HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt öppna dipol test - kostnad 0
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersZ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:24:41  Show Profile  Visit AndersZ's Homepage Send AndersZ a Private Message
För några veckor sedan kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att testa aktiva öppna dipoler. Så jag tog mina första DIY-högtalare, tog bort baksidan, slängde ut filtret och kopplade in elementen till min 4-kanals gainclone. För att dela signalen och fixa till den använder jag kX projects drivrutiner till mitt Audigy 2 ljudkort. Då jag bara hade 4 kanaler vid tillfället tjuvkopplade jag in min sub (delning 200Hz) på en av dipol-woofrarna (eq:ade ner till 120Hz).

Resultat: Åkte genast hem till mina föräldrar och började såga för att bygga mina "riktiga" dipoler som jag planerat ett tag.

6.5" MGR x-element och 1" MGR diskant. Framsida


Baksida:


Delningsfiltret:


Mina riktiga, Seas excel diskant, Seas CB17RCY/P mellanbas och billiga 8:or än så länge. Håller på att bygga filter/förstärkarmoduler till dem för tillfället:


Återkommer när de nya modulerna är färdiga...

Anders

Anders

visit the ZedEn projects
http://www.t.kth.se/andzak54

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/03 :  13:46:15  Show Profile Send mjon a Private Message
Mycket intressant! Väntar på fortsättning...

/ Magnus
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:09:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Intressant bygge!

Hur tycker du att det skiljer sig, ljudet alltså, mot vanliga konstruktioner?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

AndersZ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/03 :  15:14:17  Show Profile  Visit AndersZ's Homepage Send AndersZ a Private Message
Det blev en helt annan känsla, förutom att detaljeringsgraden och klarheten förbättrades avsevärt (främst tack vare att jag slapp det dåligt handberäknade filtret som satt i) så omsluter ljudet en på ett helt nytt sätt. Nästan som när man går från stereo till surround fast ljudet känns inte lika "blandat" som det kan göra då.

Nu när jag har sett andra sidan skulle jag inte kunna gå tillbaks, även om jag ville... Och det är inte helt bra för min studiebidragsekonomi. Bara till de två front högtalarna går det åt 50 33nF kondensatorer och 20 op-förstärkare bl.a.

Den främsta orsaken till att jag bygger aktiva filter istället för att använda kX är att det shelving lowpass filter som finns i kX inte trivs när man vill att det ska fixa med frekvenser under 100Hz vilket är ett måste för basarna. Dessutom vet jag inte hur fas förskjutningen ser ut eller hur lp/hp filtrerna beter sig, digitala varianter brukar ringa en del. Så då tänkte jag när jag brände tre av kanalerna i stärkaren (försökte uppgradera den men hade kopplat lite fel...) att jag lika gärna kan sätta en lm3886 och de kretsar som krävs för en kanal på ett kretskort och sedan slänga in de i en egen liten låda vid varje högtalare. Jag räknar med att få de klara inom de närmsta två veckorna ungefär.

Anders

Anders

visit the ZedEn projects
http://www.t.kth.se/andzak54
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/03 :  15:36:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant projekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/03 :  16:31:48  Show Profile Send mjon a Private Message
Räcker det med en 6.5" som mellan? Jag har ett par 6.5" Seas Excel och SS-9900 liggandes och är väldigt sugen på att köpa fyra 10" Peerless SLS basar och bygga ett liknande projekt. De funderingar som jag haft är om det verkligen räcker med en 6.5". Vad är din uppfattning efter testet?
Go to Top of Page

AndersZ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/03 :  16:55:29  Show Profile  Visit AndersZ's Homepage Send AndersZ a Private Message
mjon:

Jag har inte upplevt några problem med att använda 6.5 tummare. Den teoretiska gränsen för vad de klarar ligger på 102dB vid 140Hz, men det är större problem att få basarna att hänga med vid sådana volymer. När jag höll på att testa mig fram med olika uppspelningsprogram hände det vid några tillfällen att förstärkaren spelade för fullt och det var långt över vad jag ens skulle använda mig av vid ett party.

Om jag var i dina kläder skulle jag inte tveka att köpa några Peerless basar, men jag är mer inne på att använda 12:or i Phoenix-lådor och använda bafflar som går hela vägen ner till golvet eftersom det tar dels mindre plats och dels spelar mycket starkare på riktigt låga frekvenser.

Anders

Anders

visit the ZedEn projects
http://www.t.kth.se/andzak54
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/03 :  23:54:44  Show Profile Send mjon a Private Message
Ok, menar du alltså en enda avlång baffel och sätta alla element på den (typ Audio Artistry Beethoven med ett mellanregister)? Alltså skippa H-bafflarna för basen, eller?

/ Magnus
Go to Top of Page

AndersZ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/04 :  08:40:58  Show Profile  Visit AndersZ's Homepage Send AndersZ a Private Message
Precis, det är min tanke åtminstone. Funderar nästan på att göra som Bernt och köpa hifikits billiga basar bara för att ha något så länge, åttor räcker inte långt i vilket fall.

Anders

visit the ZedEn projects
http://www.t.kth.se/andzak54
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:51:26  Show Profile Send blackrose a Private Message
Har ett par Fostex FP203 8" som ligger, något att testa i öppen baffel tror ni/du??

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

AndersZ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:45:46  Show Profile  Visit AndersZ's Homepage Send AndersZ a Private Message
Det borde inte vara några problem, kolla in den här tråden på diyaudio.com som handlar om fullrange element i öppna bafflar: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=22976&highlight=. Eller den här: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=19883&highlight= (scrolla ner en bit på sidan för att se hans supravox OB). Jag tycker att det verkar lite mystiskt dock, mellanregistret borde förstärkas av vågorna som tittar runt och göra så att de höga tonerna blir för svaga (som inte letar sig runt).

Jag är dock mycket intresserad av hur det funkar så om du vill så är det bara att smälla upp de på bafflar, antingen runt 320mm breda och med en liten eq eller på en bred baffel utan eq.

Anders

visit the ZedEn projects
http://www.t.kth.se/andzak54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000