HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD direkt till slutsteg - tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:09:25  Show Profile Send J a Private Message
Har lite funderingar på att köra en CD spelare rakt in i slutsteg, men har ingen lust att punga ut 50' för en CD...

Finns det några vettiga CD alternativ med volymkontroll i bra kvalite för helst under 15' nypris. Eller är det smartare att köpa en CD med juste utnivå och en lös passiv volymkontroll att ha som "försteg".

Det är så dyrt med vettiga försteg och det känns lite som att kasta pengarna i sjön när man ända bara har en källa...

obi
Member

87 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:39:29  Show Profile Send obi a Private Message
Hej ,jag fick precis hem min Quad 99CDP och jag är helt lyrisk! Inte tråkigt att det finns massa digitala ingångar i den heller. Kopplade precis in ett usb-ljukort till den, digitalt hela vägen till dacen i cdn, låter jäkligt bra!
Min rekommendation är alltså Quad 99CDP!
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:41:32  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Det finns en S1'a för 22' på Hifimagasinet. Kanske kan va nå't?

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:03:19  Show Profile Send ekman a Private Message
undvik att köra cd direkt i slutteget om du inte vill upp högt i pris för det blir INTE bra annars
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:04:52  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är ganska enkelt att fixa till enn passiv volymkontroll. Potentiometer, sladdar och kontakter behövs. Och så en låda förstås.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:05:00  Show Profile Send daja a Private Message
Vad springer en Quad 99CDP iväg på? Har alltid varit intresserad av denna lilla maskin.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

obi
Member

87 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:51:50  Show Profile Send obi a Private Message
Den springer iväg på 10500:-
Riktigt prsvärd i mitt tycke.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:40:34  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jäpp, CDP:n låter grymt bra. Har en själv nämligen...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:54:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Intressant tråd. Jag har ett prisvärt och trevligt försteg från Classé som kostar runt 17k nytt. Jag har haft funderingar på att sälja det tillsammans med min nuvarande CD spelare för att få lite mer pengar att köpa ny CD för och då med inbyggt försteg. Det kanske är att skjuta sig i foten då med andra ord. Min plan på sikt är en audio aero Capitol och då vore det såklart dumt att ta omvägen genom Classén, men om man tittar på lite mer mänskligt prissatta spelare, i vilken kvalitet bör en sådan CD spelare med försteg ligga för att vara åtminstone lika bra som mitt Classé försteg.
Vore tacksam om någon kunde ge en hint till mig, även om det är J's tråd
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:00:44  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har precis köpt en Wadia 6i för 9000:-. Det återstår att se vad den presterar, men jag misstänker att det kommer att låta sjukt bra...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:28:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Wadian har väl digital volym.....bitredusering är aldrig kul.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/02 :  12:58:45  Show Profile Send J a Private Message
Ekman - precisera "inte bra".

Har själv provat att köra min CD rakt in i mitt slutsteg och tycker det verkar fungera ok (slutsteget har rattar för volym/ingångskänslighet). Ett lager "skräp" försvinner, men samtidigt blir frekvenssvaret mm lite annorlunda. Jag föredrar nog utan försteget tror jag... Nu har jag hittat ett slultsteg som jag funderar på och tänkte passa på att byta CD/försteg som i och med bytet skulle bli undermåliga...

Vart finns Quaden i GBG (antar att svaret blir radiolagret)?

VR-8 - En S:1 vore inte fel men lite för dyrt tror jag... vet inte varför men jag har lite aversioner mot att lägga lika mycket pengar på CD som på slutsteg (och försteg känns egentligen som fullständigt bortkastade pengar).
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:31:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
De är svårt att generalisera här.
Det hänger på kvalitén på cd-spelarens utgångssteg kontra förstegets kvalitét.
Riktigt bra försteg tycker jag nog lyfter ljudet på vilken cd-spelare som helst.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/02 :  14:13:08  Show Profile Send stargazer a Private Message
Björn-Ola är på spikskallen igen
Jag har en Cairn Fog v2 (f.ö en utmärkt bra CDP) som betingar pris på 17900 inkl uppsampling.
Den har "inbyggt försteg" eller skall vi säga variabel utgång (reglerbar via fjärr).
Det låter bra att köra direkt till slutsteg (jag har provat, hade sådan konfiguration hemma i ett par månader), men problemet är att det låter ännu bättre om man har ett bra försteg och kör "level" satt till max på CDP'n....
Jag har lärt mig min läxa i alla fall, men det är som Björn-Ola säger svårt att generalisera, det är nog olika från fall till fall.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/12/02 :  14:20:10  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tror inte man ska såga Wadia pga att de sägs ha bitreducering(och definitivt inte om man aldrig hört dem). Hur det är med deras maskiner idag, vet jag inte(om de har bitreducering alltså). Med wadia 6 däremot så är ljudförsämringarna försumbara(men det finns en volym där det låter bäst på när man kör genom försteg) och i vissa fall kan det vara klart bättre. Iallafall när jag jämfört med separata försteg, men det är klart det handlar alltid(ofta) om pris.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/03 :  00:28:12  Show Profile Send Matrixen a Private Message
stargazer: Det var bland annat just fogen som jag funderade på. Får nog behålla försteget ett tag till då. Orkar inte vänta längre...bra vill bli bättre!!
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/03 :  07:50:10  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Hallå "J",

Jag har kört med Denon S-10 (10k -98) kopplad direkt till ett H/K slutsteg i över 4 år nu. Cd:n har variabel utgång med motordriven volymratt via fjärren.

