



Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:05:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ett mycket viktigt inlägg!
Man faller ju lätt in i den där "det drabbar aldrig mig"-mentaliteten, men omedvetet utsätts vi för så mycket oljud i vardagen att det både räcker och blir över.
En ofta förbisedd parameter vid utvärdering, är ju hur ett system låter på låg volym.
Där kan man komma på mycket...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:26:53  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jobbar som ideell DJ på Halmstads studentkårs pub. Där hade vi innan en sk. limiter som ströp alla pulser över en viss ljudstyrka. Tyvärr så gav den ett förskräckligt ljud ut på dansgolvet så den togs bort. Jag har ett ruskigt ansvar för allas hörsel. På de två dansgolven vi har så är det stora ganska lågt till tak. Med en mellanreg/topp i varje hörn så blir ljudtrycket i mitten av golvet lågt samtidigt som vid högtalaren är ett ljudtryck som kan väcka döda vid samma volyminställning.

Ett bra tips till de som vill spara hörseln men ändå gå på lokal och svänga de lurviga alt. konsert, är att skaffa Bilsoms musikproppar för 20-30:- som har små vingar i silikon. Musiken hörs bra genom dem samtidigt som de dämpar mycket bra. Vid 125Hz dämpar de 23.2dB, ganska linjärt upp till 8000Hz där de dämpar 35.4dB. EAR har också tagit fram pluggar, kostar då i 500:- klassen.

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:33:19  Show Profile Send mag a Private Message
Egentligen borde man ha proppar även på krogen och inte bara på konsert.

Kan rekomendera dom bredabsorberande propparna, dom är mycket bättre än dom vanliga gula som sabbar ljudet nått fruktansvärt. Brukar kallas audiophil öronproppar.

Efter Saxons konser på Swedenrock i sommaras pep det i öronen på mig trots nyttjande av proppar undra hur det var för dom som inte hade några.

//Magnu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:11:19  Show Profile Send dole a Private Message
quote:


Ett mycket viktigt inlägg!
Man faller ju lätt in i den där "det drabbar aldrig mig"-mentaliteten, men omedvetet utsätts vi för så mycket oljud i vardagen att det både räcker och blir över.
En ofta förbisedd parameter vid utvärdering, är ju hur ett system låter på låg volym.
Där kan man komma på mycket...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.



Helt klart en parameter jag tittar på är hur det låter på lite lägre volym. Man har ju tyvärr grannar.

//dole\\
"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:28:48  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Så sant så sant.

Min pappa har ganska allvarlig tinnitus efter alldeles för många år som lärare i stökiga klassrum
En polare har också samma åkomma.
Det verkar sänka livskvaliteten oerhört.
Grannarna kanske är örats bästa vän.


Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:51:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Helt klart en parameter jag tittar på är hur det låter på lite lägre volym. Man har ju tyvärr grannar.



Håller med helt och hållet! Att en anläggning låter bra även på lägre volymer är viktigt. Ett knep som jag använder ibland när jag känner att jag vill ha lite "mer upplevelse" i musiken är att jag ökar nivån på basen en aning. Jag driver mina högtalare helt aktivt så att öka nivån på basen är ganska enkelt. Ljudet blir då fylligare och man behöver ej spela speciellt kraftigt för att ändå uppleva musiken lite mer fysiskt. Det är dock viktigt att ej vrida på basen för mycket ...



Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:36:27  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Mänskliga örat uppfattar basen förhållandevis lägre när totala volymen är låg. Är inte sådant som "loudness" är till för?

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:34:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Mänskliga örat uppfattar basen förhållandevis lägre när totala volymen är låg. Är inte sådant som "loudness" är till för?



Du har förmodligen rätt! Jag trodde dock att loudness även höjde diskanten lite, men jag kan ha misstagit mig helt och hållet på den punkten

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:40:31  Show Profile Send Jens a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Mänskliga örat uppfattar basen förhållandevis lägre när totala volymen är låg. Är inte sådant som "loudness" är till för?

--------------------------------------------------------------------------------


Du har förmodligen rätt! Jag trodde dock att loudness även höjde diskanten lite, men jag kan ha misstagit mig helt och hållet på den punkten




Höjer inte loudness både bas och diskant. Mellanregistret, som är det som örat uppfattar lättast, lämnas intakt?

