HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga hi-fi möbel. Aluminiumrör online, vart?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/05 :  08:39:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tjenix,

Jag ska ge mig på att bygga en egen hi-fi möbel och undrar nu om någon vet vart man kan hitta borstade aluminiumrör online, ca 4-5 cm i diameter. Jag behöver ca 5 meter som kommer att sågas upp i ~30 cms stumpar, så den får helst inte kosta tusenlappen per meter :)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:40:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ta o titta på Tibnors hemsida..
De kan fixa fram det du vill ha. Det som kan bli problem är att du vill ha det borstat.
tror inte att man brukar sälja borstadaluminium på löpmeter utan man borstar detaljen när den är färdig för montering o jag vet inte om Tibnor gör detta...
Det lättaste är att ringa till närmaste butik o fråga.

http://www.tibnor.se/

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/05 :  15:39:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ja det är ju visserligen inte on-line shopping alltid men jag måste ändå rekommendera dig med det önskemålet att kolla IKEAs nya, såvitt jag vet, hyllserie STOLMEN. Finns delar som kan vara riktigt användbara:

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=23520&langId=-11&parentCats=10120*10366*10385

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/05 :  15:59:40  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tobbe_L: Tack för tipset.

UrSv: Fast det verkar ju inte finnas några "reservdelar" till den, inte online i vart fall, och jag har "bara" 43 mil till närmaste IKEA

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:18:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
JonasP:
På varuhuset tror jag man köper varje del för sig och vad du ser på webben är alltså bara förslag på kombinationer. Alltså typ ett rör och två hyllplanshållare om du känner för det.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:55:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Synd bara man bor på avigt till som man faktiskt gör :)

Ingen som vet några byggfirmor online som kan tänkas ha sånna rör i sitt utbud? Jag hittar bara tillverkare med försäljning inriktade mot industri, inga återförsäljare :(

Tibnor har inga återförsäljare i Västerbotten enligt deras återförsäljarelista.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:57:39  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kolla med Sapa! Där har jag fixat aluminiumprofiler till mina högtalartstativ. De har massor av profiler - bara att välja. Mina är "natureloxerade", skulle tro att det är vad du vill ha när du säger borstad alu... Profilerna säljs i längder om 5 m.
Kan dock vara så att det är svårt att handla som privatperson, vet inte säkert.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/05 :  17:35:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm

Jag kan ju alltid höra med de som jag brukar handla ifrån. Men det är i Linköping.. De är återförsäljare för Tibnor så alu rör har de.
frågan är om de har det i den kvalite som du önskar borstad/natureloxerad??
Det blir ju inget stort paket om du ska ha 16st 30 cm bitar så frakten blir nog inte så farlig.

Skicka mig ett PM om du är intresserad. jag kommer att beställa en del material från dem nästa vecka.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/12/05 :  18:30:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
kan du höra dig för för priser och kanske posta några prsexempel på alu här?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/06 :  15:30:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
De håller Tibnors priser i vanliga fall.
Men man kan få bättre pris om man handlar som privatperson o det är en liten order. Men andra ord så har jag inga generella priser.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/06 :  19:14:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag är också intresserad av aluminium rör till ett kommande bänkbygge. Så priser och köpeställen är av intresse, om någon får reda på detta så meddela mig gärna. Bor tyvärr lite avigt till så online shopping eller om någon köper och skickar ut är av intresse.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:02:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hittade en lokal firma som har 40mm i lager. Priset på rör går tydligen strikt mot kilopriset (ingen borstad/natureloxerad eller vad det kallas) och de tar alltså 30 kr / kg + moms.

Vikten på detta 40x?mm rör är 0.98 kg / meter, så priset blir (avancerad matematik) 36,75 kr per meter.

Fick även svar från en Tommy Tapper (http://www.tappers.se) och han kunde fixa 5 meter 50x5mm rör för 675 kr inkl moms och frakt, alternativt 50x2mm rör för 350 inkl moms och frakt.

Finns det någon som har en hum om hur tjockt gods man bör ta? Jag hade ursprungligen tänkt mig 3mm men 2mm kanske räcker gott? 5mm är definitivt overkill.

Ska kika lite på Sapa se om jag får itag någon som kan sälja mig eller reka en återförsäljare för natureloxerade rör

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/08 :  14:57:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
2mm räcker gott..
Så länge du inte tänker utsätta benen för sneda laster så har godstjockleken mindre betydelse. Med det är trelvigt med lite tjocklek så de inte blir så kännsliga för slagmärken.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/09 :  07:49:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det ska inte vara några problem med belastning/slagtålighet. Det rör sig om en flerplanshylla som kommer att sitta på väggen och innehålla DVDs och CDs. :)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000