Jag kan inte annat än att rekommendera denna "rena" musikförmedlare
Varför färga signalen via ett försteg
Kör hårt "J", men prova alltid kombinationen innan du slår till. Lycka till!
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/03 :  07:56:39  Show Profile Send J a Private Message
Gson76 - Har du provat jämföra den variabla utgången med den "fasta" (eller har Denon bara en utgång)? Min nuvarande CD har nämligen två olika utgångar och den med volym på låter avsevärt sämre än den utan...
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/03 :  08:09:18  Show Profile Send J a Private Message
AndersP - Det var så jag hade tänkt göra, ett passivt hemma-"byggt" försteg utan ingångsväljara aka volympot behöver ju inte kosta mer än 3 tusen spänn för att man ska få riktig kanonkvalitet på grejerna!

Då får man en riktigt fin stegad pot (grymt mycket bättre de som typiskt sitter i försteg runt (och en bra bit över - rätta mig om jag har fel) 10k, fina kontakter och typ 3 decimeter kabel av anständigt kvalitet.

Alternativt borde man väl kunna modda sin cd spelare med buffertsteg och volympot för en vettig peng, hos någon händig människa?

Eller är det kanske någon som har tips på bra buffertsteg modell "minimalistiskt men välljudande"?

Jag känner mig (givet förutsättningarna) lite lurad om jag köper ett försteg för (15 tusen eller så) som jag inte behöver... dom pengarna kan man ju ha till slutsteg, CD eller kanske cykeldelar.
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/03 :  08:28:43  Show Profile Send Gson76 a Private Message
"J",
Denon har även en "vanlig" utgång också. Men den kan jag inte prova utan att koppla ett försteg mellan. Den ger ju full signal till slutsteget och skulle vara förödande att ta fel på.

Jag har inte provat via ett försteg ännu, men kommer att göra det inom kort. Äger ett Rotel försteg i medioker prisklass som får duga som direkt jämförelse.

Jag kan jämföra de två olika utgångarna genom att köra variabel ut på full styrka och sen byta över till den fasta signalutgången via försteget... Men jag ser inte varför det på något sätt skulle låta bättre med ytterligare en burk mellan, men utgångarna från cd:n kan jämföras då.
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/03 :  08:35:09  Show Profile Send J a Private Message
Gson76 - Om man byter den inbyggda volymkontrollen mot en lös passiv skulle det kunna bli bättre kanske.

Nä, "ett Rotel försteg i medioker prisklass" lär väl inte göra saken bättre, poängen vore att utvärdera den inbyggda volymkontrollen i cd:n för att se vad man eventuellt går miste om...
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/03 :  08:44:02  Show Profile Send Otto a Private Message
En begagnad Advantage CD1s är en kanonlösning,jag har själv en
och är mkt nöjd.
Jag kör min direkt till ett Advantage A-300 slutsteg.

Finns en på Hifimagasinet se länk nedan.
Nypriset låg på ca 30 000:- och begagnade 13-15 000:-



http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23145
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:32:17  Show Profile Send Gson76 a Private Message
J - Finns det någon typ av mycket enkel passiv volymväljare MED fjärr så är det helt klart värt att prova, då med den fasta utgången.

Men, för att vinna mitt förtroende så måste den skilja sig mycket från ett vanligt försteg annars är vi tillbaks på ruta ett
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:58:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Creek hade en som jag använde ett tag. Fungerade väldigt bra. Vet inte om den fortfarande finns på programmet.
Tyvärr har jag sålt min.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/05 :  08:01:31  Show Profile Send J a Private Message
En fråga kvarstår - vad tycker ni att man förlorar när man kör utan försteg?

Varför är det så svårt/dyrt att bygga in ett "försteg" i en CD till vettigt pris - torde ju inte kosta många kronor när man slipper både nätdel, låda mm dvs de dyra delarna...?
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/05 :  14:37:42  Show Profile Send Gson76 a Private Message
J - "Vad förlorar man om man kör utan försteg mellan cd och slutsteg?"

Bara det som kommer att förvränga ljudet från försteget...

Skämt å sido, en kompis tycker att jag saknar lite attack i återgivningen, men han är van vid dubbla 18" matade med 2x650W i botten. Han torde alltså inte vara helt "neutral". Andra har sagt Grattis

Jag säger bara prova! Du kommer inte bli besviken, med reservation på kombinationerna på cd, slutsteg, kablage och högtalare...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000