HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 något som passar till rör.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2003/12/03 :  23:47:55  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
Jag är barnsligt förtjust i min rörstärkare och vill få ut ännu mer av den. Jag kan verkligen inte bestämma mig för vilka högtalare jag skall satsa på. Eftersom jag skriver detta i DIY så är uppenbarligen ett eget projekt inte omöjligt. Har funderat på både kvartshorn, golvare, stativare och kanske lite sub kompletering. Stärkaren tillhör de lite svagare, en edisson 22:a som ger runt 10 W. Har tittat på HSFL burkarna men de elementen verkar lite trögdrivna. Kanske skall man bygga horn med fostex 207 eller...... Är det någon har EGEN erfarenhet av vad som skulle kunna tänkas passa till denna lilla rörstärkare?

STOOOOOORT tack på förhand / macke

Drömmar är till för att uppfyllas........

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/04 :  20:01:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror en kvartsvågpipa med Fostex vore modellen. Vill du komplettera i basen kan jag varmt rekommendera dipolbasar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:58:35  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
okej, vilken model på pipa och vilket element från fostex skulle du rekomendera?

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/12/04 :  22:03:29  Show Profile Send Fostex a Private Message
Du kan ju testa med Fostex FE167E.. eller om du skulle få tag på något par begagnade FE203'or.
Var själv inne på att bygga med FE167'an förut, men det tilläts inte av budgeten pga ett rörstegsbygge =(

// David
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/05 :  00:23:38  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

jag vill rekomendera Lowther Fidelio horn som jag tycker passar utmärkt med rörförstärkare, jag har provat mina med diverse olika rörförstärkare med 2A3SE, 300BSE och PP, 6C33CSE och PP och nu med 6C33C OTL. Fidelio är en bra kompromiss mha på storlek och ljud, jag har tidigare jämfört Fidelio med Hedlund hornet och the "big fun horn" men jag tycker inte de ger så pass mycket mer än Fidelio så det är värt besväret, det bästa horn jag har hört är Fidelio Audiovektor men det är extremt dyrt att bygga med 2 av de dyraste Lowther elementen per horn, jag har ideer att bygga Lowther Opus one som är ett horn med både bakladdat och framladdat horn men det är svårt att bygga och också stort och tungt.

Fidelio går utmärkt att bygga själv, jag byggde mina i min lägenhet här i Tokyo på köksbordet med färdig sågade bitar som jag beställde från en hobbyshop. Jag använder Lowther PM6A element som jag alldeles nyligen har uppgraderat med den nya typen av Lowther kon, (mina element gick sönder, spidern sprack, så jag köpte nya mha Lowthers utbytesprogram) med den nya konen så är ljudet ännu bättre balanserat och den berömda Lowther peaken runt 2kHz är inte så framträdande.

Det finns de som har provat Fostex element i Fidelio med varierande resultat så det kanske är värt att prova. Jag har haft tillfälle att lyssna till de flesta av Fostex egna hornkonstruktioner och även andra horn med Fostex eftersom de finns flera olika affärer här i Tokyo som säljer Fostex element och byggsatser, jämfört med Lowther så går inte något Fostex bredbands element lika högt upp i diskanten utan något fattas så man bör nog kanske komplettera med en tweeter, (även Fostex rekomenderar detta). Fostex har mycket information om sina egna konstruktioner tex här http://www.fostex.co.jp/int/pages/sets/prodset.htm

De Fostex element som jag har hört mest om är FE206E och FE208EZigma, de är väl de som liknar Lowther mest.

Ett Lowther Fidelio horn ger IMHO tillräckligt bra basåtergivning om man kan placera dom på rätt sätt i rummet, om man vill ha bättre basåtergivning tex för orgelmusik så kan man försöka med en subbas men det är mycket svårt att integrera en subbas på ett bra sätt med högtalare som har så pass bra transient återgivning som ett horn,(subbasen är oftast för "långsam" och låter som den kommer "efter"). Jag har gjort en del försök med subbasar men jag har inte hittat något som är tillräckligt bra, jag har planer på att bygga en subbas typ basreflex eller horn med 2 8" element, (små element med relativt lätt kon bör vara tillräckligt transient snabba) jag får se om jag får tid med detta i vinter.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000