HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad påverkar ljudet? (Thor-funderingar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:55:53  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej,

Diskussionen har tidvis varit intensiv här, då det har diskuterats kablars och diverse tweaks betydelse för ljudet.

Vissa har hävdat att stenar, kvantum-renare,Nätkablar och liknande saker är av mycket stor (hörbar) betydelse.

Samtidigt får vi i Thortråden veta att för en sådan vital del som trafon, spelar det ingen roll om det är en eller två i förstärkaren.

Är det någon mer än jag som inte får det att gå ihop?

Kurt

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:02:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Klart att det spelar roll, ibland säkert väldigt stor roll. Tydligen inte i detta fallet enligt Anti-mono (med flera) som började förra tråden.

Ungefär som att två apparater kan låta nära nog exakt lika bra eller dåligt. Vad är problemet??

Syftet med att starta en ny tråd?

- Grälsjuk?
- Ny anti-Bybee propaganda?
- Misstänklig-göra någon tillverkare/handlare/forummedlem?


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:03:30  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag är också skitless på dom här konspirationstrådarna.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:28:07  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tycker att fråga Kurt ställer är relevant. Jag kan inget om förstärkarkonstruktioner men blir ändå fundersam när det nämns att en stor eller två små inte påverkat ljudet från Thor. Kan inte någon som kan det här med konstruktion förklara varför det inte bör påverka ljudet? För mig som novis är parallellen till kondensatorbankens uppbyggnad inte långt borta (många små eller flera stora) men då kanske jag är helt fel ute...

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:33:18  Show Profile Send matson a Private Message
Det är både dyrare och bättre med en separat trafo till varje kanal. Skillnadens magnitud kan man ju iofs diskutera och om förstärkarköparen inte hörde skillnad så spelar det ju mindre roll kanske....

Mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:43:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
SUCK.....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:47:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kurt, du går från klarhet till klarhet... Hur skulle forumet klara sig utan dig...???
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:52:10  Show Profile Send kurt a Private Message
Syftet med att starta en ny tråd?

- Grälsjuk? Nej
- Ny anti-Bybee propaganda? Ja, delvis
- Misstänklig-göra någon tillverkare/handlare/forummedlem? Nej


En rak fråga kräver ett ärligt svar

Kurt

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:31:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag tycker mig inte vara sarskilt gralsjuk eller konspiratorisk men jag tycker nog att fragan ar intressant. Haller med om att en sadan "stor" forandring borde ge nagon form av skillnad, rimligen storre an externa tweaks, eller i alla fall i samma storleksordning. Att kategoriskt saga att det "hors ingen skillnad" inger kanske inte sa mycket fortroende?
Jag vet inget om vad som hant forr med Kurt och andra topics, men han verkar bli ganska mjuggt bemott har och nu.
My €0.02
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:41:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är högst troligt generellt att trafons exakta utseende spelar roll om nu inte tillverkaren efter test hävdar att just i detta fall är det problemet (hörmässigt?) löst.

Finns det tvivelsmål måste det väl det enklaste vara att ställa de två varianterna mot varandra och lyssna, därefter kan man ju gå vidare.

Det är fortfarande skillnad på att uttala sig före och efter man konstaterat om det i verkligheten föreligger, eller inte föreligger någon skillnad.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/05 13:42:46
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/12/05 :  15:20:55  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
quote:
Finns det tvivelsmål måste det väl det enklaste vara att ställa de två varianterna mot varandra och lyssna, därefter kan man ju gå vidare.

Precis. Om det låter lika och mäter lika, så är det lika. Eller "tillräckligt" lika, ni förstår vad jag menar hoppas jag...

No hay banda
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/05 :  15:43:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mäter det lika är det lika.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:22:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Låter dom lika bra så är dom lika bra. Kräv att få jämföra om tillverkare har gjort förbättringar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000