/Jens

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:55:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det finns nog lite olika varianter.
Accuphase (nä..inte nu igen, hehe) har flitigt använt en "Low Compensator" som endast påverkar basen i valbara steg på sina försteg. Har aldrig använt den dock.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  17:03:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Det finns nog lite olika varianter.



Förmodligen ... Jag har dock ingen loudness i min audio anläggning så jag är tvungen att justera basens nivå manuellt på mitt aktiva delningsfilter.

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/08 :  17:28:18  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Mänskliga örat uppfattar basen förhållandevis lägre när totala volymen är låg. Är inte sådant som "loudness" är till för?

--------------------------------------------------------------------------------


Du har förmodligen rätt! Jag trodde dock att loudness även höjde diskanten lite, men jag kan ha misstagit mig helt och hållet på den punkten




Höjer inte loudness både bas och diskant. Mellanregistret, som är det som örat uppfattar lättast, lämnas intakt?

/Jens





Hej, jo det stämmer att loudness höjer både bas och diskant
detta för att kompensera örats hörsel/frekvenskurva vid låga
volymer. När man lyssnar på låg volym används då loudness
för att kompensera bas och diskantbortfallet.

Denna funktion ser man oftast på lite enklare anläggningar.

var rädd om öronen

mvh arcam


Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/08/08 :  18:01:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bra tråd. En sak jag undrar över är varför det spelas så fruktansvärt högt på alla uteställen. Överallt, inte bara på dansgolvet. Dessutom är akustiken usel på de flesta uteställen, massor av hårda reflekterande ytor som gör en öronpinande ljudgröt av alltihop.

Själv lider jag av vad som kallas "musikerhörsel" d.v.s. jag hör alldeles utmärkt när bakgrundsnivån är låg, men har enorma problem med att urskilja t. ex. tal när det är högljudd musik i bakgunden.



Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  18:44:14  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En sak jag undrar över är varför det spelas så fruktansvärt högt på alla uteställen. Överallt, inte bara på dansgolvet. Dessutom är akustiken usel på de flesta uteställen, massor av hårda reflekterande ytor som gör en öronpinande ljudgröt av alltihop.



Har oxå funderat lite över detta ... Dessutom så måste man ju skrika för att kunna kommunicera med varandra. Kanske inte är så bra för stämbanden


Go to Top of Page

jonaswes
Member

65 Posts

Posted - 2002/08/08 :  19:54:57  Show Profile Send jonaswes a Private Message
Just det, fram för bättre ljud på pubar och dansställen,
som det låter på många ställen så är det helt kasst.

måste vara tråkigt för dom som ska spela att ljudet
på stället är av urusel kvalitet. inte helt ovanligt att
basen brukar låta booom och hela stället skramlar med.

tror ni det kan vara detta valårs nya slagord? (försöka går ju)



Edited by - jonaswes on 2002/08/08 19:55:4
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  20:21:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
jonaswes,

Min erfarenhet när det gäller att installera ljudanläggningar på nattklubbar är att det ofta inte tas tillräcklig hänsyn till akustiken i lokalen, när den är full med människor. Människor dämpar ljud väldigt bra och lokalen har oftast en helt annan akustik när den är full med människor än när den är tom. Ofta är det oxå när lokalen är tom som själva ljudinstallationen görs. De mätningar och inställningar som då görs i ljudanläggningen, baseras alltså helt och hållet på akustiken av en tom lokal. När lokalen fylls med männikor så ändras akustiken och även ljudet.

Jag är visserligen inget proffs på offentliga ljudinstallationer men jag har vid ett flertal tillfällen fått vara med och "fixat till" befintliga installationer som låtet uselt.


Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:19:47  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Nyss hemkommen från en festival i Tyskland. Nära 100 kW dunka-dunka (en gissning) fyra dygn i sträck. Tur att man hade investerat i ett par öronproppar för 80 spänn på apoteket.
Jag har sedan ett par år en lindrig tinnitus. Tjutet jag hör motsvarar det högfrekventa ljud en TV alstar när volymen är av. Än så länge besvärar det inte mig, *peppar peppar*, men det är bara en tidsfråga innan man börjar lida av det.
Som dj får är man extra utsatt. För att överrösta PA-riggen när man mixar måste man ibland kräma på för fullt i lurarna.

peace // v

___________________________
kommissionen - gudrun 0-
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:43:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

För att överrösta PA-riggen när man mixar måste man ibland kräma på för fullt i lurarna.



revgudrun,

Ja, där har vi ett yrkes problem! Jag har oxå jobbat som DJ en hel del när jag var yngre så jag vet hur det känns i öronen efter en kväll ...

Ta vara på din hörsel och hoppas att dina hörselskador INTE förvärras!


Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:51:38  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Distortion och höga ljudtryck i kombination är förödande. Känn efter om det känns någorlunda avslappnat för öronen. Skivor skiljer sig väsentligt på denna punkt. En del går det att dra på rejält med utan att det känns obehagligt och vissa skär i hörselnerven redan på tämligen svaga ljudtryck. Lyssna på öronen alltså.

John

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  22:14:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Distortion och höga ljudtryck i kombination är förödande. Känn efter om det känns någorlunda avslappnat för öronen. Skivor skiljer sig väsentligt på denna punkt. En del går det att dra på rejält med utan att det känns obehagligt och vissa skär i hörselnerven redan på tämligen svaga ljudtryck. Lyssna på öronen alltså.



Ett knep som man ibland använder på nattklubbar för att komma tillrätta med musik som "skär" i öronen är att använda en equalizer och sänka nivån för frekvenserna 4 kHz och 8 kHz. Låter lite dumt va' ?


Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/08/08 :  23:17:23  Show Profile Send David A a Private Message
quote:

quote:

Det finns nog lite olika varianter.



Förmodligen ... Jag har dock ingen loudness i min audio anläggning så jag är tvungen att justera basens nivå manuellt på mitt aktiva delningsfilter.





NERIKS: Såg att du hade ett Levinsson-steg, använder du det till toppen? Vad driver du resten med ? Är själv på jakt efter ett aktivt filter, vad använder du??


"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/09 :  00:31:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

NERIKS: Såg att du hade ett Levinsson-steg, använder du det till toppen? Vad driver du resten med ? Är själv på jakt efter ett aktivt filter, vad använder du??



Hejsan David A,

Nej, jag använder faktiskt mitt Levinson-steg till basen, i.a.f för tillfället ... Sist jag fick denna fråga på ett amerikanst forum så undrade folk varför i hela friden jag använder ett så pass bra slutsteg som ett ML-steg till bas?!! Många ansåg att jag mycket väl skulle kunna använda ett billigare steg och få lika bra bassåtergivning, bara slutsteget i fråga hade hyffsat hög dämpfaktor. Och så kanske det är? Hur som helst så trivs jag enormt bra med ML-steget till mina basar. Basen är enorm väldefinierad och "fast" i ljudet (vågar inte skriva "snabb" ).

Mellanregisterbas och diskanthorn drivs idag med Rotel-steg. Dessa ska så småningom bytas ut mot ytterligare ett eller två ML-steg (eller kanske ett rörsteg till diskanhornen?). Jag har inte riktigt bestämt mig ännu ...

Det aktiva delningsfiltret är en liten historia för sig. Hittills har jag använt ett aktivt filter avsett för bilstereo . Detta har varit en högst provisorisk lösning i väntan på något bättre. Jag har även testat en del aktiva filter som används inom PA, bl a JBL's M553 (http://www.jblpro.com/pages/electronics/mseries.htm) och Samson S3-way (http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=100&brandID=2). Ingen av dessa kändes dock "rätt" för hifi. Därför funderade jag även på Dynamic Precision EC-501 (http://www.dynamicprecision.no/Pages_UK/204UK_PA.html) och Bryston 10B Pro (http://www.bryston.ca/10bprocov.html). Efter att ha diskuterat en del med Mattias Stridbeck på Harmony Design så beslutade jag mig för att beställa ett special-försteg med inbyggt aktivt filter från honom. Jag har dock inte fått filtret ännu så jag kan inte uttala mig om hur bra det är (ännu). Jag tror dock att det kommer att fungera utmäkt i min anläggning ...


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000