HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MDS i en högtalare för 300000:-!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/04 :  00:13:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det är konsumenteras rätt och nästan skyldighet att granska varje produkt i sömmarna, avslöja ev. fel och brister så inte bara det bra med produkterna framkommer. Det är väl bara en kul grej att de har just MDS portar i coltrane, tänk på några månader har vi några projekt i full gång att klona dessa, de använder ju tydligen "bara" standardkomponenter...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/04 :  01:21:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kurt: Hade ljudet blivit bättre av en annan port, hade de troligen bytt port. Verkar ovanligt korkat på en produkt som kostar 300k. Det är iaf så jag resonerer. Man får ju hoppas HIFI tillverkarer granskar flera leverantörer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/12/04 :  02:18:05  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
MDS basport var nog billig med god kvalitet! Rätta mig om jag har fel men i svindyra förstärkare behöver väll exempelvis kablaget inte vara av högsta kvalitete ibland heller!?

I usa kanske Krell använder sig av MDS liknande prylar som dom i usa rynkar näsan för men som vi i sverige inte har en susning om vad det är för grejjer om ni förstår mig

Men jag skulle egentligen hålla med.. Känns la inte så kul med MDS men MDS gör förövrigt enligt mig mycket bra o prisvärda produkter!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/04 :  03:30:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
Så här ska en port se ut, function eller ej.




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/04 :  04:10:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enda problemet jag kan se med billigare prylar, förutsatt att de har fullgoda ljudegenskaper skulle väl vara hållbarheten, som ett rent generellt resonemang.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/04 :  05:09:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bravo, skallen på spiken. Kvalle kostar.
Även om kvallen i sig inte har med själva ljudet att göra så är det fortfarande ett fete + i kanten.
Många missförstår nog "highend" i tron att det går att hitta för en billig peng.. inte HighEnd som jag ser det iaf.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/04 :  09:24:54  Show Profile Send matså a Private Message
Hm jag tror inte att Mårten design gubbarna sätter in komponenter som inte håller så länge.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/04 :  09:35:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
henricsson, när du beställer dina kan du nog få dem utbytta om du vill....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/04 :  19:20:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Va? Så om jag köper en högtalare för 300.000kr så ska jag behöva modifiera?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/12/05 :  19:24:35  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
MDS-porten används säkert för att hålla nere kostnaderna

om man använder en billig basport på en högtalare för 300000 kr, tänk vad den skulle kosta om man hade ett dyrt basreflexrör också !?

Kan MDS inte stå för något annat än det vi är inne på?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/05 :  19:48:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja inte är det något fel på ljudet i de burkarna i alla fall...

Mårten DeSign-porten är en stabil sak.

Vänligen, Pac

P.S. Petade kungen sig i näsan..

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/12/05 :  20:14:35  Show Profile Send Qvist a Private Message
Man undrar ju om det är hela högtalaren som är konstruerad effter bas porten eller är basporten konstruerad enkomt för högtalaren.

Fall det sej som en slump att just den basporten från mds spelade bäst ?

Hur gör man nu om man tillverkar en otroligt seriös el kompromis lös högtalare, då räknar man väll på portar och så, kanske var mds porten det idealiska måttet eller så inte man undrar vilket

För 300000:- borde man ju få veta och ev få ett klargörande.

Mvh


Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/12/05 :  20:49:58  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Att ta fram en basport är ju ett projekt i sig, hitta en leverantör, verktygstillverkning, prototyper, förserie, felidentifiering, göra om, krånglande leveranstider etc. Och detta samtidigt som allt det andra med högtalaren ska göras.

Om man då hittar en färdig basport med de önskade måtten så varför inte använda den? Känns inte alls speciellt märkligt att man så här inledningsvis använder síg av en köpegrej för att minimera problem och kostnader.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:14:35  Show Profile Send matså a Private Message
Det kvittar väl var det kommer ifrån, så länge det låter bra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:52:09  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Det är en sabla tur att inte alla tillverkare av hifi prylar "visar" vad som sitter i deras konstruktioner. Då skulle det bli en hysteri utan dess like bland medlemmarna här på forumet. Vad tror ni komponenterna kostar i tex en förstärkare som säljs för 20' till kund?

Om det skulle spaltas upp vad som funnits i skulle dom inte sälja en enda.......

Vad man inte vet har man inte ont av. Dvs öronen kanske säger ja men specen kanske säger nej, då kan man ju alltid titta på den när det inte låter som det ska........

Joakim

PS.Självklart ska man kolla att man inte blir lurad, det tror jag dock inte är fallet med några av de etablerade märkena på den Svenska marknaden.DS

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000