HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ess amt 1a - Vad göra med Heildiskanten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/05 :  20:10:41  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Finns det några gamla Ess-fanatiker därute? Jag har ett par Ess amt1a Bookshelf från 1977. I dessa sitter alltså de stora Heildiskanterna amt 1a. Jag tycker att de håller hög klass än idag. Tyvärr dog baselementen i mitten på 90-talet och jag skickade högtalarna till Stephan på ARD i Linköping som haft agenturen, men tyvärr hade Ess i USA hade lagt av. Stephan gjorde några förslag på ombyggnad med nya lådor, element filter mm, men det hela rann ut i sanden. Tillslut tog jag hem högtalarna igen och hittade genom en kompis ett par Peerless basar som passade hyfsat i lådan, men resultatet blev inte helt lyckat! Jag erkänner villigt att jag inte har någon koll på elektroniken, bara på hur jag vill att det ska låta. Nu har jag istället köpt mig ett par Monitor Audio GR 10, gillade deras öppna ljudbild direkt i butiken, men jag vill ju inte slänga mina gamla dyrgripar som jag gav 7000kr för 1977. (Fick ta bostadslån, den som har koll på penningvärdet vet att det var en rejäl slant då, tror att en ny Volvo kostade ca 15000kr.) Vad kan jag göra för att ge diskanterna nytt liv. Tänkte kanske att man kunde ha dem som extra lyft i diskanten med hjälp av ställbart delningsfilter och volympott, eller göra en komplett högtalare. Annars får väl någon entusiast ta hand om dem och göra något av dem.
Tacksam för alla svar!

Mvh Sebastian

Ps: Se http://www.audioreview.com/PRD_119461_1594crx.aspx så hittar ni mer info om Ess amt och även om ni inte lyssnat på Ess själva kanske ni ändå förstår varför jag vill låta diskanterna leva…

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:36:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad ska du ha för dem?
Mvh Calle

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:52:27  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tja...
Nu hade jag ju inte i första hand tänkt mig att sälja dem. Skulle gärna få lite fler förslag på vad som man skulle kunna göra med diskanterna och i så fall säljer jag mina Peerleesbasar...
Naturligtvis hade jag tänkt mig själig ersättning om någon är villig att åta sig detta projektet. Försäljning skulle vara ett sista alternativ, men vad hade du tänkt dig att göra med dem? Vore kul att veta... Men eftersom du är nyfiken kan jag säga att jag har blivit bjuden 2000 dkr, men då tyckte att det verkade lite magert med tanke på att jag sett prisuppgifter på upp mot 500$ på audioreview och att jag betalt 180$ för två par helt nya membran…
Ja så är väl läget just nu i alla fall

Mvh Sebastian

Ps: Hör som sagt gärna av dig igen...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/07 :  00:10:20  Show Profile Send Peter S a Private Message
Goldenage bygger högtalare med Thiel-element och Eton-amt elementet av samma princip som Heilen. Kanske detta kunne tillämpas.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:53:49  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tack för tipset Peter! Ska kolla upp det, men det rör sig ju om ganska stora klumpar, magneten väger 5,87kg tror jag.
Dock en nybörjarfråga, var ligger Goldenage? Har du möjligtvis ett telefonnummer eller så...
Bifogar lite teknisk info i fall någon annan har fler idéer!

Om nuvarande delningsfilter:

"Proper operation of the Bookshelf drivers is assured by the crossover network. Highest quality resistors, capacitors, and air core inductors are used throughout. A sophistieated 12 dB per octave frequency dividing network rolis off the perfor- mance of the woofer and rolls in the Heii amt at 850 Hz, providing superior phasing and negligible distorsion at the crossover point.
Circuit breaker protektion of both woofer and Heii amt is incorporated into the crossover (see PROTECTIVE CIR- GUITRY). In addition, a Presence/Brilliance Control is pro- vided to compensate for acoustically "live" or "dead" rooms (see PLACEMENT & CONTROLS). The Presence/Brilliance Control is basieally a "shelf" control, boosting or decreasing the output of the Heii unit uniformly from about 1000 Hz to beyond 23 kHz.
Roll off charaeteristic of the typical components treble control wiii usually only affect the frequencies above 5 kHz. The P/B control wiii be espécially valuable for controlling upper mid- range frequencies and may be used alone or in conjunction with your treble control to achieve desired high frequency performance relative to equalization and room acoustie ef- f eets."

HEIL AIR-MOTION TRANSFORMER
Total Radiating Area 29 Sq. In. (187.24 Crn2) Transformation Ratio 4.0:1 velocity increase Magnet Assembly Weight 12, Ibs. 15 oz. (5.87 kg) Flux Density 4,500 gauss Square Wave Rise Time 15 microsecc>nds at 5,000 Hz

Mvh Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:09:19  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Ess Heil elementet säljs ju som DIY del i Tyskland det borde finnas olika hemmabyggda ht med det. Jag kommer ihåg ett projekt från Klang & ton för några 5? år sedan. Jag ska kolla om jag har kvar numret.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:37:09  Show Profile Send jonny99 a Private Message
En annan sak den här firman http://www.lsv-achenbach.de och kanske andra också säljer "Ess" basar som verkar vara ersättningselement för gamla modeller, det kan kanske vara värt att kolla upp.
quote:
1.8 ESS
Air-Motion Transformer Einsetzbar ab 1kHz/18dB od. 1,5kHz/12dB. Sehr dynamisches Klangbild, gute Auflösung, Dipolstrahler, Test in K&T 478,00
AMT-F Ersatzfolie für großen AMT 90,00
AMT 2 Einsetzbar ab 2kHz/18dB, gute Auflösung 295,00
12" Bass Ersatzbass z.B. für ESS Amt 1- Baureihe 240,00
12" Passiv flach Ersatz-Passivmembran z.B. für ESS Amt 1- Baureihe 85,00
8" Bass z.B. für ESS Modell 9 (680-1022), nur im Austausch gegen defekten 125,00

Edited by - jonny99 on 2003/12/08 12:41:16
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:01:22  Show Profile Send Peter S a Private Message
Med jonny99:s bra länkar är väl kanske mina inte så relevante, men i allafall:
Goldenage ligger i Allingsås och har hemsidan: http://www.goldenagemusic.com/

Har har mycket annat spännande för övrigt.

/Peter
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:35:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Fler länkar om dessa underbara Högtalare (diskanter)

http://www.bsaudio.nl/ESS-luidsprekers/html/mt_ess_producten.html

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:05:28  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tack för alla länktipsen! Synd att man inte kan holländska bara, ser mycket intressant ut... Undrar om dom har byggsatser?
Får hitta någon som kan översätta...
Motar gärna fler tips och idéer!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:11:02  Show Profile Send kasra a Private Message
sök i arkiverna på www.diyaudio.com
eller släng upp en ny tråd.
Finns garanterat massa info, o kunniga om det du söker.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000